Lazyjack Startet 5.August.2021 Link til dette innlegget Startet 5.August.2021 Ser at f.eks. Sparelys har diverse typer men det er en del betegnelser jeg ikke er kjent med (Prismatisk., Surge osv). Ser også at det er tildels store prisforskjeller på batterier med samme kapasitet. Jeg er ser etter en bank på 2* 100 Ah 12V og lurer på om noen kan anbefale noen med fotavtrykk ca. 33*18 cm og som jeg evt. kan utvide med ytterligere ett batteri? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Jeg fikk gjort denne jobben hos CT Marine, og de ryddet i kabling, satte inn 3x200Ah Gylling batterier til ca 11k pr stk, to Argofet, samt en Victron IP43 50A lader. I ferien i uthavner har septik og vann vært begrensningen. Har ingen konkrete anbefalinger selv, men du kan jo ringe de. Opplevde de som kunnskapsrike på strøm i båt. De har 100 Ah også. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Fantino Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 @Lazyjack Om det er aktuelt å bygge selv skulle feks 4 stk av de 280 Ah cellene jeg hjalp en kameratbåt å sette inn gi et footprint på ca 30 x 17.5 cm. Vi kjøpte de av bruker Dreuf som hadde bestilt en ‘palle’. Da kan du selv avgjøre hvor stor BMS du ønsker å bruke og pris blir ‘noe’ gunstigere. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 5.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Glemte å nevne at min dynamo Valeo YV7736 kun gir 60A og det er kanskje en begrensning om jeg velger å sette inn 2*100 Ah? Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Jeg kjøpte akkurat 2stk 100ah Ritar hos Seatronic i Moss. 5400 per stykk. Kjøpte en batteriovervåking Victron 712 også. Satte det rett inn, tror de måler godt innenfor målene dine. Ikke gjort noen andre forandringer. Dynamo type gammel yanmarmotor. Ser ut til å levere ca 20 a. Aner ikke hva den skal levere på maks i følge specs. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Denne tråden skulle er en brukbar referanse for at direkte lading av Lithium med VP / Valeo 60A går greit: Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 willmasta skrev for 12 timer siden: Jeg kjøpte akkurat 2stk 100ah Ritar hos Seatronic i Moss. 5400 per stykk. Kjøpte en batteriovervåking Victron 712 også. Satte det rett inn, tror de måler godt innenfor målene dine. Ikke gjort noen andre forandringer. Dynamo type gammel yanmarmotor. Ser ut til å levere ca 20 a. Aner ikke hva den skal levere på maks i følge specs. Har du testet Bluetooth-appen og sett hva BMS gir av informasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 6.August.2021 Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 dennrick skrev for 15 timer siden: I ferien i uthavner har septik og vann vært begrensningen. Septiken løser du vel med å åpne om natten @dennrick , og for det andre problemet så får du sette inn en watermaker i løpet av vinteren da. Nå har du strøm nok til å drive den hvertfall @Lazyjack: Jeg kjøpte 4 stk Skanbatt Pro Heat 200 Ah av Skanbatt/ProVolt i Oslo. Fikk god informasjon hele veien (batteriene var ikke på lager og i bestilling), og jeg kjøpte også en inverter som dessverre var defekt som de byttet smidig. Bluetooth-appen for disse batteriene gir følgende informasjon fra BMS: Status (lader, utlader, standby) Helsetilstand ("Perfekt" står det hos meg, vet ikke hvilken andre begrep som finnes her) Kapasitet (203 Ah på mine) Spenningsnivå Strømnivå (både inn og ut av batteriet) Temperatur Antall sykler Informasjonsmeldinger (snart fulladet, kortslutning etc.) Det er litt forskjell på BMSene fra de forskjellige leverandørene, og da spesielt hvor stort strømtrekk og ladestrøm den aksepterer. Og tenk på at om du kjøper et batteri hvor du kan trekke 150 A så vil du ved parallellkobling av to batterier kunne trekke opp mot 300 A forutsatt at "transmisjonsveien" er lik slik at grenstrømmene blir like. Jeg skriver "opp mot" da det ofte vil være noen få % forskjell mellom grenene slik at man ikke bør ligge på grensen. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 6.August.2021 Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 Lazyjack skrev for 2 timer siden: Har du testet Bluetooth-appen og sett hva BMS gir av informasjon? Kjøpte uten bt. Vurdere ett til, da blir det muligens med BT. Vurderte det som tilstrekkelig med overvåking på BT. Var også ute etter billigst mulig oppsett. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 7.August.2021 Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 On 8/6/2021 at 11:17 AM, Sequoia said: Septiken løser du vel med å åpne om natten @dennrick Haha? Du er tøff som drar den her? Herlig humor❤️ Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
sjøpølse Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Denne er 32x17. Har god erfaring med 210 ah varianten... https://www.farco.no/batterier/litiumbatterier/farcopower-lifepo4-freeze-128/105ah Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.