Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

Jeg har noen erfaringer med drev. Om de er godt vedlikeholdt og føreren har ventet til oljen i drevet er varm før belasning (dvs gå i plan), samt kanskje ikke alltid kjører full gass/belastning opp i plan så holder det lenger. 
 

Hadde et dårlig vedlikeholdt drev på en 2005 mod volvo d6350 dph og det måtte rehabiliteres etter allerede 330 timer, men 8 år gammelt. Etter det hadde jeg uflaks og fikk et fiskesnøre rundt drevet sesongen etter rehabiliteringen som gjorde at oljen byttet seg ut over tid med saltvann, dermed ble det nytt delvis dekket på forsikring husker jeg. Solgte båten et år etter det.

 

Har 2x d6 350 med dph i dag. Det ene drevet gikk i fjor. Ca 930 timer. Har byttet det med fabrikknytt. 
En jeg kjenner med nord west 420 har byttet begge sine dph drev. Han har hatt båten siden ny og har den lagret tørt og varmt vinterstid og har hatt lite trøbbel ellers. Det ene holdt i 11 år og det andre i 13 år. Jeg vil nok anta at det kommer an på belastning, båtens tyngde, førerens kjørestil osv., men selv ser jeg på 10-15 år gamle drev som snart utskiftningsklare.

Mulig jeg overdriver, men slik tenker jeg ut fra egne erfaringer. De er dyre, men regner man det inn over 10-15mår så er det etter min mening helt overkommelig i forhold til størrelse båt osv. en påhengsmotor og for så vidt innboardmotor regner man vel til gjengjeld ca 20-25 år leverid på. Noen klarer å holde de gående «evig», mens andre må bytte allerede etter 12-15 år med litt uflaks eller det skyldes gjerne dårlig bruksmønster/vedlikehold.

 

Oppsummert kan man kanskje si at jo større båt jo mer kostnad å ha båten. Men jeg vil si det koster en del mer med to innboardmotorer enn to outboards. Men på forbruket er outboard ganske mye dyrere, så det har nok med kjøremønster å gjøre hva som lønner seg mest. Må likevel si at samtlige båter med innboard har lavere tyngdepunkt og jeg opplever innboard som bedre og tyngre i sjøen. En outboardbåt er ofte litt lettere. Men på sportsbåter som gjør over 50 knop er outboard en selvfølge. Komfortbåter og cruising er det på store båter like greit med diesel innboard. På båter under 30 fot kan det fungere fint med outboard også, selv om de ofte glir litt lettere og mer «stutte» i sjøenog spinner lettere i sving. Uten at forskjellene er så voldsomt store, synes jeg de ofte kan merkes. En innboard D6 diesel veier jo gjerne 7-800kg, mens en outboard v8 300hk mercury veier 220-250kg?

Lingefan

Lingefan

Jeg har noen erfaringer med drev. Om de er godt vedlikeholdt og føreren har ventet til oljen i drevet er varm før belasning (dvs gå i plan), samt kanskje ikke alltid kjører full gass/belastning opp i plan så holder det lenger. 
 

Hadde et dårlig vedlikeholdt drev på en 2005 mod volvo d6350 dph og det måtte rehabiliteres etter allerede 330 timer, men 8 år gammelt. Etter det hadde jeg uflaks og fikk et fiskesnøre rundt drevet sesongen etter rehabiliteringen som gjorde at oljen byttet seg ut over tid med saltvann, dermed ble det nytt delvis dekket på forsikring husker jeg. Solgte båten et år etter det.

 

Har 2x d6 350 med dph i dag. Det ene drevet gikk i fjor. Ca 930 timer. Har byttet det med fabrikknytt. 
En jeg kjenner med nord west 420 har byttet begge sine dph drev. Han har hatt båten siden ny og har den lagret tørt og varmt vinterstid og har hatt lite trøbbel ellers. Det ene holdt i 11 år og det andre i 13 år. Jeg vil nok anta at det kommer an på belastning, båtens tyngde, førerens kjørestil osv., men selv ser jeg på 10-15 år gamle drev som snart utskiftningsklare.

Mulig jeg overdriver, men slik tenker jeg ut fra egne erfaringer. De er dyre, men regner man det inn over 10-15mår så er det etter min mening helt overkommelig i forhold til størrelse båt osv. en påhengsmotor og for så vidt innboardmotor regner man vel til gjengjeld ca 20-25 år leverid på. Noen klarer å holde de gående «evig», mens andre må bytte allerede etter 12-15 år med litt uflaks eller det skyldes gjerne dårlig bruksmønster/vedlikehold.

 

kort oppsummert kan man kanskje si at jo større båt jo mer kostnad å ha båten. Men jeg vil si det koster en del mer med to innboardmotorer enn to outboards. Men på forbruket er outboard ganske mye dyrere, så det har nok med kjøremønster å gjøre hva som lønner seg mest. Må likevel si at samtlige båter med innboard har lavere tyngdepunkt og jeg opplever innboard som bedre og tyngre i sjøen. En outboardbåt er ofte litt lettere. Men på sportsbåter som gjør over 50 knop er outboard en selvfølge. Komfortbåter og cruising er det på store båter like greit med diesel innboard. På båter under 30 fot kan det fungere fint med outboard også, selv om de ofte glir litt lettere og mer «stutte» i sjøenog spinner lettere i sving. Uten at forskjellene er så voldsomt store, synes jeg de ofte kan merkes. En innboard D6 diesel veier jo gjerne 7-800kg, mens en outboard v8 300hk mercury veier 220-250kg?

Lingefan

Lingefan

Jeg har noen erfaringer med drev. Om de er godt vedlikeholdt og føreren har ventet til oljen i drevet er varm før belasning (dvs gå i plan), samt kanskje ikke alltid kjører full gass/belastning opp i plan så holder det lenger. 
 

Hadde et dårlig vedlikeholdt drev på en 2005 mod volvo d6350 dph og det måtte rehabiliteres etter allerede 330 timer, men 8 år gammelt. Etter det hadde jeg uflaks og fikk et fiskesnøre rundt drevet sesongen etter rehabiliteringen som gjorde at oljen byttet seg ut over tid med saltvann, dermed ble det nytt delvis dekket på forsikring husker jeg. Solgte båten et år etter det.

 

Har 2x d6 350 med dph i dag. Det ene drevet gikk i fjor. Ca 930 timer. Har byttet det med fabrikknytt. 
En jeg kjenner med nord west 420 har byttet begge sine dph drev. Han har hatt båten siden ny og har den lagret tørt og varmt vinterstid og har hatt lite trøbbel ellers. Det ene holdt i 11 år og det andre i 13 år. Jeg vil nok anta at det kommer an på belastning, båtens tyngde, førerens kjørestil osv., men selv ser jeg på 10-15 år gamle drev som snart utskiftningsklare.

Mulig jeg overdriver, men slik tenker jeg ut fra egne erfaringer. De er dyre, men regner man det inn over 10-15mår så er det etter min mening helt overkommelig i forhold til størrelse båt osv. en påhengsmotor og for så vidt innboardmotor regner man vel til gjengjeld ca 20-25 år leverid på. Noen klarer å holde de gående «evig», mens andre må bytte allerede etter 12-15 år med litt uflaks eller det skyldes gjerne dårlig bruksmønster/vedlikehold.

Lingefan

Lingefan

Jeg har noen erfaringer med drev. Om de er godt vedlikeholdt og føreren har ventet til oljen i drevet er varm før belasning (dvs gå i plan), samt kanskje ikke alltid kjører full gass/belastning opp i plan så holder det lenger. 
 

Hadde et dårlig vedlikeholdt drev på en 2005 mod volvo d6350 dph og det måtte rehabiliteres etter allerede 330 timer, men 8 år gammelt. Etter det hadde jeg uflaks og fikk et fiskesnøre rundt drevet sesongen etter rehabiliteringen som gjorde at oljen byttet seg ut over tid med saltvann, dermed ble det nytt delvis dekket på forsikring husker jeg. Solgte båten et år etter det.

 

Har 2x d6 350 med dph i dag. Det ene drevet gikk i fjor. Ca 930 timer. Har byttet det med fabrikknytt. 
En jeg kjenner med nord west 420 har byttet begge sine dph drev. Det ene holdt i 11 år og det andre i 13 år. Jeg vil nok anta at det kommer an på belastning, båtens tyngde, førerens kjørestil osv., men selv ser jeg på 10-15 år gamle drev som snart utskiftningsklare.

Mulig jeg overdriver, men slik tenker jeg ut fra egne erfaringer. De er dyre, men regner man det inn over 10-15mår så er det etter min mening helt overkommelig i forhold til størrelse båt osv. en påhengsmotor og for så vidt innboardmotor regner man vel til gjengjeld ca 20-25 år leverid på. Noen klarer å holde de gående «evig», mens andre må bytte allerede etter 12-15 år med litt uflaks eller det skyldes gjerne dårlig bruksmønster/vedlikehold.

Lingefan

Lingefan

Jeg har noen erfaringer med drev. Om de er godt vedlikeholdt og føreren har ventet til oljen i drevet er varm før belasning (dvs gå i plan), samt kanskje ikke alltid kjører full gass/belastning opp i plan så holder det lenger. 
 

Hadde et dårlig vedlikeholdt drev på en 2005 mod volvo d6350 dph og det måtte rehabiliteres etter allerede 330 timer, men 8 år gammelt. Etter det hadde jeg uflaks og fikk et diskesnøre rundt drevet som gjorde at oljen byttet seg ut over tid med saltvann, dermed ble det nytt delvis dekket på forsikring husker jeg. Solgte båten et år etter det.

 

Har 2x d6 350 med dph i dag. Det ene drevet gikk i fjor. Ca 930 timer. Har byttet det med fabrikknytt. 
En jeg kjenner med nord west 420 har byttet begge sine dph drev. Det ene holdt i 11 år og det andre i 13 år. Jeg vil nok anta at det kommer an på belastning, båtens tyngde, førerens kjørestil osv., men selv ser jeg på 10-15 år gamle drev som snart utskiftningsklare.

Mulig jeg overdriver, men slik tenker jeg ut fra egne erfaringer. De er dyre, men regner man det inn over 10-15mår så er det etter min mening helt overkommelig i forhold til størrelse båt osv. en påhengsmotor og for så vidt innboardmotor regner man vel til gjengjeld ca 20-25 år leverid på. Noen klarer å holde de gående «evig», mens andre må bytte allerede etter 12-15 år med litt uflaks eller det skyldes gjerne dårlig bruksmønster/vedlikehold.

Lingefan

Lingefan

har noen erfaringer med drev. Om de er godt vedlikeholdt og føreren har ventet til oljen i drevet er varm før belasning, samt kanskje ikke alltid kjører full gass/belastning opp i plan så holder det lenger. 
 

Hadde et dårlig vedlikeholdt drev på en 2005 mod volvo d6350 dph og det måtte rehabiliteres etter allerede 330 timer, men 8 år gammelt. Etter det hadde jeg uflaks og fikk et diskesnøre rundt drevet som gjorde at oljen byttet seg ut over tid med saltvann, dermed ble det nytt delvis dekket på forsikring husker jeg. Solgte båten et år etter det.

 

Har 2x d6 350 med dph i dag. Det ene drevet gikk i fjor. Ca 930 timer. Har byttet det med fabrikknytt. 
En jeg kjenner med nord west 420 har byttet begge sine dph drev. Det ene holdt i 11 år og det andre i 13 år. Jeg vil nok anta at det kommer an på belastning, båtens tyngde, førerens kjørestil osv., men selv ser jeg på 10-15 år gamle drev som snart utskiftningsklare.

Mulig jeg overdriver, men slik tenker jeg ut fra egne erfaringer. De er dyre, men regner man det inn over 10-15mår så er det etter min mening helt overkommelig i forhold til størrelse båt osv. en påhengsmotor og for så vidt innboardmotor regner man vel til gjengjeld ca 20-25 år leverid på. Noen klarer å holde de gående «evig», mens andre må bytte allerede etter 12-15 år med litt uflaks eller det skyldes gjerne dårlig bruksmønster/vedlikehold.



×
×
  • Create New...