Jump to content

Edit History

Thomas_h

Thomas_h

nomen skrev for 1 time siden:

Er man i "grenseland" økonomisk og en avbrutt ferietur fører til en lang depresjon (slik det ville gjort for meg😉) velger man påhenger eller akselbåt.

 

Jeg endte jo med 29" båt med påhenger nå, så det svarer på hva jeg valgte etter sist gjennomgang. 

 

Men jeg er litt redd at øyeblikkskosten med bensin ødelegger litt for turer i hverdagen. Men ønsker ikke hive 100 000-lapper for å spare 1000 lapper på bensin. :-) 

 

Grunnen for at jeg nå ser på Drev vs Aksel er at jeg tror vi trenger ca 3-4 fot lengre båt (:lol::giggle::clap:), og da ser jeg ikke påhenger som realistisk lengre. Selv om det finnes 35" med påhengere så blir det med 4.5 liter per nm i med-vind, så da er det helt utelukket. 

 

Lingefan skrev for 13 timer siden:

Må likevel si at samtlige båter med innboard har lavere tyngdepunkt og jeg opplever innboard som bedre og tyngre i sjøen. En outboardbåt er ofte litt lettere. .... På båter under 30 fot kan det fungere fint med outboard også, selv om de ofte glir litt lettere og mer «stutte» i sjøenog spinner lettere i sving..... En innboard D6 diesel veier jo gjerne 7-800kg, mens en outboard v8 300hk mercury veier 220-250kg?

I tillegg som Lingefan nevner skaper 550kg med påhengere høyt og langt bak noe utfordringer i dårlig vær. 

Selv om båten er en påhengerbåt, så er Lettvekten (MLC) ca 4500 kg, som er mer enn enkelte 28-29" båter med innbordsmotor.

 

Nå skal vi selvsagt ikke trekke inn politikk her, og at noen ønsker å hive på flere avgifter på Farget Diesel også. :-)  

 

Martine29 skrev for 3 timer siden:

 Kanskje vi har elmotorer og propeller på "taket" etterhvert også. 

 

Jeg glemte å kommentere el. motor; jeg tror det er helt OK for båter som går i ca 5 kn (deplasement fart), men tviler sterkt på at noen finner på et batteri som klarer å holde en båt i plan i ca 100-150nm per lading. (Stavanger til Kristiansand er 133nm, og er et relevant strekk for oss) 

 

Så når jeg og fruen skal over på snegl-båt segmentet:cool:, er jeg helt klar for el-båt, men det er noen år til. 

 

EDIT: Glemte at Hybrid løsning i lav fart hadde vært kjekt, men det blir nok for dyrt for oss når det kommer. 

 

Thomas_h

Thomas_h

nomen skrev 54 minutter siden:

Er man i "grenseland" økonomisk og en avbrutt ferietur fører til en lang depresjon (slik det ville gjort for meg😉) velger man påhenger eller akselbåt.

 

Jeg endte jo med 29" båt med påhenger nå, så det svarer på hva jeg valgte etter sist gjennomgang. 

 

Men jeg er litt redd at øyeblikkskosten med bensin ødelegger litt for turer i hverdagen. Men ønsker ikke hive 100 000-lapper for å spare 1000 lapper på bensin. :-) 

 

Grunnen for at jeg nå ser på Drev vs Aksel er at jeg tror vi trenger ca 3-4 fot lengre båt (:lol::giggle::clap:), og da ser jeg ikke påhenger som realistisk lengre. Selv om det finnes 35" med påhengere så blir det med 4.5 liter per nm i med-vind, så da er det helt utelukket. 

 

Lingefan skrev for 12 timer siden:

Må likevel si at samtlige båter med innboard har lavere tyngdepunkt og jeg opplever innboard som bedre og tyngre i sjøen. En outboardbåt er ofte litt lettere. .... På båter under 30 fot kan det fungere fint med outboard også, selv om de ofte glir litt lettere og mer «stutte» i sjøenog spinner lettere i sving..... En innboard D6 diesel veier jo gjerne 7-800kg, mens en outboard v8 300hk mercury veier 220-250kg?

I tillegg som Lingefan nevner skaper 550kg med påhengere høyt og langt bak noe utfordringer i dårlig vær. 

Selv om båten er en påhengerbåt, så er Lettvekten (MLC) ca 4500 kg, som er mer enn enkelte 28-29" båter med innbordsmotor.

 

Nå skal vi selvsagt ikke trekke inn politikk her, og at noen ønsker å hive på flere avgifter på Farget Diesel også. :-)  

 

Martine29 skrev for 3 timer siden:

 Kanskje vi har elmotorer og propeller på "taket" etterhvert også. 

 

Jeg glemte å kommentere el. motor; jeg tror det er helt OK for båter som går i ca 5 kn (deplasement fart), men tviler sterkt på at noen finner på et batteri som klarer å holde en båt i plan i ca 100-150nm per lading. (Stavanger til Kristiansand er 133nm, og er et relevant strekk for oss) 

 

Så når jeg og fruen skal over på snegl-båt segmentet:cool:, er jeg helt klar for el-båt, men det er noen år til. 

 

 



×
×
  • Create New...