Jump to content

Edit History

Tor Arild

Tor Arild

Har hatt flere drevbåter. Den siste var en Targa 37 med 2 x D6-370 med DPH-drev som jeg hadde i 10 år.

Gikk 1500 timer i mitt eie.

Hadde også joystick på den. Ble veldig lite brukt egentlig, da det er så greit å snu propellstrøvm med drev. 

 

Har ikke hatt problemer foruten en gang: Midtfjords stoppet babord motor. Olje rundt båten, og ved heving av drev ser jeg olje i vannet, samt at undervannshuset var sprengt. Det hadde løsnet en tann i huset på tannhjul propellaksling som hadde blitt med rundt. Toleransene er så små, så da ble det en lang flenge i undervannshus. 

 

Volvo byttet prompte på garanti selv om garantitiden strengt tatt var over, da dette ikke skulle skje.

 

Ellers aldri problemer, men har utført endel saker som bidrar:

1 - Aldri, aldri gi på før alt er på driftstemperetatur

2 - Båten løftes gradvis ut av vannet til i plan.

3 - Annenhver sesong sendte jeg propellene til Winrace for å fornye hub. Mye moment i vannet, og V>Volvo sine propeller har nesten ikke slipp, så mye belastning med tung båt.

4 - De siste 15 min til havn var det å få ned temperaturer til laveste tomgangstemperatur før nedstegning.

5 - Trykktestet drev hver høst og gjorde det som var nødvendig (om noe), da ferien er så viktig for meg at jeg ikke vil miste ferietid for å spare noen kroner på trykktest. Kanskje overkill, men ferien er viktigere enn å hoppe over preventivt vedlikehold. 

 

Oppsummert: Bruker du båten med mekanisk sympati, så varer det bekymringsløst lenge.

 

Så foruten den ene saken som var en tydelig kvalitetsbrist og som ble ryddet opp, har jeg aldri hatt problemer. 

 

En kollega med et beryktet mercruiserdrev gjør som meg, og har ikke hatt en utfordring i sine 12 år som eier. 

 

Mvh

 

Tor Arild

 

Tor Arild

Tor Arild

Har hatt flere drevbåter. Den siste var en Targa 37 med 2 x D6-370 med DPH-drev som jeg hadde i 10 år.

Gikk 1500 timer i mitt eie.

Hadde også joystick på den. Ble veldig lite brukt egentlig, da det er så greit å snu propellstrøvm med drev. 

 

Har ikke hatt problemer foruten en gang: Midtfjords stoppet babord motor. Olje rundt båten, og ved heving av drev ser jeg olje i vannet, samt at undervannshuset var sprengt. Det hadde løsnet en tann i huset på tannhjul propellaksling som hadde blitt med rundt. Toleransene er så små, så da ble det en lang flenge i undervannshus. 

 

Volvo byttet prompte på garanti selv om garantitiden strengt tatt var over, da dette ikke skulle skje.

 

Ellers aldri problemer, men har utført endel saker som bidrar:

1 - Aldri, aldri gi på før alt er på driftstemperetatur

2 - Båten løftes gradvis ut av vannet til i plan.

3 - Annenhver sesong sendte jeg propellene til Winrace for å fornye hub. Mye moment i vannet, og V>Volvo sine propeller har nesten ikke slipp, så mye belastning med tung båt.

4 - De siste 15 min til havn var det å få ned temperaturer til laveste tomgangstemperatur før nedstegning.

5 - Trykktestet drev hver høst og gjorde det som var nødvendig (om noe), da ferien er så viktig for meg at jeg ikke vil miste ferietid for å spare noen kroner på trykktest. Kanskje overkill, men ferien er viktigere enn å hoppe over preventivt vedlikehold. 

 

Så foruten den ene saken som var en tydelig kvalitetsbrist og som ble ryddet opp, har jeg aldri hatt problemer. 

 

En kollega med et beryktet mercruiserdrev gjør som meg, og har ikke hatt en utfordring i sine 12 år som eier. 

 

Mvh

 

Tor Arild

 

Tor Arild

Tor Arild

Har hatt flere drevbåter. Den siste var en Targa 37 med 2 x D6-370 med DPH-drev som jeg hadde i 10 år.

Gikk 1500 timer i mitt eie.

Hadde også joystick på den. Ble veldig lite brukt egentlig, da det er så greit å snu propellstrøvm med drev. 

 

Har ikke hatt problemer foruten en gang: Midtfjords stoppet babord motor. Olje rundt båten, og ved heving av drev ser jeg olje i vannet, samt at undervannshuset var sprengt. Det hadde løsnet en tann i huset på tannhjul propellaksling som hadde blitt med rundt. Toleransene er så små, så da ble det en lang flenge i undervannshus. 

 

Volvo byttet prompte på garanti selv om garantitiden strengt tatt var over, da dette ikke skulle skje.

 

Ellers aldri problemer, men har utført endel saker som bidrar:

1 - Aldri, aldri gi på før alt er på driftstemperetatur

2 - Båten løftes gradvis ut av vannet til i plan.

3 - Annenhver sesong sendte jeg propellene til Winrace for å fornye hub. Mye moment i vannet, og V>Volvo sine propeller har nesten ikke slipp, så mye belastning med tung båt.

4 - De siste 15 min til havn var det å få ned temperaturer til laveste tomgangstemperatur før nedstegning.

5 - Trykktestet drev hver høst og gjorde det som var nødvendig (om noe), da ferien er så viktig for meg at jeg ikke vil miste ferietid for å spare noen kroner på trykktest. Kanskje overkill, men ferien er viktigere enn å hoppe over preventivt vedlikehold. 

 

Mvh

 

Tor Arild

 

Så foruten den ene saken som var en tydelig kvalitetsbrist og som ble ryddet opp, har jeg aldri hatt problemer. 

 

En kollega med et beryktet mercruiserdrev gjør som meg, og har ikke hatt en utfordring i sine 12 år som eier. 

 



×
×
  • Create New...