
Gabi
Følger spent med på denne tråden! Har så lyst til samme tur i vår Bavaria 35 sport 2007-model. Isåfall blir det Tønsberg-Lofoten.
Vurderer å tenke på om frakt sjøveien den ene veien opp til Lofoten er et alternativ som skal vurderes. Det for å spare tid, vi vil kanskje tenke oss 5-6 uker avhengig av hva vi vil få disponibelt. For å få mest tid tenker i sånn helt umiddelbart å ikke bruke så særlig tif sør for Bergen for det vil være greit å ta som egen tur senere en gang og for å få flest mulige dager lenger nord.
Det vi ser litt på er daglig antall nautiske mil som må legges tilbake. Generelt har vi funnet ut at for oss passer det med en kjøredag og så en ligge stille dag. Så røfflig 1200nm en tur minus (gjetter bare på) ca 200 i fratrekk fra Bergen og hjem, blir røfflig ca 1000nm på si 5 uker. Det vil bli i snitt 1000/35= ca 30 nm daglig i snitt. Kjører vi annen hver dag blir det da 60nm osv.
Generelt er vi obs på å skulle bruke mye tid til å finne steder, legge til, utforske etc lokalt.
Så kan det også sies at vi har tøffet Tønsberg-Kristiansand på 5 timer, så kan fort legge unna en del nautiske ved fint vær. Men har veldig respekt for vær og bølger og det skal være en koselig tur så farta må tilpasses.
Drivstoff er ca 2,5 l per nautisk i ca 25-32 knop. 1200 nautiske ganget med 2,5 blir ca 3000 liter en vei. Er dieselprisen ca 12 kr/liter blir det total kostnad på ca 36000 kr. Leste et sted Ulving transport kan være aktuelt, men vet ikke hva de skal ha. En betalte 40000kr i 2015 for 37 fot FB, vurderes å sjekkes ut.
Bare greit å ha noen overordnede tanker i hodet før man setter avgårde!
Vi var i Lofoten i fjor, tenkte da at det hadde vært fantastisk å hatt egen båt der oppe og utforske omgivelsene!
Lykke til videre med planleggingen!