Mastiff Startet 5.August.2021 Link til dette innlegget Startet 5.August.2021 Jeg hjelper broderen med å kjøpe båt, og vi har funnet en som er grei. Men med WOT går motoren bare opp i rundt 5500 omdreininger. Den er da oppe i rundt 25 knop. Burde den ikke fått ut iallfall 500 omdreininger til? Den er litt seig å få opp i plan, så jeg lurer på om denne propellen er for tung for båten, som veier en del. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.August.2021 Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 (redigert) Optimalt turtall er 5600-5750 for de fleste eller alle årgangene E-tec 60 såvidt jeg ser på tabeller på nett. Så det er ikke mye som skal til i såfall, spørs om det er verd det, hvis dere da ikke finner en egnet propell på finn eller noe for en rimelig penge. Jeg hadde selv en 2004-modell E-tec 50 med 19P stålpropell, fikk ca 32 knop på en Galia 440 som var relativt tungdrevet pga. skrogfasongen. Men jeg husker nå at turtelleren min viste litt feil (hadde lest om det på nett), så jeg prøvde med en separat digital turteller for kontroll. Original turteller viste 5400 rpm mens jeg hadde i realiteten over 5600 rpm. Og det var viktig informasjon for å velge propellstigning. Utvekslingen er jo temmelig høy på disse motorene med 2,67:1. Så relativt høye propellstigninger til tross for moderat fart. Skyldes nok at det er samme formfaktor girhus som E-tec 75-130. Redigert 6.August.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mastiff Svart 6.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 Aha, skjønner. Hm... Kanskje det bør satses på en firebladers Solas? Stålpropell er uaktuelt, det er for mye grums der båten skal ligge, så det er bedre å ta en propell i året enn undervannshuset. Men en firebladers gir jo godt grep ved akselerasjon, uten at stigningen trenger å endres så mye. Blir det ikke sånn at man går ned et hakk i stigning hvis man går fra tre til fire blader? Eller husker jeg feil der? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.August.2021 Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 (redigert) Stålpropell i dette fartsområdet er mest for skjønnhet og stil Så det har lite for seg. I utgangpunktet ville jeg foreslå en 4-blads Quicksilver Nemesis (samme som Mercury Spitfire) hvis ikke Solas er mye billigere da. Men så husket jeg på at det er noe spesielt med dimensjonen på disse girhusene på E-tec 40-130 som gjør at de faktisk ikke passer. Har iallefall lest det. Har jo en E-tec 115 stående her på gården som jeg kan teste min Spitfire reservepropell på. Så det er jo forsåvidt fort gjort i løpet av helga, så får jeg oppdatert min egen erfaringsdatabase Har til og med hubkitet fra min E-tec 50 liggende her (kjøpt i 2009). Med stålpropellen jeg hadde på min E-tec 50 (en 3-blads Michigan Apollo) fulgte det med en plastring/adapter som skulle stå mot girhuset på de fleste motorer, men denne måtte jeg ta av for at den skulle passe til E-tec. Så hvis Solas eller andre har alternativer som passer så er det jo greit. Kan ikke si noe sikkert om man må ned i stigning på Solas sine 4-blads. Redigert 6.August.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mastiff Svart 6.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 Det hadde vært veldig greit om du sjekket, takk! Spitfire har jeg god erfaring med fra min 75/115 hk Optimax. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.