BåtDame Startet 6.August.2021 Del på Facebook Startet 6.August.2021 Kjære folk! Jeg er en båtdame som har fått en liten Askeladden med Mariner 30 hk med wire, men uten nokkel, uten batteri, og uten rorkult. Hvordan startes den? Jeg mener det finnes jo ikke gass knapp noen steder. Så jeg er veldig usikker. Skjønner at jeg må ta neutralen, pumpe bensin, ta på dødmansknapp, åpne choken. Og da kan jeg bare trekke snoren? Ingen spesielt gass knapp? Tusen takk for hjelpen.... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.August.2021 Del på Facebook Svart 6.August.2021 Du kan bare dra i snoren men jeg antar motoren trenger litt gasspådrag. Hvis den er forberedt for styrekonsoll så har den nok to hendler på den ene siden. En til gir og en til gass. Er det slik? Vil du ta noen bilder av motor og evt konsoll? Ta også bilder uten motorlokket på. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mort1 Svart 6.August.2021 Del på Facebook Svart 6.August.2021 Hvis det er en hendel på kontrollboksen til kombinert gass og gir, så kan den som oftest trekkes ut, eller at det er en knapp i midten som trykkes inn, slik at det kan gies gass uten å sette motor i gir. Bilder...... Sitér dette innlegget Link to post
BåtDame Svart 6.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2021 (redigert) Stemmer det, motoren har to hendler, men på to sider, ikke på en:) Og wirene har faktisk navnene på konsollen. En wire SHIFT (gir) or en annen antagelivis må være gass - husker ikke ordet som står der borte. Den andre wiren kommer inn i båten inni lokket, så det må være gass, ja. Jeg bare lurer på hvordan jeg gasser når jeg akkurat starter... Start gjøres jo på neutral og hvis konsollen på den kalde motoren står i fremdrift, blir det antagelivis ingen start. Og hvis konsollen står i neutral, da blir det noen gass i det hele tatt? Konsollen er så enkel som bare det:) Kun en håndtak. Jeg har ikke bilder akkurat nå, må nesten komme tilbake til båten og ta bildet:) Redigert 6.August.2021 av BåtDame (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.August.2021 Del på Facebook Svart 6.August.2021 Ok, så du har konsoll i båten med én spak? Den kan settes i nøytral og gasses med. Som regel er det en av to måter å gjøre dette på. Enten er det en knapp i midten (der hendelen er festet) som du må trykke på mens motor står I fri, og da kan du bevege hendel fremover og dermed gasse. Eller så er det slik at hendel skal dras utover for så å gasse. Jeg har en tredje versjon på min konsoll der jeg har en egen liten hendel for å gasse motoren når den er i fri. Bilder vil hjelpe oss 🙂 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 6.August.2021 Del på Facebook Svart 6.August.2021 Jeg forstår det slik at motoren er koplet til en konsoll i båten, så da må du finne ut hvordan du kan bevege hendelen på konsollen slik at gir-skifter på motoren ikke beveger seg, men gass-hendel pp motor beveger seg. Jeg antar også at du ikke kan starte motor i gir. Det vil si at du ikke kan dra ut snoren når den står i gir. Er en sikkerhetsting. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
BåtDame Svart 6.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2021 (redigert) Ja, kun èn spak. Jeg tror ikke at det er noen knapp i akselen hvor hendelen er festet, jeg bør faktisk dra til båten og sjekke dette. (Jeg har selv sett konsollene med en starthendel og konsollene med en knapp på siden - men det er ikke noe liknende her!) Prøvde ikke å dra hendelen på konsollen utover / trekke ut heller, som du sier (men den går utmerket fram og tilbake). Skal også prøve å se om det er mulig å bevege gass-wiren uten å bevege gir-wiren (selv om det er bare en spak...). Skal også prøve å starte i gir, selv om jeg er enig det måtte bli ikke mulig. Redigert 6.August.2021 av BåtDame (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.August.2021 Del på Facebook Svart 6.August.2021 Husk å ta bilde av konsollen. Alle konsoller jeg har vært borte i har hatt en mulighet til å gasse mens motor blir værende i fri. Kun én gang har jeg vært borti en slik der man må dra ut spaken litt, og det tok det litt tid før jeg fant ut. Ble sikkert forklart drt den gangen. Det er ikke innlysende at man skal gjøre det. Spent på løsningen for deg. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
BåtDame Svart 6.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2021 Tusen takk! Skal sende bilder litt senere, teste deres forslag, og også informere om resultatet! Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 6.August.2021 Del på Facebook Svart 6.August.2021 (redigert) Ja dette blir spennende :-) vi gleder oss til utviklingen. hen du fikk den av da? ville hen ikke fortelle deg hvordan du starter den? Redigert 6.August.2021 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BåtDame Svart 6.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2021 (redigert) Der var rett og slett min feil. Jeg trodde ikke at konsollene kunne bli så forskellige! Jeg trodde de er alle såpass like. Bare når jeg ville begynne å bruke båten, da plutselig kom jeg på dette gass-tematikken.... Redigert 6.August.2021 av BåtDame (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.August.2021 Del på Facebook Svart 6.August.2021 Jeg har samme motor. Jeg pleier å starte den på tomgang, og gir deretter litt gass med håndgass spaken oppå konsollen slik at den holder seg i gang til den blir litt lunken. Håndgassen må ned igjen før den kan settes i gir. Choken på min er elektrisk, aktiveres med å trykke inn nøkkelen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BåtDame Svart 9.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2021 On 8/6/2021 at 1:27 PM, BåtDame said: Kjære venner! Grand Banks jr var helt korrekt! Man trenger å dra spaken litt ut av stillingen, perpendikulært til konsollen. Dette frigjør giren og tillater å gasse. Ja, det var ikke innlysende:) Motoren har startet og virker bra. Tusenn takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.