
Teerex
Mercury 3.0 270 hadde fungert fint som singel motor i f.eks. min Windy 27 på ca 3,5-4 tonn.
Hadde vel da fått drøyt 30 knop, kanskje 31.
Denne utgaven er relativt ny, så det er vel noe begrenset erfaring med den i båt. Iallefall langsiktig erfaring.
Mercury 4,2 V8 TDI 335-370 hk er også en mere egnet størrelse til en 5-tonns båt. Kun 20-30 kg tyngre enn 3,0 270 hk. Men er jo et VW/Audi produkt. Som noen syns er positivt, andre kanskje ikke.
Volvo Penta D4 er på 3,7 liter og har noe høyere dreiemoment enn Mercury 3,0 270. Men har kun 4 sylindre, personlig foretrekker jeg 6
D4-260 veier 660 kg med drev. Mens den nye D4-260/270/320 DPI veier 670 kg med drev.
Men hva slags båt er det snakk om?
400 kg mindre vekt i hekken kan være en vesentlig endring.
3-literen veier 360 kg og 7,3-literen veier ca 650 kg + drev såvidt jeg kan finne. Det blir da ca 300 kg lettere forutsatt ca samme drev. 4,2-literen veier ca 460 kg + drev.
Bravo 3-drev veier ca 120 kg komplett med transom og propeller.