
19 fot
Grand Banks jr skrev for 1 time siden:Men man skal være forsiktig å tau en stor/ tung båt med en mindre båte med påhengsmotor hat jeg hørt. Pga overoppheting av påhengsmotoren. Mulig andre kan bekrefte eller avkrefte?
Har du hørt noen teknisk begrunnelse fra disse bekymrede personene? Eller er det rett og slett en unnskyldning for å slippe å bruke tid på å taue andre som trenger hjelp? Litt på samme måten som enkelte ikke vil ha hengerfeste fordi det da blir mas fra andre om at de må trekke hengere for folk og ønsker en grei grunn til å slippe å hjelpe.
Jeg hører noen er bekymret for å taue (selv lette båter) pga belastningen på motoren. Men impelleren pumper da kjølevann hele tiden motoren snurrer rundt, så det virker rart om det skal bli problemer med overoppheting. Vanninntaket er på siden av stammen og får neppe mye hjelp i pumpinga av farta. Og kjølinga er jo grei når man bakker. Det måtte vel isåfall være om man står helt stille (taue Ever given løs fra grunna i Suez-kanalen) og vannet rundt motoren blir stadig varmere av påhengsmotoren, men det tror jeg er lite sannsynlig).
Tunge partyflåter med liten påhengsmotor burde vel fått samme problemet da de skal drive noe stort og tungt og det jo egentlig er det samme for motoren om den er montert på den tunge eller om den står på noe lett som sleper noe tungt.
Jeg har termometer inni motorlokket på den største motoren min og der er temperaturen stort sett innafor 26-40 grader C når jeg kjører, riktignok sannsynligvis noe påvirket av temperaturen på innsugslufta.
Største bekymringen min om jeg skal taue noe tungt er belastningen på pullertene bak. Har derfor tau med trinse så jeg kan fordele kreftene likt på to pullerter og slipper dermed også å kjøre skjevt og problemene med skjev igangkjøring før man får styrefart. Og jeg gir ikke mye gass når jeg sleper, og passer også på å unngå unødvendige rykk ved å feks bare såvidt sige idet tau strammes (enkelte gir jo gass på slakt tau og så rykker det til skikkelig). Langt tau og daumann kan brukes hvis manøvreringen tillater det og man må regne med rykk fra bølger underveis.
Et av mine første slep var en Cobra 860 med motorhavari (vil anta råde som har løsnet, motoren kunne kjøres, men med voldsom klang-lyd, som om man står og banker på en ambolt med en hammer) som jeg tauet med en 30 hk Suzuki en times tid i ca 5 knop (fra utenfor Galtesund til Kittelsbukt, Arendal). Fikk ikke noen problemer av dette selv om det var en ganske tung båt i forhold til min lille motor (men gav ikke full gass heller fordi jeg hadde all belastning på en pullert den gang og ikke hadde forsterket innfestninga under enda heller den gang. Skal man slepe langt og tungt (eller dra løs noe tungt) så man trenger krefter kan man jo også bruke lastsikringsstropper fra bakre pullerter og frem til fortøyningsløkka foran for å fordele kreftene noe mer.