19 fot
Kan det hende at problemet ikke er at tauet har stoppet propellen, men at det har gått litt opp foran stammen og hektet seg fast i girstaget der og bøyd dette så det kun går i forover når tauet ble vinsjet inn av propellen? Evt gjort det litt skjevt så mutterne der (til justeringen) butter mot noe annet det skulle passert greit forbi).
Muligens et tips å skrive hva slags motor det er så folk som kjenner godt til akkurat den motoren kan komme med gode råd.
Jeg synes det burde vært enten noe billig som ryker eller at motoren bare kveles om man får noe i propellen på den måten. Tror jeg har kvelt 30 hk en gang ved litt kontakt med stein på tomgang. Men hva man kan kreve vet jeg ikke, for i utgangspunktet så skal man jo ikke kjøre borti noe.
Jeg har noen ganger fått noen små hakk i propellen på en Suzuki DT30, men uten at det har gitt andre skader.
En nevner brytepinne, og det er jo vanlig. Men på nevnte Suzuki er det en litt annen løsning, der er det vulket inn en gummikobling som vil glippe over ved behov uten at man trenger å bytte noe, bortsett fra at den sikkert blir slitt etterhvert, og morken.
Vet ikke om min har sluret noen gang pga kontakt med bunnen, men for 2 år siden var jeg en tur i Blindleia og alt var normalt, ingen kontakt med bunnen, og variabelt pådrag uten at det glapp over, etterpå gav jeg på noe uten problemer, slakket ned og siden når jeg gav på så var starten normal før turtallet økte og farten sank, akkurat som om man med bil hadde tråkket clutchen litt inn under akselerasjon så det slurer litt.
Dermed ble toppfarta ca 5 knop, for gav jeg på mer så sluret den bare og farta sank (og man slurer antakelig istykker koblingen enda mer så toppfarta blir enda lavere), så da ble det maks 5 knop fra Blindleia til Arendal. Det var godt dette ikke skjedde noen få dager tidligere da jeg hadde god bruk for kreftene på strekningen Risør - Gjeving hvor man må utaskjærs med endel bølger og det ifølge yr var 10 m/s vind. Å ha så lite motoreffekt ut på propellen der kunne vært trasig.