svendmb Startet 7.August.2021 Link til dette innlegget Startet 7.August.2021 Hei gode båtfolk! Vi leker med tanken om en skikkelig langtur til neste år. 8 uker er til disposisjon, og ønske er tur/ retur Lofoten fra hjemmehavna i Oslofjorden. Vi tenker oss inn i minst en av fjordene, Sognefjorden eller Geiranger fjorden (kankje begge?). Sørlandskysten til Stavanger gjør vi unna ganske raskt, der har vi vært før... Båten er en Nord West 370 coupe. Vi tror at båten er greit egnet for turen. Cruiser fint i 8 knop, men har muligheten til å dra på i 25-27 når vi trenger å benytte oss av vinduer i været, eller rett og slett spise oss hurtig oppover/nedover når vi vil det. Vi har god kontroll på snittforbruket vårt de siste sesongene og budsjetterer ut i fra dette. Vi blir nok 4 stk på største delen av ruta, noen ganger blir vi flere, og noen ganger blir vi nok bare 2 stk. Driver å ser på ruta nå og et med raskt overslag kommer jeg til ca. 2300 nm. totalt. Vil bruke vinteren på å finregne på ruta, budsjettere, gå over båten og gjøre en del små oppgraderinger før neste sesong. Hva tror folket? er det galskap med denne båten? Er det nok tid, eller blir det bare stress? Noen spesielle strekk vi bør være obs på, steder vi bare må besøke, osv? Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 7.August.2021 Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 En slik båt burde jo ikke være noen hindring for en slik tur. Uansett hvilken båttype jeg hadde hatt ville jeg vært ekstra nøye med gjennomgang og service på både motorer, drev og evt trimplan før jeg skulle ut på en slik lang tur. Angående fjordene så ville jeg ha droppet både Sognefjorden og Geirangerfjorden da de er både lange og kjedelige. Besøk de heller med bil. Istedet ville jeg tatt turen inn Hjørundfjorden på Sunnmøre og besøkt Sæbø, Urke, Øye og Trandal. Der er minst like fint og vesentlig kortere enn de to alternativene. Flotte muligheterfor fjellturer hvis dere er interessert i det. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 7.August.2021 Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 Regner med at du har lest tråden til @Tom Rør isåfall bør du. Synes han gjorde det smart med å sende båten opp med skip og kjøre den hjem igjen. Har lyst til å gjøre det samme en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.August.2021 Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 Vi gikk fra Trøndelag og sørover i 2017. Var rundt hele kysten inn til Oslo og ned til svenskegrensen. Vi brukte syv uker, tre uker ned og fire opp igjen. Turen er dokumentert i denne tråden: Dere får gjort mye på 8 uker. Vi startet fra Trøndelag og det er et stykke herfra til Lofoten. Samtidig, vi har gått fra Trondheim til Harstad på bare fem dager. Egentlig fem halve dager da det hele tiden var nordavind som frisket så mye på at vi måtte finne havn rundt lunsjtider. På en sånn tur vil du føle at du drar over landskapet med harelabb. Dere bør ha en gjennomsnittsetappe på kanskje 25-30 nm per dag. Du får bare en teaser av hvert område. Det kan være fornuftig å prioritere enkelte områder og bruke mer tid på disse. Til slutt: Som helgelending forstår jeg ikke hvorfor dere (og mange andre) absolutt skal til Lofoten. Dere ender opp med å stresse forbi Helgelandskysten som er det ypperste Norge har å by på når det gjelder kystlandskap bare for å finne ut at Lofoten er overturistifisert og skuffende. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Teerex Svart 7.August.2021 Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 Brigg skrev 14 minutter siden: Til slutt: Som helgelending forstår jeg ikke hvorfor dere (og mange andre) absolutt skal til Lofoten. Dere ender opp med å stresse forbi Helgelandskysten som er det ypperste Norge har å by på når det gjelder kystlandskap bare for å finne ut at Lofoten er overturistifisert og skuffende. Så lenge man ikke går altfor mye i land så er vel Lofoten OK Men det er mye annet fint å se i Vesterålen, omkring Harstad samt Senja. Har hørt at Helgeland ikke er så borte vekk heller. MDG gir trådstarter sin velsignelse Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bitteliten Svart 7.August.2021 Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 (redigert) Vi seilte ca 1200 nm på 3,5 uker med seilbåt i sommer. Vestlandstur til rett sør for Ålesund, fra Oslofjorden. Vi tok turen opp i ett strekk på 470nm og 3,5 døgn. Så rusla vi i passende dagsetapper sørover dere kan jo gjøre det samme om dere er 3 båtvante ombord. Snitter dere 15 knop kommer dere langt på et par døgn. etter å ha eid en NordWest 420 i 6 år er jeg ikke i tvil om at 370en tåler det som møter dere, gitt at dere er normalt fornuftige Redigert 7.August.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein50 Svart 7.August.2021 Link til dette innlegget Svart 7.August.2021 Greit å sjekke hva båten er konstruert for å tåle. Fikk selv en skikkelig hjerte i halsen opplevelse i dag når vi plutselig hadde kun store bølger rundt oss! Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Etter å ha vært på Fedje fra Oslofjorden i sommer og fart over ting med harelabb har vi kommet fram til at men trenger flere måneder for å se ting skikkelig. Vi hadde tenkt oss mer inn i fjorder og flere fjellturer, men tiden er begrenset og selv om vi gikk mye for motor så ble det ikke tid til å se så mye som vi skulle ønsket. Det spørs hva dere vil prioritere, men sett av mest mulig tid til å besøke stedene under veis. Det er ofte turer å ta fra havna og på fjellet eller andre severdigheter som er vel verd et besøk. Som en skriver det gir bare en teaser som etterlater et ønske om å komme tilbake ved en senere anledning. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
LAKA Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Det er ingen tvil om at båten tåler dette lett om dere følger med på værmeldinger og ikke går ut i de verste meldingene sommerstid. Seilte Stavanger-Lofoten t/r i 2005 og Trondheim - Lofoten i 2008. For meg som de siste femten årene har seilt, så ville jeg kvidd meg litt for å ta turen i motorbåt. Først og fremst med tanke på sikkerhet ved motortrøbbel, men også på forbruk. Jeg ville definitivt prioritert Helgelandskysten samt Røst, Værøy og Træna. Jeg har mer sansen for å ligge noen dager i havn på spennende steder for så å ta et jafs, enn å gå jevnt og trutt oppover med et stopp på nytt sted hver natt. Lykke til med planlegging og tur! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 (redigert) 10 hours ago, LAKA said: Jeg ville definitivt prioritert Helgelandskysten samt Røst, Værøy og Træna. Jeg har mer sansen for å ligge noen dager i havn på spennende steder for så å ta et jafs, enn å gå jevnt og trutt oppover med et stopp på nytt sted hver natt. Lykke til med planlegging og tur! Helt enig. Jeg ville sløyfa fjordene og tatt dem senere! å stresse og prøve å få med seg alle stedene tror jeg kan bli slitsomt. Vær må man jo og kansje rekne med Nordpå! NW 370 tåler nok mer enn manskapet vil jeg tro. Har gått både i stille og sikkelig røft vær over Vestfjorden. viktigste er en sikkelig service på motorer og fuelsystem før avreise. Nøye ruteplanlegging. Med egen båt er det utrolig mange fine steder man kan oppsøke utenfor turistmagnetene! Lofoten, Vesterålen, Hammarøy Vet ikke hvilke maskiner som står i men vil tro dieselforbruk blir den store posten her. Hva det ev. koster å frakte båten på skip til Bodø, bør man ta en titt på Redigert 9.August.2021 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
svendmb Svart 9.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Her var det mange gode tips, takk for det! Skal definitivt bruke disse i planleggingen fremover. Kommer også til å sjekke ut pris på transport en av veiene. Er det mulig å si noe om generelt om vindretning på vestkysten av kongeriket? Skjønner selvsagt at man ikke kan spå været et år frem i tid, men for eksempel langs sørlandskysten så er oftest vindretningen fra sør/vest på sommeren, altså seiler man i medvind når man skal østover mot Oslo. Kan man si noe tilsvarende for vestkysten? Er det feks større sjanse for å seile i medvind nordover eller omvendt? Når det gjelder båten er jeg rimelig trygg på den. Som flere av dere er inne på så er det en sjøsterk båt av god kvalitet. Motor og IPS drev har jeg god kontroll på. Motorene nærmer seg 1000 timer, og vil ta en skikkelig gjennomgang av spesielt drev i løpet av vinteren. Båten for øvrig holder jeg også i god stand og tar ting etter hvert som det dukker opp. Holder på å oppgradere plotter og radar nå, og skal få glassblåst skroget og lagt nytt bunnstoff før turen. Ut over dette er det ingen store prosjekter som er nødvendige. CE B kategorisering er god å ha, og vi er relativt konservative i forhold til vær. Ligger heller en dag ekstra enn å ta sjanser der. Forbruket har jeg god oversikt over, og bruker fjoråret som utgangspunkt for budsjettering. Da la vi bak oss 1000 nm i løpet av sesongen. Den turen vi snakker om nå blir godt over det dobbelte... Dette blir spennende! Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Husk også i tradisjon tro med de andre som har tatt turen så fordrer det en reiseblogg...for oss andre som bare surrer rundt i Oslofjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 svendmb skrev for 1 time siden: Er det mulig å si noe om generelt om vindretning på vestkysten av kongeriket? Fra Trøndelag og nordover, og kanskje også på Vestlandet, avhenger vindretningen av hvordan værsystemene (høy-og lavtrykk) plasserer seg. Men det er ofte endel nordavind (N-NE) om sommeren. Denne er ofte rolig tidlig på dagen men frisker på utover for så å roe seg igjen til kvelds. Og ofte følges denne vindretningen av blå himmel og sol, men lave temperaturer. Når lavtrykkene kommer gir disse ofte vind fra SV til NV og nedbør. Jo mer mot NV jo mer bygepreget. Skikkelig sommervær blir det dersom det legger seg et kraftig høytrykk over Bottenviken som gir SE vind, tørt og varmt vær. Dette medfører ofte også drittvær sørpå landet slik at nyhetssendingene fylles med reportasjer om hvor dårlig været er i Norge. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
svendmb Svart 9.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Brigg skrev for 1 time siden: Fra Trøndelag og nordover, og kanskje også på Vestlandet, avhenger vindretningen av hvordan værsystemene (høy-og lavtrykk) plasserer seg. Men det er ofte endel nordavind (N-NE) om sommeren. Denne er ofte rolig tidlig på dagen men frisker på utover for så å roe seg igjen til kvelds. Og ofte følges denne vindretningen av blå himmel og sol, men lave temperaturer. Når lavtrykkene kommer gir disse ofte vind fra SV til NV og nedbør. Jo mer mot NV jo mer bygepreget. Skikkelig sommervær blir det dersom det legger seg et kraftig høytrykk over Bottenviken som gir SE vind, tørt og varmt vær. Dette medfører ofte også drittvær sørpå landet slik at nyhetssendingene fylles med reportasjer om hvor dårlig været er i Norge. Flott! Tusen takk for god beskrivelse! Det kommer godt med i planleggingen. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Vi brukte 4 uker på Tromsø-Molde da vi kjøpte vår båt i 2007. Vi gikk da via Lofoten ut til Henningsvær- krysset over til Bodø en natt i midnattsol ! Jeg ville vurdert å fraktet båt nordover- så har dere mye mer tid til lengre stopp, samt evt landligge hvis været blir ugreit. Helgelandskysten er en perle , men hele kyste nedover er flott og er dere heldig med været er det bare å nyte- men sommerdagene går ofte veldig fort Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 27.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2021 (redigert) Planlegging går fremover. Oppgradering av båt er i gang. Den er egentlig i veldig god stand, men når jeg planlegger en tur på over 2000 nm så å alt være helt på stell! Plotter og radar er byttet ut med siste skrik fra Raymarine. Snakker fint sammen med det gamle utstyret, men det var litt av en jobb å bytte kabel til radar! Tror aldri jeg har sett så mange strips! I tillegg til vanlig service (som jeg gjør hvert år) så blir det full gjennomgang av IPS drevene, kontroll av turbo og eksosbend, samt en runde med vodia på motorene. De nærmer seg 1000 timer (Volvo Penta IPS 400) og har vært snille så langt. Alle vekslere er renset og dysene ble kontrollert og overhalt i fjor. Budsjettet begynner å ta form, så vinteren går med til sparing og båtprosjekter. Flere har spilt inn muligheten for å frakte båten en vei, og det er en veldig god ide. Trenger imidlertid å få noen tips til hvem som utfører slik transport. Har kontaktet et firma, men har foreløpig ikke fått svar. Har dere noen tips her? Redigert 27.August.2021 av svendmb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Ulvan rederi på Hitra er store på frakt av båter som dekkslast. Båtene har kran for heising. De går det meste av kysten nordover, men på Østlandet tror jeg de bare opererer i Ytre Oslofjord/Østfold. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
svendmb Svart 28.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Brigg skrev for 2 timer siden: Ulvan rederi på Hitra er store på frakt av båter som dekkslast. Båtene har kran for heising. De går det meste av kysten nordover, men på Østlandet tror jeg de bare opererer i Ytre Oslofjord/Østfold. Flott tips! Skal sjekke med de. Takk for det. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Denne etappen t/r er null stress med denne båten på den tida du har til disposisjon. Gikk selv ene veien på 4 dager alene for noen år siden. Ville ikke vurdert båtfrakt, du får langt bedre mulighet til å planlegge alle anløpene ved å kjøre distansen t/r. Værforholdene tar man som de kommer gjennom venting på vær på kritiske etapper, evt sløyfe noe på turen. Det er viktigere å ha plottet inn det Dere har virkelig lyst til å se på turen. Fortsett opp gjennom Steigen og Hamarøy til Tranøy før dere krysser over Vestfjorden og tar med hele Lofoten inkl Værøy og Røst før retur tilbake over Vestfjorden og videre sørover. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 28.August.2021 Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Har godt skussmål Ulvanguttene... Ikke noe rart når de er fra Ulvøya på Hitra, kremt kremt Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 30.August.2021 Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 svendmb skrev On 27.8.2021 at 22.32: Planlegging går fremover. Oppgradering av båt er i gang. Den er egentlig i veldig god stand, men når jeg planlegger en tur på over 2000 nm så å alt være helt på stell! Plotter og radar er byttet ut med siste skrik fra Raymarine. Snakker fint sammen med det gamle utstyret, men det var litt av en jobb å bytte kabel til radar! Tror aldri jeg har sett så mange strips! I tillegg til vanlig service (som jeg gjør hvert år) så blir det full gjennomgang av IPS drevene, kontroll av turbo og eksosbend, samt en runde med vodia på motorene. De nærmer seg 1000 timer (Volvo Penta IPS 400) og har vært snille så langt. Alle vekslere er renset og dysene ble kontrollert og overhalt i fjor. Budsjettet begynner å ta form, så vinteren går med til sparing og båtprosjekter. Flere har spilt inn muligheten for å frakte båten en vei, og det er en veldig god ide. Trenger imidlertid å få noen tips til hvem som utfører slik transport. Har kontaktet et firma, men har foreløpig ikke fått svar. Har dere noen tips her? At båtprodusenter ikke i større grad benytter seg av rørføringer forundrer meg. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
-morten- Svart 30.August.2021 Link til dette innlegget Svart 30.August.2021 1 hour ago, Mouche said: Tror du mener dyr euro/dollar grunnet svak (billig) krone? Rentenivået; Man kan i dag få boliglån med fast rente på tre år til 2,02%, fem år til 2,20% og ti år til 2,33% hvilket for meg indikerer at markedet ikke helt tror på de store renteoppgangene på en stund. Fasiten vet vi om tre, fem eller ti år. 57 minutes ago, Fortego said: At båtprodusenter ikke i større grad benytter seg av rørføringer forundrer meg. Dette har jeg påpekt mange ganger! på lystbåter er det sørgelig dårlig med trekkrør og kabelgater. Noen er flinke og har pre instalert kabler til f.eks høytalere osv. andre har ikke ofret en tanke! F.eks å støpe skrog uten thrustertunell i 2021 er jo rett og slett idioti! i det heletatt er det mange som ikke utformer båter til enkel modifikasjoner eller nødvendig tilkomst til vedlikehold! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
svendmb Svart 17.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2021 Koser oss med planlegging mens vi med skrekk ser strøm måleren løper av gårde med sparepengene våre... Vi har laget en liten plan på hvordan vi skal ta kysten oppover i "jafs". Vil heller forflytte oss i litt lengre etapper enn å kjøre litt hver dag. Trives vi et sted blir vi noen dager og utforsker området. Noen havner er naturlige å legge inn for å vente på været før litt trøblete strekninger. Tenker type Lista-Jæren, Stadt, og Hustadvika. Er det andre strekk vi må være obs på? Hva tenker dere om ruta under? Noen steder er lagt inn på grunn av besøk hos familie og venner... Når vi kommer til Bodø tar vi en status på hvordan vi ligger an med tid og dieselbudsjett. Mulig vi tar båten helt opp til Lofoten, mulig vi leier bil og tar landveien fatt. Det ser vi an. Tenker også at returen planlegges når vi kommer opp. Da vet vi mer om hva vi føler vi har gått glipp av, eller hvilke steder vi vil tilbake til på returen. Start Destinasjon Skjeløy Marina Kristiansand Kristiansand Flekkefjord Flekkefjord Skudeneshavn Skudeneshavn Bukkøya Bukkøya Bergen Bergen Bulandet Bulandet Selje Selje Ålesund Ålesund Hitra Hitra Trondheim Trondheim Stokkøya Stokkøya Nordøyan Nordøyan Dønna Dønna Sleneset Sleneset Bodø Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2021 Østfold - Bodø på 15 strekk er heftig nok. Men ikke umulig. Men dere skal være usedvanlig heldig med været for å kunne gjøre dette i løpet av 15 dager på rappen. Med dette tempoet får dere en teaser av kysten, ikke noe mer. Dere kunne glatt fylt en 8 ukers ferie innenfor hvert enkelt av disse strekkene. Hvis jeg skulle foreslå å kutte noe må det bli turen inn til Trondheim. Kjedelig fjord, og dere finansierer glatt en trondheimsweekend med topp hotell og utmerkede restauranter med dieselkostnadene inn og ut fjorden. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
enslagsgjest Svart 17.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2021 Med ett hopp fra Ålesund til Hitra går dere glipp av mye kyst. Her kommer perlene i fleng. Ona, Bjørnsund, Bud, Hustadvika, Håholmen og mye mere. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.