Haveseiler I Startet 8.August.2021 Link til dette innlegget Startet 8.August.2021 Av og til hopper man bare i det, og det har vi virkelig gjort. I hagen står det nå en 39 fots motorseiler. Det er egentlig bare et skrog. Det meste mangler, men vi har motor (umontert) og pågangsmot. Forrige eier hadde også kommet godt i gang med dørker og skillevegger. Planen er å få den på vannet i 2023. Frem til da har prosjektet fått den velfortjente arbeidstittelen "Haveseiler I". Det er overveldende mye som må gjøres, men vi har en slags (naiv) plan. Både jeg og kona har hatt båt før, selv om det begynner å bli mange barn siden. Nå ser vi for oss en hytte på sjøen - om et par år, altså. For å friske opp litt, skaffet vi oss også Ø/S Colargol. En knall oransje 16 fots Askeladden som skal gå som ØvningsSkip frem til moderskipet er klart, for deretter å byttes ut i jolle. Det har stort sett gått greit - gamle sjømannsknuter er åpenbart lagret et sted baki lillehjernen. Men viktigst av alt: Det ser ut til at vi liker det. Det er jo et godt utgangspunkt. Men denne tråden skal altså handle om Haveseiler I og dets ferd mot vann. Jeg håper vi kan både få og (etterhvert) gi hjelp her på forumet. BÅTEN er altså en 39 fots motorseiler. Den er vakuumstøpt i vinylester på et verft i Fredrikstad og fraktet over fjorden av forrige eier. Ellers vet vi lite om opphavet, men det skal ha vært bygget flere over samme lest. Er det noen der ute som har samme skrog? Det hadde vært spennende å utveksle erfaringer. MOTOR er en Volvo Penta MD2040 med seildrev. Forhåpentligvis skal den inn i båten før vinteren, men den hviler nå greit på en europall i hagen enn så lenge (joda, den går fint). INNVENDIG er det delt opp til forkabin, salong, bad, styrhus og akterdekk. Jeg har bygd på et styrhus, som muligens er noe voldsomt, men vi tror det skal bli trivelig der inne hvis det en dag skulle finne på å regne litt på fjorden. Forrige eier så vel for seg kalesje, tror jeg. Orden i verktøyet sparer man flere årsverk i året på. To store og ganske massive mangler er KJØL og MAST. Master ser jeg flust av på finn.no, så i den enden skal vi vel finne noe som funker - men kjøl? Her er vi i beit. Det må jo bli bolt-on, men... støpe i betong? H-bjelker? Kjøpe brukt (fra hvor?) få noen til å lage? aner ikke, foreløpig. Her hadde det selvsagt hjulpet å vite hva andre med samme skrog har gjort. En tanke er å utsette hele greia, legge inn rikelig med balast og bruke den uten både mast og kjøl til løsningen kommer seilende. Motoren burde jo være rikelig stor nok - men det er jo seile vi vil, da. Muligens er det dette som skal til for å nå 2023-målet, hvis det ikke blir alt for mye rulling og avdrift. Tips på hvor farbar denne leia er, mottas med takk ;-) Men, mens vi venter på Godot er det mye annet å henge fingrene i. Vi har primet skroget, satt inn 12 av eh... kanskje 20 vinduer, og begynt å bygge akterdekk, styrhus og innredning, slik at den nå er tett for vann ovenfra også. Nå er dieselvarmer på vei inn, og forhåpentligvis vil den gjøre det mulig å jobbe seg gjennom vinteren på innsiden med elektrisk anlegg og innredning. Hersens kilelister. En skikkelig møkkajobb. Håper rektangulære vinduer er litt enklere enn disse runde. Det med det elektriske er vel min favoritt-greie, og det skal bli 12V, 24V, 220V, solceller og NMEA 2000-nettverk. Inverter, Raymarine-plotter, batteribank, landstrøm og diverse annet står allerede klart og venter på at jeg får lagt nok trekk-rør. Kona har den unike egenskapen at hun LIKER å male. Det kommer godt med, både utvendig og innvendig. Hun har også begynt å tenke på en lang rekke andre vesentlige detaljer som jeg ofte overser. Et bra team, altså. TID er mangelvare. Det sies jo at man enten har tid eller penger, men sjelden begge deler. Det gjelder også her, men siden båten ligger i hagen, kan man jo utnytte de små hullene i hverdagen. Det har allerede blitt mange økter på alt fra 5 til 30 minutter, for å si det sånn. Heldigvis er det nok av irriterende venting mellom strøk, epoksy som skal herde, osv... Vi skal prøve å holde denne tråden oppdatert etterhvert som haveseilasen skrider fremover :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Spennende og ambisiøst prosjekt, blir interessant å følge med på Ser dere for dere langtur med båten etter dere er ferdige med den? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Anbefaler å se SailLife på YouTube både som skremselspropaganda og som inspirasjon. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Haveseiler I Svart 8.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Takk for tips enslagsgjest. Ja, vi har fulgt Mads en god stund. Han er litt i overkant nøye for min smak, men utrolig god til å forklare (spiffy thingamajiggy, itti-bitty perkins) :-) han hjalp meg knekke koden på epoxy, for eksempel. Dette West-systemet med pumper er innertier for mitt behov :-) Hakkannen: De første par årene blir vi nok mest i Oslofjorden til vi føler oss komfortable med både båt og seilkunnskaper, men båten er jo både stor nok og sterk nok til å takle ganske mye. så hvem vet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 8.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Er det noen som vet hvorfor det er to hull i taket? Det fremre må jo være ment for mast, men hva med det bakre? Noen ideer? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Dette kan bli bra. Flott båt. Om jeg hadde fått plantet denne i hagen ville jeg brukt noen timer på å få flest mulig opplysninger om båten. Finnes det tegninger av rigg å kjøl. Er det bygget flere. Osv. Om den er vacuum støpt finnes det en støpe form. Da finnes tegninger. Å lage kjøl er vel ikke så vanskelig? Finnes fabrikker som støper sånt. Noen lager kjøl i plate stål (kasse) fyller med bly,betong eller begge deler. Så sveises lokket på med x antall bolter. Skru fast For inspirasjon søk opp Bruce Robbert Goodson . Der finnes et stort antall bilder tegninger av tilsvarende båter. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Haveseiler I Svart 29.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Knude skrev On 8.8.2021 at 18.56: Dette kan bli bra. Flott båt. Om jeg hadde fått plantet denne i hagen ville jeg brukt noen timer på å få flest mulig opplysninger om båten. Finnes det tegninger av rigg å kjøl. Er det bygget flere. Osv. Om den er vacuum støpt finnes det en støpe form. Da finnes tegninger. Å lage kjøl er vel ikke så vanskelig? Finnes fabrikker som støper sånt. Noen lager kjøl i plate stål (kasse) fyller med bly,betong eller begge deler. Så sveises lokket på med x antall bolter. Skru fast For inspirasjon søk opp Bruce Robbert Goodson . Der finnes et stort antall bilder tegninger av tilsvarende båter. Hei Knude! Jeg så ikke kommentaren din før nå. Takk for tips om Goodson. Jeg har sett litt på det som ligger der, og i mangel av originale tegninger, er det en interessant ressurs. Jeg ender nok opp med å tenke som du foreslår når det gjelder kjøl. Det er kanskje ikke så vanskelig, som du sier. Ellers har jeg kikket på ditt prosjekt fra 2014 til idag, og det får jo min haveseiler til å blekne fullstendig, både i størrelse og ambisjonsnivå. For et imponerende byggverk! Det gir meg inspirasjon til å holde på videre. Det var jo masse nyttig informasjon i prosjekttråden din :-) Sitér dette innlegget Link to post
SV-Bav34 Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Dette blir morro å følge videre 😊Det er ikke alt for mange seilbåttråder her så må få med seg de som er 😊 Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
seilfred Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Aner ikke hva de to hullene er. Først tenkte jeg kanskje til pipe til en brenneovn? Det hadde jo vært koselig.. men det slår meg jo at masten burde stå i det fremre hullet, så da blir pipe kanskje litt ulogisk og i veien der. Det er faktisk ganske merkelig…! Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Haveseiler I Svart 30.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2022 seilfred skrev for 6 timer siden: Aner ikke hva de to hullene er. Først tenkte jeg kanskje til pipe til en brenneovn? Det hadde jo vært koselig.. men det slår meg jo at masten burde stå i det fremre hullet, så da blir pipe kanskje litt ulogisk og i veien der. Det er faktisk ganske merkelig…! Ja, det er noen mysterier med denne båten. Jeg får ikke tak i designeren, og har ikke kommet i kontakt med noen av de andre som ble laget (noen mener det finnes flere, andre mener det bare er denne). Så da må man gjette som best man kan. Noen har ment at det kanskje er til en senkekjøl. Jeg kommer foreløpig til å lage en slags ventil der, for lufting. Så får vi se hva fremtiden bringer :-) Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 31.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2022 Da var det gått et år siden båten kom i "havn" i hagen. Gjennom vinteren har det skjedd mye (synes jeg ihvertfall). Her er en liten oppdatering. Det er trukket noen hundre meter med kabel i passende rør. Her gjennom badet og inn til "teknisk vegg". Det var et herk å legge, men jeg håper å få igjen for å ha dratt alle disse rørene. Her ender de opp nederst på den tekniske veggen, ferdig merket på engelsk, i tilfelle de skulle postes på en engelskspråklig side en dag (og hva er egentlig "bilge" på norsk?). Så ender alt opp i den "tekniske veggen", som etterhvert skal få et skap rundt seg. En båtvant har allerede rukket å misunne meg veldig at man kan feilsøke det elektriske stående, uten c-moment. forut for motoren ble det plass til 5 x 100 ah AGM-batterier - kan knapt se dem når lokket er på. Så var det husets hjerne, altså kontrollpanelet i styrhuset. Det ble akkurat sånn jeg ville ha det (siden jeg er fan av 80-talls sci-fi), men kanskje noe bråkete for folk flest. (skjerm nr. 2 er en 7" Raymarine som foreløpig står i den andre båten). Skjermen du ser er en Rasberry Pi som nå får inn sensordata fra både fjern og nær: Så har det blitt tid for varmt og kaldt vann, basert på whale quick-connect: Jeg likte virkelig dette systemet med rør du bare dytter inni og så er det tett. Det ser til og med ut til å stemme. Fantastisk. Det blir varmt og kaldt vann i bysse, bad og på akterdekk. Badet begynner å ta form. Siden jeg er så dårlig på å skjære rett, passet det jo fint med sånne luker - da ser det jo proft ut: Her sees bad (med nattlys) og påbegynt hjemmekontor/navigasjonsstasjon/seng: Luker er svinedyre. Jeg ga til slutt opp å finne noe som passet over fremre kabin og kjøpte to slike på billigcamping.no. Neppe ideelt, men de koster en TIENDEDEL av de som det står "båt" på. Men holder de noen sesonger, er jeg fornøyd. De skal jo tåle å stå på taket av en campingvogn i full høststorm i 120 på motorveien, så de må vel tåle litt sjø også... håper jeg: De har til og med innebygget blendingsgardin OG myggnetting. Det hadde vel kostet 8000 ekstra (pr stk) hvis det hadde stått "båt" på dem... Så var turen kommet til ror. Jeg har fåt tak i en rorhylse fra en sjark (tror jeg) og et ror fra en Hanse38 som skal tilpasses innfestningen. Det blir spennende å se hvor godt det vil fungere Her skal det på en telefleks-ror-løsning fra en annen sjark. Jeg har testet at den kan løfte 120 kilo svigersønn, så da klarer den vel å svinge dette roret også. Mulig det blir byttet ut med noe hydraulisk etterhvert, men jeg starter enkelt. Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg tror en 45mm roraksling vil være godt nok for formålet. Jeg ser jo at rormoment er veldig avhengig av hastighet, og her er det veldig lite hastighet å snakke om. Men dette er vel ikke dimensjonert for å krysse Atlanteren, vil jeg tro. Jaja. Det skal jeg ikke med det første. Jeg har forøvrig hatt stor glede av en 5kw dieselvarmer med uttak i alle rom. Uten den ville det nok ikke blitt noe gjort i vinter. Den kommer til og med med fancy fjernkontroll som rekker helt inn i huset - dermed kan jeg slå den på før frokost. Så langt må jeg si at alle båtløsninger ser ut til å komme i tre varianter: - Kjøp det ferdig og betal skjorta - Kjøp noe som egentlig er laget for noe helt annet som er billig og bruk en evighet på å tilpasse det ditt bruk - Vær så heldig at du finne omtrent akkurat det du trenger på finn.no Finn har vært min venn i dette året, og blir det nok i neste år også. Nå er jeg inne på "oppløpssida" siden det nå i teorien er bare 14 måneder til båten skal sjøsettes (hvis jeg får tak i båtplass, da). Jeg kan jo ikke garantere at det går bra, men når jeg ser tilbake har jeg vel rukket mer på de siste 12 mnd enn jeg kanskje hadde trodd. Det er riktignok noen store jobber som står igjen, derav først og fremst kjøl: jeg tror det blir å støpe en i betong, med mindre jeg skulle være så heldig å få tak i en brukt kjøl. Vi får se. Ellers skal motoren inn nå i våres, men først skal den testes grundig noen timer i testbed (europall). Den gikk en times tid i fjor uten problemer, så det er vel håp om at "langtur"-testen i år også skal gå greit. Når den vel er på plass, skal den (forhåpentligvis) kunne kobles opp mot "the ship computer". Det er planen, ihvertfall. har jeg glemt noe da? Ja, helt sikkert. Men hvis den flyter, kan fortøyes/slepes, kan styre til styrbord og babord, og kjøre med motor i begge retninger, ja da skal den på vannet om et år. Stay tuned for more DIY madness, for å sitere Mads fra Saillife :-) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 31.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2022 Haveseiler I skrev 5 minutter siden: og hva er egentlig "bilge" på norsk?). Lensebrønn eller rett og slett bare ned i kjølen. Ex: Det rant masse vann ned i kjølen. Ex: Jeg pumpet ut vannet som lå i lensebrønnen (lensebrønn er strengt tatt dypeste punktet innvendig) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Haveseiler I Svart 31.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2022 "Lensebrønn" - takk :-) litt langt å skrive, men det er fint å ha et norsk ord også. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 31.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2022 Flott og imponerende arbeid. Har du kommet noe lengre med planlegging av kjøl (type, materiale osv.)? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 31.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2022 Haveseiler I skrev 3 minutter siden: "Lensebrønn" - takk :-) litt langt å skrive, men det er fint å ha et norsk ord også. Skriv for all del ikke kjølsvin, da får du en gjeng sure folk på forumet etter deg Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Haveseiler I Svart 31.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2022 Lazyjack skrev Just now: Flott og imponerende arbeid. Har du kommet noe lengre med planlegging av kjøl (type, materiale osv.)? Takk! Foreløpig plan er å bygge en støpeform i tre og fylle med betong og armering. Jeg har regnet meg fram til en form som gir meg rundt 2000 kilo. Det burde være mer enn nok, gitt at båten veier 4 tonn uten kjøl. Jeg tenker meg mål på 1.8 i lengde, ca 30-40cm på det bredeste i bredden og rundt 1.5 dyp. Da er det fremdeles ikke umulig å komme til i skjærgården. I første omgang er jeg ikke så ambisiøs på masta, så det burde holde fint. Jeg har M24 gjengestenger som jeg tenker å henge ned i betongen med litt grove skiver med mutter under. Når dette har størknet, lager jeg mal på hvor hullene er, og borer hull i båten. Jeg er jo ikke helt begeistret for denne løsningen, siden jeg leser nesten bare stygge ting om betongkjøler, men jeg sliter egentlig med å se hvorfor det ikke skal funke. Det blir jo ikke noen racingkjøl, akkurat - men så er jeg ikke ute etter racing heller. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 31.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2022 Betongkjøl går nok bra, men. Det holder ikke å bruke vanlig støpebetong. Her trengs det heftigere fasthetsklasse, bestandighetsklasse og eksponeringsklasse, samt riktig og nok armering. Dette bør du få noen til å regne ut for deg, med mindre du innehar den kompetansen. Blir ikke veldig overrasket om du kommer billigere ut av det med en stålkjøl fylt med betong. Stå på, blir bra til slutt! Kan det tenkes båten er laget for å kunne ha to master? Ved en mast, benyttes hullet nærmest senter, med mesan flyttes hovedmast fremover? Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 31.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2022 jernkjøl skrev 6 minutter siden: Betongkjøl går nok bra, men. Det holder ikke å bruke vanlig støpebetong. Her trengs det heftigere fasthetsklasse, bestandighetsklasse og eksponeringsklasse, samt riktig og nok armering. Dette bør du få noen til å regne ut for deg, med mindre du innehar den kompetansen. Blir ikke veldig overrasket om du kommer billigere ut av det med en stålkjøl fylt med betong. Stå på, blir bra til slutt! Kan det tenkes båten er laget for å kunne ha to master? Ved en mast, benyttes hullet nærmest senter, med mesan flyttes hovedmast fremover? Takk for svar. Når du sier stålkjøl med betong, så mener du å lage en kasse av stål som fylles med betong og sveises tett? Jeg har vært innom tanken, jeg tenkte kanskje en H-bjelke øverst og så en slik kasse og evt. en H-bjelke i bunnen også. Noe slikt ville veie kanskje 500-700 kilo alene, og så betong inni - men det ble dyrt med alt stålet... jeg kjenner noen som driver med betongstøping, så jeg får høre litt om dette med bestandighet. Jeg ser jo betongslipper som står under vann hele året, så da burde det jo gå med en kjøl også... det var ihvertfall det jeg tenkte på. Aller helst vil jeg jo ha tak i en ferdig kjøl fra en båt som hugges, men det vil visst alle andre også :-) Ja, det kan være at det er tenkt to master, men noen som mener å vite hva de snakker om sier de tror det er til en senkekjøl. Jeg har ihvertfall tenkt å bruke det framre hullet til mast og det bakre til ventilasjon. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 31.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2022 Det jeg tenkte med stålkjøl ja. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 31.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2022 Hei. Det ekstra holet i dekket kan ha vore til å løfta båten. Nokre båtar har ein kraftig øyebolt festa på toppen av kjølen. Når ein skal løfta båten med kran festar ein ein høveleg kjetting og trer den gjennom t eit hol slik det er i din båt. Deretter fester ein løftekroken til kjettingen. Føremonen er at ein ikkje risikerer å ha stroppene rundt noko som ikkje toler løftet. (T. d. propellakselen.) I tillegg så slepp ein at stroppene skitnar til ein nypolert båt som skal på sjøen. Ulempa er at båten bør vera rimeleg balansert før den blir løfta ut or vatnet. Eg har òg sett skøyter som har omspipa som endar under bommen. Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 2.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2022 Da var styring på plass. Litt pussing, sparkling og maling, så blir det staselig. Det føles unektelig litt merkelig å ha snekke-ratt på en seilbåt, men det er kanskje ikke så ille? Det er ihvertfall fint å endelig se et ratt sammen med mus og tastatur i sci-fi styrhuset :-) I likhet med styringa, blir også gass og gir helt analogt. En fin kontrast til alt det digitale. Det var mange c-momenter for å få den uregjerlige kabelen inn og gjennom alt mulig rart, men det gikk til slutt. Mer enn en gang tenkte jeg hvor enkelt det hadde vært med hydraulikkslanger i stedet... (den skumle skruen der skal bort før den lager blodbad) Det kan tenkes at denne innfestingen ikke holder i årevis, siden roret vil rugge skruene i trebjelken att og fram, men jeg tenker det er dumt å bruke alt for mye energi på dette når jeg ikke vet om jeg må over på hydraulikk etterhvert. Dette holder nok noen sesonger, ihvertfall. Jeg kilte fast roret og vred på rattet av all makt. Ingenting knakk, så det viker solid nok. I sum har hele ror- og styringssystemet kommet på under 5000 kroner, fordelt på diverse varp på finn.no over det siste året. Det er noe å notere seg på plussiden i budsjettet... Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 2.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2022 Da var to bittesmå detaljer på plass... Kjølen er nå klar til å fylles med betong, og idag kom motoren endelig på plass. Den passet selvfølgelig ikke på beddinga, men med litt tilpasning ser det ut til å funke. Her er beddingen med montert seildrev. så måtte jeg jo se om det faktisk var tett. tilsynelatende er det det... Kjølen har ankommet og er klar til å fylles med betong etterhvert. motor på vei inn Så var den på plass, men passer selvsagt ikke på beddingen som liksom skulle være til denne motoren... Men dæven så god plass det blir nedi der. Du kan nærmest gå rundt motoren. Det kommer nok godt med hvis... NÅR den stopper på feil sted til feil tid. Jaja, det ser ut til å funke sånn omtrent. Nye motorlabber og ett flattjern bort til det hullet der, så bør det vel være greit. Så nå er det bare å gå i gang med vann, diesel, strøm, filtre, gass, gir, eksos, osv. En god dag, kan man si. Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 2.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2022 Alltid gøy med prosjekter, lykke til videre 👍 Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Knude Svart 3.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2022 God fremdrift i prosjektet. Denne skal på vannet i sommer ? Hva med å bygge på "beddingen litt med en trekloss å et par tre lag med glassfiber . Dette blir båt Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Haveseiler I Svart 3.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2022 Knude skrev 46 minutter siden: God fremdrift i prosjektet. Denne skal på vannet i sommer ? Hva med å bygge på "beddingen litt med en trekloss å et par tre lag med glassfiber . Dette blir båt Takk for det. Ja, jeg tror det blir båt :-) Planen er å få den på vannet i mai 2023. Jeg trenger en vinter til for å få orden på alle detaljene... Det du foreslår med trekloss var en god idè. Jeg tenkte å bruke et flattjern, men treklossen vil jo absorbere mer av vibrasjonene - og sikkert gjøre konstruksjonen sikrere når båten krenger... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.