Jump to content

Hva slags type skruer for å feste ting til seilbåtmast?

bjornas

Recommended Posts

Hei, jeg skal remontere kombinert motorlanterne/dekksbelysning. Det krever nok at jeg setter noen nye skruehull, og at jeg skifter eksisterende skruer.

Sikkert opplagt svar, men likevel: Hva slags skal jeg bruke? Jeg antar det "må" være A4 syrefast?

Videre: Jeg har som langtidsprosjekt å sette meg godt inn i hva slags skruer som skal brukes til hvilke jobber (er mer Excel-mann enn håndverker). Vil gjerne vite akkurat hva jeg gjør og hvorfor jeg gjør det. Hittil har jeg alltid bruk skruer som jeg tilfeldigvis har liggende, men skal skjerpe meg. Er det sånn at man alltid skal bruke A4 syrefast i båt? Hva med ruspert til å feste treplater etc. (som ofte brukes til terrasseformål)?

Takknemlig for alle svar. Forsøker å lære litt av hobbyen min...

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Hvis du vil bruke skruer, så ville jeg brukt A4 syrefaste. Clas Ohlson har et ganske bra utvalg https://www.clasohlson.com/no/Jernvare/Skrue-og-spiker/Maskinskruer-og-sekskantskruer/c/2021

Fra Selden sin "Råd och tips"

https://support.seldenmast.com/files/1605536002/595-540-S.pdf

Att tänka på när man monterar nya beslag

• För att minska risken för korrosion måste man isolera mellan beslag och profil om dessa är av olika metalliska material. Använd zinkkromatprimer eller liknande. Man kan också använda mellanlägg, exempelvis nylonplatta (medföljer Seldénbeslag). Särskilt stor är korrosionsrisken då beslag av syrafast stål monteras på aluminium. Korrosionsrisken ökar med storleken på kontaktytan. Beslag av mässing eller andra kopparlegeringar skall aldrig monteras så att de kommer i kontakt med aluminium. Av korrosionsskäl är popnit i Monel-legering det mest lämpliga fästelementet, speciellt vid montage i tunnväggiga (< 3 mm) profiler. Den del av popniten som är innanför mastprofilen skall ha en längd motsvarande 1,0-1,5 x nitens diameter. Popnitens splint skall alltid slås ut. Den är tillverkad i stål och kommer att rosta med missfärgning som följd.
  • Om maskinskruv används skall dessa isoleras med låsvätska eller vattenfast fett.

bjornas skrev On 6.8.2021 at 11.03:

Hvilken popnagletang anbefaler dere? Har en fra Biltema liggende...

Vis hele sitatet  

Jeg brukte denne https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/nagleverktoy/nagletang/kraftig-nagletang-med-oppsamler-2000034439 for å montere radar i vår. Den fungerte bra på 4.8 mm monel.

(Ser at noen klager på at tanga glipper på spikeren, men det er mulig å juster hvor hardt den klemmer)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...