Jump to content

Avgiftsfri diesel Sverige, hvor fylle?

Førstefender

Recommended Posts

Chilli Solbris skrev 26 minutter siden:

Det er jo riktig. Men den omgås glatt av mange.  

Ikke rart, når du selv må regne ut hva du skylder og så betale det inn på eget initiativ. Vel er svenskene lovlydige, men det får da være måte på...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 24 minutter siden:

Ikke rart, når du selv må regne ut hva du skylder og så betale det inn på eget initiativ. Vel er svenskene lovlydige, men det får da være måte på...

:giggle::giggle::giggle:

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Snakker vi her om MGO (Marine Gas Oil), altså det som i "gamle dager" het Solar-olje, som er dieselolje med høyere svovel-innhold? 

MGO er også å få kjøpt i Norge, til "halve prisen" av vanlig såkalt avgiftsfri diesel. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Jeg tanket grønn diesel på Tången i 2017. Da kom også en politibåt inn og tanket blank diesel. Hverken politiet eller de på stasjonen brydde seg. Vet ikke om det har kommet innskjetpinger senere. Blir du tatt, kan det nok bli en kostbar affære. 

Gunga Din skrev for 7 timer siden:

Grön diesel är nu blå

"Solvent Yellow 124" är inte tillåtet som märkämne i Sverige från och med 18 januari 2024. EU har beslutat om ett nytt gemensamt märkämne, "Accutrace™ Plus". Det nya märkämnet är färglöst, vilket gör att det märkta bränslet nu har en en klar blå färg. 

https://www.kustbevakningen.se/for-dig-pa-sjon/ar-gron-diesel-tillatet/

Akkurat. Ikke lett følge med, har sett gul, grønn, blå og rød opp igjennom årene :crazy:

• 1 måned senere...

Marin diesel som det heter i Sverige skal være uten rme. Kan denne dieselen stå i tanken over vinteren som grønn diesel kan?

Hadde for øvrig tenkt å fylle grønn diesel i Lysekil, men det endte med påfylling i Hunnebostrand. Der fant jeg kun marin diesel. 

Næhei, men da tømmer du tanken og rengjør tank hele dieselsystemet minst årlig. Bytte alle filtre, uansett hvor mange liter de er beregnet for å rense. Og legger til side ifo. at diesel har holdbarhet ett år. 

Hulda fyller tanken nesten årlig. Og de problemene jeg har hatt relaterer til der jeg har fylt diesel. Ikke hvor lenge dieselen har vært om bord i Hulda.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...