Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

Mercury 3.0 270 hadde fungert fint som singel motor i f.eks. min Windy 27 på ca 3,5-4 tonn. 

Hadde vel da fått drøyt 30 knop, kanskje 31.

Denne utgaven er relativt ny, så det er vel noe begrenset erfaring med den i båt. Iallefall langsiktig erfaring.

 

Mercury 4,2 V8 TDI 335-370 hk er også en mere egnet størrelse til en 5-tonns båt. Kun 20-30 kg tyngre enn 3,0 270 hk. Men er jo et VW/Audi produkt. Som noen syns er positivt, andre kanskje ikke.

 

Volvo Penta D4 er på 3,7 liter og har noe høyere dreiemoment enn Mercury 3,0 270. Men har kun 4 sylindre, personlig foretrekker jeg 6 

D4-260 veier 660 kg med drev. Mens den nye D4-260/270/320 DPI veier 670 kg med drev.

 

Men hva slags båt er det snakk om?

400 kg mindre vekt i hekken kan være en vesentlig endring.

3-literen veier 360 kg og 7,3-literen veier ca 650 kg + drev såvidt jeg kan finne. Det blir da ca 300 kg lettere forutsatt ca samme drev. 4,2-literen veier ca 460 kg + drev.

Bravo 3-drev veier ca 120 kg komplett med transom og propeller.

 

https://www.flippermarin.se/wp-content/uploads/2019/02/mercury-3.0L-diesel-inombordare-broschyr-flippermarin-stockholm-2019.pdf

Teerex

Teerex

Mercury 3.0 270 hadde fungert fint som singel motor i f.eks. min Windy 27 på ca 3,5-4 tonn. 

Hadde vel da fått drøyt 30 knop, kanskje 31.

Denne utgaven er relativt ny, så det er vel noe begrenset erfaring med den i båt. Iallefall langsiktig erfaring.

 

Mercury 4,2 V8 TDI 335-370 hk er også en mere egnet størrelse til en 5-tonns båt. Kun 20-30 kg tyngre enn 3,0 270 hk. Men er jo et VW/Audi produkt. Som noen syns er positivt, andre kanskje ikke.

 

Volvo Penta D4 er på 3,7 liter og har noe høyere dreiemoment. Men kun 4 sylindre, personlig foretrekker jeg 6 

D4-260 veier 660 kg med drev. Mens den nye D4-260/270/320 DPI veier 670 kg med drev.

 

Men hva slags båt er det snakk om?

400 kg mindre vekt i hekken kan være en vesentlig endring.

3-literen veier 360 kg og 7,3-literen veier ca 650 kg + drev såvidt jeg kan finne. Det blir da ca 300 kg lettere forutsatt ca samme drev. 4,2-literen veier ca 460 kg + drev.

Bravo 3-drev veier ca 120 kg komplett med transom og propeller.

 

https://www.flippermarin.se/wp-content/uploads/2019/02/mercury-3.0L-diesel-inombordare-broschyr-flippermarin-stockholm-2019.pdf

Teerex

Teerex

Mercury 3.0 270 hadde fungert fint som singel motor i f.eks. min Windy 27 på ca 3,5-4 tonn. 

Hadde vel da fått drøyt 30 knop, kanskje 31.

Denne utgaven er relativt ny, så det er vel noe begrenset erfaring med den i båt. Iallefall langsiktig erfaring.

 

Volvo Penta D4 er på 3,7 liter og har noe høyere dreiemoment. Men kun 4 sylindre, personlig foretrekker jeg 6 :smiley:

D4-260 veier 660 kg med drev. Mens den nye D4-260/270/320 DPI veier 670 kg med drev.

 

Men hva slags båt er det snakk om?

400 kg mindre vekt i hekken kan være en vesentlig endring.

3-literen veier 360 kg og 7,3-literen veier ca 650 kg + drev såvidt jeg kan finne. Det blir da ca 300 kg lettere forutsatt ca samme drev. 4,2-literen veier ca 460 kg + drev.

Bravo 3-drev veier ca 120 kg komplett med transom og propeller.

 

https://www.flippermarin.se/wp-content/uploads/2019/02/mercury-3.0L-diesel-inombordare-broschyr-flippermarin-stockholm-2019.pdf

Teerex

Teerex

Mercury 3.0 270 hadde fungert fint som singel motor i f.eks. min Windy 27 på ca 3,5-4 tonn. 

Hadde vel da fått drøyt 30 knop, kanskje 31.

Denne utgaven er relativt ny, så det er vel noe begrenset erfaring med den i båt. Iallefall langsiktig erfaring.

 

Volvo Penta D4 er på 3,7 liter og har noe høyere dreiemoment. Men kun 4 sylindre, personlig foretrekker jeg 6 :smiley:

 

Men hva slags båt er det snakk om?

400 kg mindre vekt i hekken kan være en vesentlig endring.

3-literen veier 360 kg og 7,3-literen veier ca 650 kg + drev såvidt jeg kan finne. Det blir da ca 300 kg lettere forutsatt ca samme drev. 4,2-literen veier ca 460 kg + drev.

Bravo 3-drev veier ca 120 kg komplett med transom og propeller.

 

D4-260 veier 660 kg med drev. Mens den nye D4-260/270/320 DPI veier 670 kg med drev.

 

https://www.flippermarin.se/wp-content/uploads/2019/02/mercury-3.0L-diesel-inombordare-broschyr-flippermarin-stockholm-2019.pdf



×
×
  • Create New...