R.O Startet 5.August.2021 Link til dette innlegget Startet 5.August.2021 Kjøpte ny motor i ferien, fikk i dag tau i propellen, på tomgang! Det tålte den ikke, går ikke lenger i fri. Har tatt av uv huset, men klarer ikke å finne fri giret, velger å ikke skru mer da den er splitter ny. Har aldri opplevd at en utenbordsmotor ikke tåler dette. Er nå spent på hva forhandler sier. Normalt, eller reklamasjon…? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Normalt skal det vel være en brytepinne som knekker før mer vitale deler skades? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Prøv å beveg på svinghjulet mens du prøve å få den i fri Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
19 fot Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 (redigert) Kan det hende at problemet ikke er at tauet har stoppet propellen, men at det har gått litt opp foran stammen og hektet seg fast i girstaget der og bøyd dette så det kun går i forover når tauet ble vinsjet inn av propellen? Evt gjort det litt skjevt så mutterne der (til justeringen) butter mot noe annet det skulle passert greit forbi). Muligens et tips å skrive hva slags motor det er så folk som kjenner godt til akkurat den motoren kan komme med gode råd. Jeg synes det burde vært enten noe billig som ryker eller at motoren bare kveles om man får noe i propellen på den måten. Tror jeg har kvelt 30 hk en gang ved litt kontakt med stein på tomgang. Men hva man kan kreve vet jeg ikke, for i utgangspunktet så skal man jo ikke kjøre borti noe. Jeg har noen ganger fått noen små hakk i propellen på en Suzuki DT30, men uten at det har gitt andre skader. En nevner brytepinne, og det er jo vanlig. Men på nevnte Suzuki er det en litt annen løsning, der er det vulket inn en gummikobling som vil glippe over ved behov uten at man trenger å bytte noe, bortsett fra at den sikkert blir slitt etterhvert, og morken. Vet ikke om min har sluret noen gang pga kontakt med bunnen, men for 2 år siden var jeg en tur i Blindleia og alt var normalt, ingen kontakt med bunnen, og variabelt pådrag uten at det glapp over, etterpå gav jeg på noe uten problemer, slakket ned og siden når jeg gav på så var starten normal før turtallet økte og farten sank, akkurat som om man med bil hadde tråkket clutchen litt inn under akselerasjon så det slurer litt. Dermed ble toppfarta ca 5 knop, for gav jeg på mer så sluret den bare og farta sank (og man slurer antakelig istykker koblingen enda mer så toppfarta blir enda lavere), så da ble det maks 5 knop fra Blindleia til Arendal. Det var godt dette ikke skjedde noen få dager tidligere da jeg hadde god bruk for kreftene på strekningen Risør - Gjeving hvor man må utaskjærs med endel bølger og det ifølge yr var 10 m/s vind. Å ha så lite motoreffekt ut på propellen der kunne vært trasig. Redigert 5.August.2021 av 19 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.August.2021 Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 R.O skrev for 14 timer siden: Er nå spent på hva forhandler sier. Normalt, eller reklamasjon…? Du har hatt det som forsikringsselskapene kaller en støtning. Altså at du har truffet noe med motoren. Du har ikke vurdert å snakke med forsikringsselskapet? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
index Svart 6.August.2021 Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 For meg høres det ikke ut som noe man kan reklamere på. Forsikring er nok mer aktuelt. Men kosten er vel neppe over egenandelen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 6.August.2021 Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 @R.O, har du snakket med forhandler? Hva sier den evt? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
R.O Svart 6.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 Grand Banks jr skrev for 4 timer siden: @R.O, har du snakket med forhandler? Hva sier den evt? Sendte Mail i går, ikke fått svar enda. Kjøpte den på ferie i Arendal, og er tilbake i Oslo i morgen. Er spent på hvordan de løser det, kan nok argumenteres for at dette ikke er garanti sak, men hvis motoren ikke tåler mer, og jeg må ut med par tusen for reparasjon, da blir det aldri mer Suzuki… Har hatt 5stk Yamaha de siste 15årene, aldri vært noe problem… Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.August.2021 Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 Hadde du reklamert til forhandler om du hadde smelt på et skjær og knust undervannshuset? Jeg synes du heller skal snakke med forsikringselskapet ditt og la selger ha fred. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Grand Banks jr Svart 6.August.2021 Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 Joa @Brigg, men jeg hadde faktisk forventet at en påhenger hadde tålt tau i propellen. Jeg hadde ikke forventet at en påhenger hadde tålt å bli slått hardt i et skjær. En 6 hk på tomgang burde blitt kvelt før man evt bøyer noe i en girkasse... Nå vet vi ikke hva som faktisk er galt her, men noe er det jo. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 6.August.2021 Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 Grand Banks jr skrev 19 minutter siden: En 6 hk på tomgang burde blitt kvelt før man evt bøyer noe i en girkasse... Er ikke stort som kan bøyes inni der. Men staget opp til motoren er langt og tynt, og kan jo ha fått seg en bøy eller kommet ut av stilling. Burde være greit å fikse. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 6.August.2021 Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 Nei, hvis det er liknende min gamle 4 hk fra Yamaha så er det jo rimelig enkelt. Men jeg forstår ikke helt hvorfor tau i propellen skal bøye girstaget som går opp i stammen. Med mindre man har prøvd hardt å få motor i fri samtidig som det er mye belastning på giret. Da vil det kanskje ikke gli så lett nedi der, og dermed kan stag bøyes? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 6.August.2021 Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 Ja, det er nok en serie uheldige omstendigheter. Vanligvis vil bare motoren stoppe. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
19 fot Svart 6.August.2021 Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 Grand Banks jr skrev 9 minutter siden: Men jeg forstår ikke helt hvorfor tau i propellen skal bøye girstaget som går opp i stammen. Med mindre man har prøvd hardt å få motor i fri samtidig som det er mye belastning på giret. Da vil det kanskje ikke gli så lett nedi der, og dermed kan stag bøyes? Et tau kan være flere steder samtidig, det havner ikke nødvendigvis bare i propellen, selv om det er der. La oss si tauet flyter i vannskorpa og blir hengende foran stammen, mot girstaget, men uten at det oppdages Så vil det etterhvert propellen få tak i noe av tauet og røsker tak så girstaget bøyes, tauet ryker og det vinsjes inn til det blir fullt på trommelen (propellen) og alt stopper (uten at det nå er noe tau der girstaget går. Så fjerner eier tauet og motoren står i gir pga bøyd girstag som gjør at han ikke får frikoblet. Sånn kan det ha foregått, men det kan også være andre løsninger på hvorfor den ikke går ut av gir. Jeg synes imidlertid det var litt rart å selv begynne å demontere undervannshus på en motor med garanti. For selv om det er noe man kan gjøre selv så er det gjerne litt verre med garantien hvis man har tuklet med det selv. Har hatt av undervannshus på en Suzuki (DT30) for å bytte impeller, og da måtte jeg skru av staget til giret og justere dette etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 6.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 Brigg skrev for 2 timer siden: Hadde du reklamert til forhandler om du hadde smelt på et skjær og knust undervannshuset? Jeg synes du heller skal snakke med forsikringselskapet ditt og la selger ha fred. Jeg forsikrer meg mot store sider/utgifter. Egenandel min vil nok dekket ny motor… Hvis dette er hva jeg kan forvente av en ny Suzuki utenbords skal jeg love deg at forhandleren skal få høre hva jeg syntes om den motoren… Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.August.2021 Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 @R.O Ta diskusjonen med selger du og la oss få høre hvordan det går. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Olevine Svart 6.August.2021 Link til dette innlegget Svart 6.August.2021 R.O skrev for 3 timer siden: Hvis dette er hva jeg kan forvente av en ny Suzuki utenbords skal jeg love deg at forhandleren skal få høre hva jeg syntes om den motoren Forhåpentligvis har forhandleren vett til å ikke si hva han synes om den kunden da. Det virker jo som om noe har fått litt for hard medfart pga tauet, så at dette skal dekkes av garantien høres ikke rimelig ut. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 7.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 Olevine skrev for 7 timer siden: Forhåpentligvis har forhandleren vett til å ikke si hva han synes om den kunden da. Det virker jo som om noe har fått litt for hard medfart pga tauet, så at dette skal dekkes av garantien høres ikke rimelig ut. Kunden har alltid rett…? Har hatt div utenbordsmotorer siden 1986, alle har tålt tau i propellen. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 7.August.2021 Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 (redigert) "Kunden har alltid rett"... Hvilken verden lever du i? Hvis du ved et uhell har ødelagt noe på motoren, så kan du ikke kreve noe av han som har solgt deg denne. Hjelper heller ikke at du har hatt tau i propellen mange ganger tidligere i andre motorer, situasjoner er jo ikke like fra gang til gang. Jeg har falt utallige ganger, men bare brukket ankelen en av gangene. Redigert 7.August.2021 av hawthorne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.August.2021 Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 Jeg må bare få lov å legge til: Jeg har ramla mange ganger. Til og med klasket i bakken fra 3 meter. Har aldri brukket noe. Om jeg i fremtiden skulle brekke noe, vil jeg ikke med historikken som bevis, hevde reklamadjon. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 7.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 hawthorne skrev for 1 time siden: "Kunden har alltid rett"... Hvilken verden lever du i? Nei si det… «kunden har alltid rett» er et «Donald» utrykk fra service bransjen, noe vi fleiper mye med når jeg hadde deltidsjobb i en nisjebutikk på 90 tallet og vi fikk inn vanskelige kunder.. Jeg håper virkelig ironien/glimte kom gjennom for andre, og at ikke jeg er så dårlig på å kommuniserte? Nærmer meg 50, kanskje jeg brukte feil emoji? må bare beklage det i så fall. Nei, jeg mener ikke at kunden har rett rett uansett.. Håper ikke vi får sånn kvinneforum.no miljø her inne, hvor alt skal tolkes i verste mening,.. Ville bare dele en erfaring. Dette var nyeste og dyreste jollemoteren jeg noen gang har kjøpt, og jeg mener den skulle tålt mer… Jeg håper at forhandler møter meg litt på veien, men det er opplagt ingen klar garantisak. For de som er interessert skal jeg komme med en oppdatering når den er fikset, hva var feil og hvordan løste forhandler det… Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.August.2021 Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 Kjærringforum. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.