Haveseiler I Svart 22.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2022 En ting jeg har fundert mye på, er rekkestøtter. Jeg har vel vært innom de fleste alternativene, men idag materialiserte den endelige løsningen seg. Det ble ikke så verst. Jeg har sikkert tenkt på dette i 200 timer, men selve jobben tok bare to (ish)... Båten ser ganske mye mer båt ut med rekker. De er laget av 25mm rustfrie rør, samt føtter fra Biltema og T-stykker kina (Ali Express). Jeg var veldig skeptisk til disse kina-delene, men de ser ut til å holde helt grei kvalitet. Bedre enn Biltemas føtter, egentlig. Jeg var veldig usikker på hvordan jeg skulle få bøyd til rekkene, og hadde skaffet 12 tonns rørbøyer. Men det viste seg å være mye enklere å bruke naturmetoden, altså disse: Jeg tredde røret inn mellom to trær og bøyde forsiktig til jeg hadde omtrent riktig vinkel. Så var det bare å prøve på båten og evt. bøye litt til. Men jeg skal jo lage targabøyle også etterhvert - der kommer nok den rørbøyeren til sin rett... Men so far so good. Så skal det selvsagt wire mellom dekk og rekke etterhvert. Jeg undres på om jeg skulle sveise fast rørene til føttene for å få det enda litt stivere. Noen som har forslag her? Sveising og rustfritt er kanskje vrient? Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 4.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2022 Så var turen kommet til ferskvann. Jeg har montert en 120 liters vanntank og tre uttak på bad, kjøkken og akterdekk, med varmt og kaldt vann. Varmtvannsberederen kan kjøre på landstrøm, inverter eller kjølevann. Alle tre kranene er av typen der man kan dra ut dusjhodet. Tanken er å kunne dusje på badet, men før vi kommer så langt, må jeg finne en god løsning på gulvet - ikke enkelt å kombinere noe som er vanntett, har avløp, null rette vinkler og samtidig ikke sperre tilgangen til skroget under - den nøtta må tenkes på en stund til. Det går jo an å støpe et slags gulv alà dusjkabinett, men hvordan skal man så komme til lukene under? hvis jeg støper det fast, kan du jo banne på at det er akkurat i badet man må inn under dørken på grunn av ett eller annet. Hrmf... Til rør valgte jeg Whale quick-connect. Veldig enkelt å legge opp. Husk å kjøpe med tang til å kutte rørene. Det gjør det utrolig mye enklere å få rette kutt, hver gang. Til avløp har jeg valgt en Seaflo avløpstank med pumpe og nivåbryter. Dermed unngår jeg flere hull under vannlinja, og vasker som må proppes når båten krenger. Jeg er vel litt usikker på hvor smart det er med så liten diameter på avløpsrørene, men man får vel bare være forsiktig med hva man heller ut i vasken, da. En annen fordel er at man kan slå av pumpa på avløpet og dermed unngå at båten pumper ut spillvann i tide og utide. Systemet har stått under trykk i et par uker nå, og har null lekkasjer. Vannivå måles med en flottør i tanken som er koblet på NMEA2000-nettverket via en AlbaCombi-boks. Det skal ikke mange dråpene til før trykkpumpa begynner å gå, så den akkumulatortanken var ikke så mye å skryte av, men det er jo sånt som kan oppgraderes etterhvert. Utrolig hva man får bruk for når man skal leke rørlegger. Til slutt fant jeg noe som passet - men hvor lang tid går det før dette avløpet går tett? vi får se. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.September.2022 Link til dette innlegget Svart 4.September.2022 Imponerande prosjekt! Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.September.2022 Link til dette innlegget Svart 4.September.2022 (redigert) Haveseiler I skrev 40 minutter siden: den akkumulatortanken var ikke så mye å skryte av Litt av en jobb du har tatt på deg, imponert Når det gjelder akkumulatortanken er det ikke sikkert at det er noe feil med den. Det ligger sannsynligvis en gummibelg inni tanken som er forhåndsfylt inntil en viss grad, men hvis du da kobler til en kraftig pumpe blir mottrykket for lite, og det vil kunne virke som at akkumulatortanken ikke virker. Da kan du fylle på mer luft med pumpe beregnet for standard bilventiler (du ser påfyllingsventilen i toppen av tanken). Redigert 4.September.2022 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 5.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2022 Takk for tilliten :-) Det var et godt tips å prøve å fylle på litt mer luft på akkumulatortanken. Det skal jeg prøve! I følge bruksanvisningen til pumpa jobber den på 4,2 bar, og jeg tror ikke jeg har fylt så mye luft i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.September.2022 Link til dette innlegget Svart 5.September.2022 Ein større tank, med rett trykk, vil gje færre start og stopp. Pumpa får eit lengre liv. Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 27.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2022 Propell... Jeg vet at dette kan være et komplisert spørsmål, og jeg er ikke ute etter noe super-presist svar. Hva slags propell tror dere kan passe til båten min? Jeg har montert en Volvo Penta MD2040 med MS25S seildrev. Drevet har en utveksling på 2,47, skroget er 39 fot langt og båten kommer til å veie mellom 5 og 6 tonn. Motoren har 38 hester. Det finnes ingen tegninger eller beregninger for båt eller motor, så vi er i forsøksland her. Her ser dere seildrevet stikke ut under båten i forbindelse med en lekkasjetest. - For det første må propellen passe på akslingen til seildrevet (splines, offeranode(r), etc) - For det andre må diameteren være nogenlunde riktig - For de tredje må pitchen være omtrent riktig til motor og utveksling (det er vel det vanskeligste) - For det fjerde er det jo spørsmålet om antall blader, fast eller foldepropell osv - For det femte skal den helst ikke koste en formue (les: finn.no) Dette er sannelig ikke så enkelt å finne ut av, og jeg antar at det kan bli aktuelt å prøve seg litt fram og kanskje bli nødt til å starte med noe som ikke er helt optimalt. Men er det noen som kan foreslå et fornuftig sted å starte? Må si jeg savner den vridbare propellen fra den gamle tresnekka mi. Da var liksom en av variablene ute av regnestykket :-) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 27.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2022 Det finnes justerbare foldepropeller, tror en leverandør heter Kiwi eller noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 29.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2022 Takk for svar! Ja, jeg har funnet Kiwi (smart løsning!), men det blir ganske kostbart å kjøpe noe nytt. Det jeg hadde håpet på, var at noen her inne kjenner seildrevet jeg har og kan foreslå propeller som kan passe :-) Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 29.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2022 Jeg har forsket litt mer på dette i rolige stunder, og funnet noen sider som er til hjelp hvis andre står i samme dilemma som meg. Maritim har denne beskrivelsen på norsk som forklarer mye: https://www.maritim.no/propellvalg Vicprop har denne kalkulatoren som kan foreslå propeller som passer, basert på mål av skrog, motorytelse osv. https://www.vicprop.com/free-propeller-sizing-calculators (velg link nr 2 på siden) Ifølge denne kalkulatoren ser det ut til at en 17x13 med tre blader eller en 18x13 med to blader vil passe til båten min. Høres det fornuftig ut? Jeg forstår det vel slik at tre blader er å foretrekke med tanke på vibrasjoner når man går for motor. Jeg ser det er svært mange meninger om en fast eller foldepropell. Her er beregningene: Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 29.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2022 Hei. Me har toblada Flex-O-Fold på Yanmar SD20 drev. Elendig i revers. Mi erfaring er at det var ein del vibrasjonar med fast propell. Eg true eg hadde gått for ein rimeleg fast propell første sesongen, og så brukt erfaringane til å kjøpt rett foldepropell neste gang båten skal på land. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 29.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2022 Dette er jo en motor og drev som det går mange av, så det burde være lett å finne en brukt propell som passer. Jeg hadde samme drev, men 2030 motor på en Elan 37, og her hadde jeg først en Flex o fold 2 bladers foldepropell 16X 13 LH før jeg senere byttet til en treblader Volvo foldepropell, men finner ikke dimensjon på denne, men husker jeg kjøpte ny Hub men fant brukte blader på Finn. Sitér dette innlegget Link to post
Mixer'n Svart 31.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2022 18x13 2-blads eller 17x13 3-blads trur eg er rimeleg rett til din båt. Meiner spleinen på Volvo-drev er den samme på alle dreva. Så berre du får fatt i propell for seildrev så vil den passa på akslingen. Seilmagasinet gjorde for nokre år sidan ein test av diverse propellar. Av dei propellane som vart testa kom Volvo 3-blads best ut, men Volvo 2-blads var nesten like bra. Gori var ikkje med i den testen. Forresten, eg har ein fast 3-blads 15x11 liggande. Den kan du få veeldig billig! Er nok ikkje den rette for deg, men den vil fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 15.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2023 (redigert) Takk for alle propellsvar! Jeg har funnet en 17x11 fast tobladers i aluminium. Den sklei rett på. Det får vel duge til første sesong, selv om den kanskje har litt liten stigning. Jeg kjøpte ny offeranode og pakningsett også, og har byttet alle pakninger og foringer på propellakslingen. Så får vi se hvor godt dette fungerer i praksis :-) Nå er båtplass på plass i Sande, og transport bestilt. Da er det bare å telle ned til midten av juni hvor dette galskapsprosjektet skal testes i sitt rette element. En ting er sikkert: lista over ting man må/kan/bør ha er lang og lengre enn jeg trodde når jeg startet. En artig reise - så langt :-) Redigert 15.April.2023 av Haveseiler I (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 15.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2023 Jeg har også - på regntunge dager - tatt VHF-eksamen. Jeg har riktignok gått for en noe old-school-løsning på denne fronten (under rattet). Den er testet og fungerer ihvertfall greit på kanal 16 mot en håndholdt Cobra. Det er sikkert mye smartere med en modell med DSC og AIS og alt mulig rart, men jeg liker tanken på å være litt analog og gammeldags. Samtidig har jeg faktisk hele fire løsninger for navigasjon: Raymarine kartplotter, Open CPN på Linux og Windows, Gule Sider på mobilen OG papirkart... Jeg har også gått for en old-school-radio i salongen, selv om det eneste den får inn er Tønsberg nærradio og Sveriges Radio på gode dager. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 15.April.2023 Link til dette innlegget Svart 15.April.2023 (redigert) Haveseiler I skrev 1 time siden: Jeg har også gått for en old-school-radio i salongen, selv om det eneste den får inn er Tønsberg nærradio og Sveriges Radio på gode dager. Då er du heldig. Her i Sunnhordland, og Bergen, kjem det ein dialekt eg misliker sterkt! Det er "Radio Haugaland" som er syndaren. Redigert 15.April.2023 av Ask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 15.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2023 :-) Hver gang jeg ser på denne radioen forbanner jeg dagen vi kuttet ut FM i Norge. Kall meg gammeldags, men pokker heller - så fin radio og så får den nesten ikke inn noe som helst! Sitér dette innlegget Link to post
rebop Svart 15.April.2023 Link til dette innlegget Svart 15.April.2023 Dersom radioen har aux inn el så kan en om ikke annet gjenbruke den ved å koble på en dab-mottaker på aux som en jukseløsning. Sålenge en ikke ønsker å bytte kanal ofte så vil det gi mye av sjarmen til den gamle radioen. Jeg har bistått med å få liv i bla gamle tandbergradioer på den måten som til og med har fem polt din-plugg som aux-inn. Det går fint det også. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 16.April.2023 Link til dette innlegget Svart 16.April.2023 Ser ut som gamle sailor-apparater det der. Skal visst være ordentlig kvalitets-kram, uten at jeg er noe spesialist.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Lanber Svart 16.April.2023 Link til dette innlegget Svart 16.April.2023 Veldig imponert over dette prosjektet! Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 16.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2023 rebop skrev for 11 timer siden: Dersom radioen har aux inn el så kan en om ikke annet gjenbruke den ved å koble på en dab-mottaker på aux som en jukseløsning. Sålenge en ikke ønsker å bytte kanal ofte så vil det gi mye av sjarmen til den gamle radioen. Jeg har bistått med å få liv i bla gamle tandbergradioer på den måten som til og med har fem polt din-plugg som aux-inn. Det går fint det også. Godt tips! Ja, det er en AUX-in på den. Jeg skal sjekke :-) Et alternativ er kanskje en veldig "kortsendt" FM-sender? Jeg mener å ha sett sånne. Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 16.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2023 Lanber skrev 33 minutter siden: Veldig imponert over dette prosjektet! Tusen takk for oppmuntringen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 16.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2023 seilfred skrev for 6 timer siden: Ser ut som gamle sailor-apparater det der. Skal visst være ordentlig kvalitets-kram, uten at jeg er noe spesialist.. Ja, VHF'en er en Sailor RT144, og den er bygget som en tanks (kunne hengt på veggen i en tanks, egentlig). Førsteinntrykket mitt er at den er lett og intuitiv å betjene og at den har veldig god lydkvalitet. Det gjenstår å se hvordan den fungerer i praktisk bruk, men jeg har trua. Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 16.April.2023 Link til dette innlegget Svart 16.April.2023 Haveseiler I skrev 36 minutter siden: Et alternativ er kanskje en veldig "kortsendt" FM-sender? https://www.tinyaudio.no/ Disse har en del av det. Jeg er iallefall godt fornøyd med deres produkter. Med bluetooth også, så man blir riktig så moderne! Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 16.April.2023 Link til dette innlegget Svart 16.April.2023 Jeg har en 31 foter med 300 liter vann og 90 liter septik. Med sommerbruk og unger ombord må septik tømmes annenhver dag og vann fylles hver 2-3 dag. Dieseltank på 100 liter med 30hk er i snaueste laget også, det er 40 timers gangtid. Just saying, det er kanskje i minste laget det du legger opp til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.