Jump to content

Valg av LiFePo4 batterier for forbruk?

Lazyjack

Recommended Posts

Ser at f.eks. Sparelys har diverse typer men det er en del betegnelser jeg ikke er kjent med (Prismatisk., Surge osv). Ser også at det er tildels store prisforskjeller på batterier med samme kapasitet.

Jeg er ser etter en bank på  2* 100 Ah 12V og lurer på om noen kan anbefale noen med fotavtrykk ca. 33*18 cm og som jeg evt. kan utvide med ytterligere ett batteri?

Jeg fikk gjort denne jobben hos CT Marine, og de ryddet i kabling, satte inn 3x200Ah Gylling batterier til ca 11k pr stk, to Argofet, samt en Victron IP43 50A lader.

I ferien i uthavner har septik og vann vært begrensningen.

Har ingen konkrete anbefalinger selv, men du kan jo ringe de. Opplevde de som kunnskapsrike på strøm i båt. De har 100 Ah også.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

@Lazyjack Om det er aktuelt å bygge selv skulle feks 4 stk av de 280 Ah cellene jeg hjalp en kameratbåt å sette inn gi et footprint på ca 30 x 17.5 cm. Vi kjøpte de av bruker Dreuf som hadde bestilt en ‘palle’.

Da kan du selv avgjøre hvor stor BMS du ønsker å bruke og pris blir ‘noe’ gunstigere.

9072CACF-5F86-47CD-8041-20251DAE5AAD.jpeg

Jeg kjøpte akkurat 2stk 100ah Ritar hos Seatronic i Moss. 5400 per stykk. Kjøpte en batteriovervåking Victron 712 også. Satte det rett inn, tror de måler godt innenfor målene dine. Ikke gjort noen andre forandringer.

Dynamo type gammel yanmarmotor. Ser ut til å levere ca 20 a. Aner ikke hva den skal levere på maks i følge specs. 

willmasta skrev for 12 timer siden:

Jeg kjøpte akkurat 2stk 100ah Ritar hos Seatronic i Moss. 5400 per stykk. Kjøpte en batteriovervåking Victron 712 også. Satte det rett inn, tror de måler godt innenfor målene dine. Ikke gjort noen andre forandringer.

Dynamo type gammel yanmarmotor. Ser ut til å levere ca 20 a. Aner ikke hva den skal levere på maks i følge specs. 

Har du testet Bluetooth-appen og sett hva BMS gir av informasjon? 

dennrick skrev for 15 timer siden:

I ferien i uthavner har septik og vann vært begrensningen.

Septiken løser du vel med å åpne om natten @dennrick :wink:, og for det andre problemet så får du sette inn en watermaker i løpet av vinteren da. Nå har du strøm nok til å drive den hvertfall :thumbsup:

@Lazyjack: Jeg kjøpte 4 stk Skanbatt Pro Heat 200 Ah av Skanbatt/ProVolt i Oslo. Fikk god informasjon hele veien (batteriene var ikke på lager og i bestilling), og jeg kjøpte også en inverter som dessverre var defekt som de byttet smidig. Bluetooth-appen for disse batteriene gir følgende informasjon fra BMS:

• Status (lader, utlader, standby)
  • Helsetilstand ("Perfekt" står det hos meg, vet ikke hvilken andre begrep som finnes her)
  • Kapasitet (203 Ah på mine)
  • Spenningsnivå
  • Strømnivå (både inn og ut av batteriet)
  • Temperatur
  • Antall sykler
  • Informasjonsmeldinger (snart fulladet, kortslutning etc.)

Det er litt forskjell på BMSene fra de forskjellige leverandørene, og da spesielt hvor stort strømtrekk og ladestrøm den aksepterer. Og tenk på at om du kjøper et batteri hvor du kan trekke 150 A så vil du ved parallellkobling av to batterier kunne trekke opp mot 300 A forutsatt at "transmisjonsveien" er lik slik at grenstrømmene blir like. Jeg skriver "opp mot" da det ofte vil være noen få % forskjell mellom grenene slik at man ikke bør ligge på grensen. 

Lazyjack skrev for 2 timer siden:

Har du testet Bluetooth-appen og sett hva BMS gir av informasjon? 

Kjøpte uten bt. Vurdere ett til, da blir det muligens med BT. Vurderte det som tilstrekkelig med overvåking på BT. Var også ute etter billigst mulig oppsett.

On 8/6/2021 at 11:17 AM, Sequoia said:

Septiken løser du vel med å åpne om natten @dennrick :wink:

Haha? Du er tøff som drar den her? Herlig humor❤️

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...