index Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 Chilli Solbris skrev 26 minutter siden: Det er jo riktig. Men den omgås glatt av mange. Ikke rart, når du selv må regne ut hva du skylder og så betale det inn på eget initiativ. Vel er svenskene lovlydige, men det får da være måte på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Chilli Solbris Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 index skrev 24 minutter siden: Ikke rart, når du selv må regne ut hva du skylder og så betale det inn på eget initiativ. Vel er svenskene lovlydige, men det får da være måte på... Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hekri Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 Snakker vi her om MGO (Marine Gas Oil), altså det som i "gamle dager" het Solar-olje, som er dieselolje med høyere svovel-innhold? MGO er også å få kjøpt i Norge, til "halve prisen" av vanlig såkalt avgiftsfri diesel. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Hulda Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 Det er diesel uten FAME eller RME (håper forkortelsene er riktig). De pumpene jeg har sett sier ingenting om MGO. På Donsö var det to 'grønne' pumper med forskjellig pris. Mener at man måtte ha eget kort på pumpen med lavest pris. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 Er den noen som har hørt om, vet om norske båter som har blitt utsatt for kontroll av hvilen type diesel de har på tanken i Sverige? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 Jeg tanket grønn diesel på Tången i 2017. Da kom også en politibåt inn og tanket blank diesel. Hverken politiet eller de på stasjonen brydde seg. Vet ikke om det har kommet innskjetpinger senere. Blir du tatt, kan det nok bli en kostbar affære. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 Gunga Din skrev for 7 timer siden: Grön diesel är nu blå "Solvent Yellow 124" är inte tillåtet som märkämne i Sverige från och med 18 januari 2024. EU har beslutat om ett nytt gemensamt märkämne, "Accutrace™ Plus". Det nya märkämnet är färglöst, vilket gör att det märkta bränslet nu har en en klar blå färg. https://www.kustbevakningen.se/for-dig-pa-sjon/ar-gron-diesel-tillatet/ Akkurat. Ikke lett følge med, har sett gul, grønn, blå og rød opp igjennom årene Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 4.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 De hadde en kampanje i fjor sommer, hvor Polis og Kystvakta skulle kontrollere, stod omtalt i svenske aviser. Men jeg kommer nok til å fylle en skvett i Sverige i år igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
Jamaica2 Svart 13.August.2024 Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 Marin diesel som det heter i Sverige skal være uten rme. Kan denne dieselen stå i tanken over vinteren som grønn diesel kan? Hadde for øvrig tenkt å fylle grønn diesel i Lysekil, men det endte med påfylling i Hunnebostrand. Der fant jeg kun marin diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.August.2024 Link til dette innlegget Svart 13.August.2024 Det går sikkert bra. BMW'en min står over vinteren med vanlig søppeldiesel, og starter på første slaget. I år har jeg fylt tanken én gang, og den er fremdeles halvfull. Og det bekymrer meg midt i ryggen. Sitér dette innlegget Link to post
Jamaica2 Svart 19.August.2024 Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 Takk for svar, men sikkert bra er ikke godt nok for meg. En BMW er på veien og ikke sjø. Litt mer kritisk å eventuelt å få motorstopp i en trang led. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.August.2024 Link til dette innlegget Svart 19.August.2024 Næhei, men da tømmer du tanken og rengjør tank hele dieselsystemet minst årlig. Bytte alle filtre, uansett hvor mange liter de er beregnet for å rense. Og legger til side ifo. at diesel har holdbarhet ett år. Hulda fyller tanken nesten årlig. Og de problemene jeg har hatt relaterer til der jeg har fylt diesel. Ikke hvor lenge dieselen har vært om bord i Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.