Grand Banks jr Startet 8.August.2021 Link til dette innlegget Startet 8.August.2021 Jeg liker å seile, og det gjør eldstemann også. Men vi "må" ha motorbåt pga stedene vi vil gå. Så jeg vurderer å bytte ut lettjolla med en lett seiljolle. Da blir vindfulle dager gøyere, det blir mer avslapping (for sinnet) og mer aktivitet (for kroppen). Mindre avhengig av varmt badevann. Osv. A-jolla, Walker Bay eller tilsvarende. Helst så vi kan være 1 voksen (ca 80 kg) og en ungdom (ca 60 kg) i den samtidig. A-jolla virker bra. Ca 55 kg. Kan bli rodd og ha på en påhengs. Regner med at jeg kan lage løsning for å henge den i daviter? Innspill på type seiljolle vi bør se etter? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
19 fot Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Innspill på type seiljolle vi bør se etter? For alle som ikke vet akkurat hvor lange de jollene du nevner er så kunne det være lurt å skrive noe om hvor lang båt dere har plass til bakpå båten før det blir plundrete. En tin som kan være verdt å tenke på er hvor høyt fribord det er og hvordan situasjonen er hvis dette er eneste jolla og hele familien (uten at jeg vet hvor mange det er) skal kjøre seiljolla med påhenger inn til byen for å handle i litt bølger. Kan hende det er litt mindre populært da å komme frem blaute enn på en seiltur? Kanskje særlig om det er noen ombord i moderskipet som ikke liker seiling fordi man blir våt, men som likevel skal være med i jolla for å handle og lignende. Noen seiljoller har jo knapt nok noe fribord fordi det er viktigere at båten er rask enn at folk er tørre. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Budsjett? Hvis man vil ha billigst mulig er det VG jolle, Pioner 10 og With som gjelder. @DrHpå forumet selger denne, kanskje det hadde vært noe? Er ikke så langt unna der du bor heller @Grand Banks jr https://www.finn.no/226988950 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Grand Banks jr Svart 8.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Moderskipets bredde er 310. Budsjett er ikke satt. Ser mest etter forslag. A-joller (1 kronan) ligger brukt på ca 7000 med seil etc. Etter det jeg husker så veier VG-jolla en del. Hadde en for lenge siden. Dvs ca 9 år siden. Men den tok jeg da opp på vanlig henger, så den var kanskje ikke så tung som jeg husker. Jolla vil erstatte en 8 fots Pioner, og den er mest til for lek og moro. Eldstemann har med seg en 12 foter med 9,9 som brukes inn til butikker etc. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 8.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Pioner 10 veier ca 120 kg i følge det jeg finner ut av, og da er den for tung. Pioner 8 mini som vi har i dag veier i underkant av 6 kg. De moderne A-jollene på 10 fot veier ca det samme (60 kg). I og med at jolla tenkes hengt i davitere så er vekt viktig. Daviterne er godkjent for 250 kg, men det er noe med å ta høyde for både innfestningen og dårlig ruskevær med mye bevegelse i moderskipet. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
enslagsgjest Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Siden det ikke blir eneste jolle ville jeg nok gått all inn og kjøpt en ordentlig seilbåt som faktisk seiler ganske bra når man først er i gang. Zoom 8 er fin og er brukt hos mange seilforeninger. Open Bic er også ikke dum, men er mer sjelden. Laser Pico er kanskje den mest praktiske av de nevnt. Pico er en fin tomannsjolle. Og man har også Laser Bug som er nærmere Optimist og A jolle. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
19 fot Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Grand Banks jr skrev 46 minutter siden: Jolla vil erstatte en 8 fots Pioner, og den er mest til for lek og moro. Var det ikke en på forumet som hadde pioner seiljolle som tilbød seg å gi bort seiltingene eller rett og slett bytte mor en vanlig Pioneer? Tror det var i arendal, men ikke sikker. Den var vel mye falmet utenpå, husker ikke antall fot. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 19 fot skrev Just now: Var det ikke en på forumet som hadde pioner seiljolle som tilbød seg å gi bort seiltingene eller rett og slett bytte mor en vanlig Pioneer? Tror det var i arendal, men ikke sikker. Den var vel mye falmet utenpå, husker ikke antall fot. Er den jeg linket til over på finn.no Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Maika Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 OT: Hvis det er dybden som gjør at dere «må» ha motorbåt for å komme til der dere ønsker, men ellers foretrekker å seile, så ville kanskje en trimaran med innfellbare skrog kunne gi dere samme muligheter? Det kommer med ujevne mellomrom feks både nyere og eldre Dragonflys for salg, og jeg har vel sett 800 Swing Wing til salgs for under 300K. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.