myrisa Startet 5.August.2021 Link til dette innlegget Startet 5.August.2021 Hei. Vi ligger med motorhavari i Kragerø og trenger å slepe båten til Stathelle helst ikveld. Er det noen som kan hjelpe oss med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Kanskje @Eika kjenner noen som kan hjelpe med dette? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lazyjack Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Tipper det kan være av betydning om det er snakk om ei jolle eller en 50-fots skøyte (eller noe midt i mellom) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Godt poeng! Jeg antok bare at det var båten i signaturen. Scand 32. Men det er jo slettes ikke sikkert at det er. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
myrisa Svart 5.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Det er en scand Atlantic 32 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 I kveld, ring Kragerø sjørøvertjenester, Hvis du kan vente til imorra så kan jeg ta det med taxibåten Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Eika skrev for 1 time siden: I kveld, ring Kragerø sjørøvertjenester, Hvis du kan vente til imorra så kan jeg ta det med taxibåten Eika ?? Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 6.August.2021 Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 Egentlig ganske mange som trenger litt slepehjelp, selv har jeg slept 5 ganger hittil i år når jeg har kommet over noen som vil ha litt hjelp, og gitt bort et øsekar (avkappet spylervæskekanne) til 4 stykker i en jolle halvfull av vann, som øste med hendene. Kragerø var jeg i for 2 helger siden, men nå er det litt for seint å hjelpe der. Skal folk ha slepehjelp av meg denne helgen så bør det være i Arendals-området. Så forresten Poseidon drev med slep av en slags arbeidsbåt (mindre enn Poseidon) i Kragerø da jeg var der. Tidligere har jeg bare sett den har tauet ei lita jolle. Det fine med båter er at selv ganske små båter kan taue de store og tunge. Så en fiskebåt på 25 bruttotonn (sjekket internett senere) ble tauet av en Windy som bare var litt større enn min 19-foter. Dette var mot vinden og deretter inn til kai og det gikk fint, men sakte. Spurte om han ville ha hjelp, men det trengte han ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.August.2021 Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 Men man skal være forsiktig å tau en stor/ tung båt med en mindre båte med påhengsmotor hat jeg hørt. Pga overoppheting av påhengsmotoren. Mulig andre kan bekrefte eller avkrefte? Hva er det blitt til @myrisa? Kommet deg inn til Stathelle? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
19 fot Svart 6.August.2021 Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 (redigert) Grand Banks jr skrev for 1 time siden: Men man skal være forsiktig å tau en stor/ tung båt med en mindre båte med påhengsmotor hat jeg hørt. Pga overoppheting av påhengsmotoren. Mulig andre kan bekrefte eller avkrefte? Har du hørt noen teknisk begrunnelse fra disse bekymrede personene? Eller er det rett og slett en unnskyldning for å slippe å bruke tid på å taue andre som trenger hjelp? Litt på samme måten som enkelte ikke vil ha hengerfeste fordi det da blir mas fra andre om at de må trekke hengere for folk og ønsker en grei grunn til å slippe å hjelpe. Jeg hører noen er bekymret for å taue (selv lette båter) pga belastningen på motoren. Men impelleren pumper da kjølevann hele tiden motoren snurrer rundt, så det virker rart om det skal bli problemer med overoppheting. Vanninntaket er på siden av stammen og får neppe mye hjelp i pumpinga av farta. Og kjølinga er jo grei når man bakker. Det måtte vel isåfall være om man står helt stille (taue Ever given løs fra grunna i Suez-kanalen) og vannet rundt motoren blir stadig varmere av påhengsmotoren, men det tror jeg er lite sannsynlig). Tunge partyflåter med liten påhengsmotor burde vel fått samme problemet da de skal drive noe stort og tungt og det jo egentlig er det samme for motoren om den er montert på den tunge eller om den står på noe lett som sleper noe tungt. Jeg har termometer inni motorlokket på den største motoren min og der er temperaturen stort sett innafor 26-40 grader C når jeg kjører, riktignok sannsynligvis noe påvirket av temperaturen på innsugslufta. Største bekymringen min om jeg skal taue noe tungt er belastningen på pullertene bak. Har derfor tau med trinse så jeg kan fordele kreftene likt på to pullerter og slipper dermed også å kjøre skjevt og problemene med skjev igangkjøring før man får styrefart. Og jeg gir ikke mye gass når jeg sleper, og passer også på å unngå unødvendige rykk ved å feks bare såvidt sige idet tau strammes (enkelte gir jo gass på slakt tau og så rykker det til skikkelig). Langt tau og daumann kan brukes hvis manøvreringen tillater det og man må regne med rykk fra bølger underveis. Et av mine første slep var en Cobra 860 med motorhavari (vil anta råde som har løsnet, motoren kunne kjøres, men med voldsom klang-lyd, som om man står og banker på en ambolt med en hammer) som jeg tauet med en 30 hk Suzuki en times tid i ca 5 knop (fra utenfor Galtesund til Kittelsbukt, Arendal). Fikk ikke noen problemer av dette selv om det var en ganske tung båt i forhold til min lille motor (men gav ikke full gass heller fordi jeg hadde all belastning på en pullert den gang og ikke hadde forsterket innfestninga under enda heller den gang. Skal man slepe langt og tungt (eller dra løs noe tungt) så man trenger krefter kan man jo også bruke lastsikringsstropper fra bakre pullerter og frem til fortøyningsløkka foran for å fordele kreftene noe mer. Redigert 6.August.2021 av 19 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
myrisa Svart 6.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 Takker for alle tilbud og innspill, veldig godt å ha hjelpsomme båtplassen medlemmer tilgjengelig. Vi bestemte oss litt fort igår og tauet båten tilbake til Stahelle med gummibåten vår (9.9 HK). Absolutt ikke noe å anbefale, men været var veldig rolig og vi tok sjansen. Vi gjør det nok ikke igjen. Vi bruke 8timer på slepet(3 knop snitt) med diverse utfordringer underveis , spesielt gjennom Kreppa. Tenkte jeg skulle summerer opp våre efaringer ifra slepet i en separat tråd. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 6.August.2021 Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 bra det gikk! jeg har slept ymse større båter før, og det er virkelig fascinerende pyton til tider, selv med 600-1000hk trekkbåt er bare ting ikke laget for det virker det som. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.August.2021 Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 myrisa skrev for 16 timer siden: Takker for alle tilbud og innspill, veldig godt å ha hjelpsomme båtplassen medlemmer tilgjengelig. Vi bestemte oss litt fort igår og tauet båten tilbake til Stahelle med gummibåten vår (9.9 HK). Absolutt ikke noe å anbefale, men været var veldig rolig og vi tok sjansen. Vi gjør det nok ikke igjen. Vi bruke 8timer på slepet(3 knop snitt) med diverse utfordringer underveis , spesielt gjennom Kreppa. Tenkte jeg skulle summerer opp våre efaringer ifra slepet i en separat tråd. hvordan slepte du? Med gummibåt eller mindre båt med påhengs er det etter min erfaring best å feste jolla langs skutesiden med godt med tauverk (og eventuelt fendre) ikke slepe med lang line forut. Sitér dette innlegget Link to post
myrisa Svart 8.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Jeg dro båten med lang line; tenkte ikke på å feste jolla langs skutesida, regner med at du har bedre styring da? Det som var mest utfordrene var å få båten opp i fart og samtidig holde en stø kurs. Vurderer å få meg en brakett på badeplattformen som jeg kan feste påhengsen på. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Ja, trolig bedre å feste langs skutesiden. Godt med fendring, brest og spring. Prøvde å slepe en 25 fot seilbåt med lang line til en 15 fot plastjolle med 15 hk. Gikk veldig dårlig, men mye p.g.a. mannen i jolla ikke forsto dynamikken i slepet, og seilbåten seilte på skroget. Etter regruppering og surring lamgs skutesiden gikk det bedre. Men seilbåten styrte, påhengeren hadde ingen påvirkning på styringen myrisa skrev 43 minutter siden: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.