Jump to content

Hva er riktig oljeblanding til Suzuki DT30 2003-mod. ?

TideRace

Recommended Posts

Jeg har samme motoren, Suzuki DT30, men litt uikker på årsmodell, stod 2003 i annonsa da jeg kjøpte den brukt hos forhandler i 2008, mens det  står såvidt jeg husker 2002 på ei plate på den. Men det er vel som med biler, selges som nyest mulig. Utseendet er også helt likt.

Jeg fikk vite jeg skulle bruke 1% på min og det er et jeg har brukt på de ca 3-4000 literne bensin jeg har fylt på, og det har fungert helt fint.

Kjøringa mi med denne motoren har vært stort sett i rolig tempo på ca 5 knop, men også en god del i høyere fart og full gass over lengre tid. Har feks en gang kjørt Risør - Grimstad på en dag med denne på en 15 fots ferielastet båt.

Jeg har samme motor (DT30 - 2003mod)

I følge servicemanualen skal denne motoren ha 50:1 bensin/olje ( 2% ). Men dette er jo diskutert tidligere i diverse tråder her inne i forhold til bruk og belastning på motor osv (fiske på tomgang vs racerkjøring på fullt turtall)

Når det gjelder bytte av impeller på denne, så er det helt samme prosedyre som en enkel 4 eller 5 hester påhenger. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

VegJoh skrev for 15 timer siden:

Når det gjelder bytte av impeller på denne, så er det helt samme prosedyre som en enkel 4 eller 5 hester påhenger. 

Jeg har byttet impeller på min DT30, men aldri på andre motorer, så sammenligningen kan jeg ikek ta, men det var hvertfall forholdsvis enkelt og greit å gjøre det på min motor. Spurte et sted om bytteintervall på impeller og fikk et svar som var passert for lenge siden, tror det var 5 år, og jeg hadde urørte skruer på motoren min (det var vel ca 2 år siden), så da tenkte jeg at det var på tide.

Den gale impelleren så helt fin ut, men når jeg nå stod der med ny impeller i handa og hadde åpent alt så byttet jeg jo. Men tok vare på den gamle som nødimpeller i tilfelle man får havarert impeller og ikke får tak i ny på en stund, så kan jeg sette inn den gamle for å komme meg videre.

tror det var noen pakninger der som jeg tenkte at kunne vre greit å bytte når man først åpner, men som jeg ikke hadde da jeg byttet, så da ble det de samme. Det har fungert greit siden også. Fungerte greit før også, men impelleren var jo gammel.

VegJoh skrev for 15 timer siden:

Jeg har samme motor (DT30 - 2003mod)

I følge servicemanualen skal denne motoren ha 50:1 bensin/olje ( 2% ). Men dette er jo diskutert tidligere i diverse tråder her inne i forhold til bruk og belastning på motor osv (fiske på tomgang vs racerkjøring på fullt turtall)

2% var mye, da skulle jeg jo isåfall ha fylt på 30-40 liter mer totaktolje på tanken.

Men som du sier så trenger man ofte ikke så mye og det har hvertfall gått greit med 1% for meg, uten at jeg dermed kan garantere at det gjelder alle slike motorer og all type bruk.

Hvor mye olje bruker du på denne motoren?

Det kan jo være to gode grunner for produsentene til å oppgi et hy oljeprosent.

Hvis de selger egen olje med merkenavnet sitt på til en høy pris så selger de mer olje og tjener mer.

Og mange tømmer på på slump og får sikkert iblant for mye og iblant for lite, så hvis feks motoren alltid trrenger 1% så vil den få det hvis man oppgir 2%, men neppe om man oppgir 1%.

Og man øker hvertfall ikke faren for garantireparasjoner ved å fylle for mye olje, man bare soter mer og bruker mer penger på olje.

Hva instruksjonsboka sier har jeg ikke tilgang til nå, men kan jo kikke der senere hvis jeg har tid.

TideRace skrev for 18 timer siden:

Er det svakheter du vet om på denne motoren?

Det har ikke vært noen store problemer med motoren de årene jeg har hatt den.

Indikatorstrålen for kjølinga er ganske tynn, så der har det lett for å komme et sandpartikkel eller lignende småtteri som tetter denne så man ikke ser noen stråle (men det kjøler vel fortsatt godt via andre kanaler, men man får ikek bekreftet at alt er ok). Så det kan være greit å ha med en ståltråd til å stake opp denne, noen få cm inn er nok.

Var en gang den ikke ville starte på elstarten til tross for mye strøm på batteriet, men da var det bare en kabelsko som var løsnet litt og måtte pusses litt og strammes så var alt ok.

Ved bruk av kjølebag (55W) i rolig tempo (5 knop) så lader den nok litt mindre enn forbruket virker det som, men det er sikkert bare sånn det er på små motorer antar jeg. Mens det med samme kjølebag på 100 hk Yamaha ved tilsvarende kjøring ser ut til å bli overskudd basert på hvor mye ekstra jeg kan bruke kjølebagen utover tiden jeg kjører. Men naturlig at en stor motor lader mer enn en mindre.

Også har jeg vært nødt til å bytte propell en gang. Det er vulket fast gummi som slurer hvis man er borti noe (og så kan man bare kjøre videre). Uten at jeg hadde vært borti noe da så glapp denne bare og toppfarten min ble 5 knop. Gav jeg på mer så økte turtallet og farta ble mindre fordi det sluret. Kjøpte ny propell på Maritim til litt under tusenlappen og så var det problemet løst (etter å ha kjørt fra Blindleia til Arendal i 5 knop).

Takk for nyttig informasjon.

Er på hytta, hvor vi plutselig oppdaget at vi må ha ny motor på "hyttebåten" da vi kom ned på fredag... :headbang: . Det ble et raskt søk på Finn, og nå er denne ferieuka reddet. Motoren er rimelig strøken både ut- og innvendig, og ser ut til å ha gått få timer i forhold til årsmodellen. Nåværende eier har hatt den endel år, men visste ingen ting om impeller (hva er det?), så da bytter jeg den uansett. Det er selvstarter og batteri, og ladingen må kunne lade/drive plotteren, en liten Garmin-sak, men det er ikke rare strømforbruket, så regner med at det går bra ?

Igjen takk for gode tilbakemeldinger?!

TideRace skrev for 5 timer siden:

ladingen må kunne lade/drive plotteren, en liten Garmin-sak, men det er ikke rare strømforbruket, så regner med at det går bra

Sjekk linken jeg har linket til her. Jeg hadde problemer med at det ikke er spenningsregulator på disse, kun en likeretter. Det gjør at spenningen kan bli ganske høy når batteriet er fulladet. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

VegJoh skrev 9 minutter siden:

...Det gjør at spenningen kan bli ganske høy når batteriet er fulladet. 

Dette skal jeg sjekke! Det er et 60A-batteri som fulgte med. Antar at batteriet i så fall kan ha en "kondensator-effekt" og stabilisere ladespenningen. Jeg kobler til et multimeter og måler litt i morgen. Denne båten brukes mest til litt fiske, noen teiner om høsten, ut og inn til øyene utenfor her, men ikke de lange turene.

TideRace skrev 57 minutter siden:

@VegJoh :

Fungerer spenningsregulatoren fra Kjell.com ok mellom batteri og plotter? Det så ut som en fin og billig løsning.

Regulatoren kan sikkert monteres i en liten vanntett boks under rattkonsollen i båten, men da bør den antagelig ha kjøleribber. Har du erfaringer med denne løsningen?

Jeg monterte denne fra kjell.com og den fungerer ennå. Jeg 3d printet en boks som jeg monterte den i, og monterte den oppunder styrekonsollen i båten der den står «tørt». Jeg har ikke montert noen kjøleribber. Kartplotteren trekker tilnærmet ikke noe strøm, og jeg har ikke opplevet at det blir noe varmeutvikling som skaper problemer. Har dessverre bare et bilde av boksen, men den er laget litt «oversized» slik at det er luft rundt regulatoren, også er det lagt kabler ut på begge sider. Hensikten med boksen var i hovedsak å beskytte regulatoren. 

B06E52F7-1C91-420C-A04A-6B2556C5B757.jpeg.fad979d42c8a73df259d048e3cd9ab1a.jpeg

D5L

Fant forresten også noen bilder fra impellerbyttet. Løsne gear-stag og deretter skru av undervannshus. Så er det bare å åpne impellerhuset og bytte impeller. (Her ser du også ca. Målene på impelleren, så er du sikker på at du får rett impeller)

AE39A575-3EEE-4476-9F78-734BB3F6C58D.jpeg.cba49cb34704b1051556bec13671b0ff.jpeg1F68FDA0-67F8-4669-B3C4-1D4AFE2A1A9C.jpeg.da04b4e1acd54db136f3f11cf72c0d7b.jpeg2A6C856D-E0DA-4B01-8EE5-FD44C3D3DD10.jpeg.9ced086c0850fe61ad1e50e8f53a6aa8.jpeg789CA98D-C96B-4C8A-9F93-8DCBB1A440F9.jpeg.a2b3b1dead52e3de9792ac540c760504.jpeg9E7A6664-E112-4B87-A2E8-0187B6287709.jpeg.fd3d22107ad7271d5bcf741fc1f33760.jpeg

D5L

Takker for nyttig informasjon, @VegJoh:thumbsup:!

Spenningregulatoren i plastboksen var akkurat slik jeg tenke å gjøre det. Regner med at Biltema, Jula, har en plastboks beregnet til elektriske installasjoner, etc som passer.

Impellerskifte ser jo greit ut. Jeg får sjekke om det er en Suzukiforhandler i området som har en ny impeller. Antagelig er den som sitter der fin enda, men greit å ha gjort når man overtar noe som er brukt.

Takk for god hjelp ?!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...