Luske_Ludvig Startet 8.August.2021 Link til dette innlegget Startet 8.August.2021 (redigert) Hei har en båt på hånden til guttungen som er under 16 år. Båten har 15 hk Suzuki og forstår man må bytte forgasser for å øke fra 9.9 til 15. Imidlertidig har ikke tenkt å handle ny forgasser for å gjøre motor til 9.9 og lurer på om jeg bare kan begrense styring til forgasser til 9.9? Hva krever myndighetene av dokumentasjon på riktig ytelse av motor? Redigert 8.August.2021 av Luske_Ludvig Leif (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 (redigert) Enkleste er nok å skru på en "plombe" (klemme) som fysisk hindrer at man kan gasse mer enn tilsvarende 9,9hk. Men personlig hadde jeg nok bare fått tak i 9,9 hk emblem eller byttet motordeksel til 9,9 hk. Det aller viktigste er at du lærer ungene å føre båt skikkelig, hensynsfullt og sikkert. Svært mange av 9,9 hk motorene som brukes i dag er skrudd opp til 15 hk. I dag hørte jeg fra en at motoren hans var en 20 hk med 9,9 emblem. Det viktigste er ikke hvor sterk motoren er, men at den som fører båten gjør det skikkelig og trygt. Hvis du spanderer på deg en "9,9" propell så vil du uansett redusere båtens toppfart. Min sønn på 14 har en 9,9 som jeg tror er skrudd opp til 15. Men med propell som gjør at den ikke går mer enn ca 20 knop på topp. Han fører båt uansett veldig hensynsfullt. Han hopper på bølger etc, men når toppfarten ikke er høyere så er det ganske sikkert. Spesielt med en så bred båt. Redigert 8.August.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
FamFar Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Du kan muligens gjøre det jeg har tenkt å gjøre. Jeg har en Mariner Viking 10 HK som i dag er trimmet til 15 HK ved at en plate med innstruping mellom forgasser og blokk er fjernet. Jeg er nå på utkikk etter denne platen og har tenkt å putte den inn igjen, nettopp for å begrense ungenes fart. Med River 290 og denne motoren er jeg redd de er oppe i hastigheter godt over 20 knop, og det synes jeg er litt for mye med tanke på deres unge aldre og ringe erfaring... Du kan jo se her for prosedyren for å trimme fra 10 til 15, så ser du hvordan min motor kan ordnes, det er mulig det er tilsvarende for din Suzuki; Jeg har fått tips om at jeg kan lage plomberingen selv, men håper i det lengste at jeg får kjøpt en brukt, eller får tips om butikk som har den liggende. Sitér dette innlegget Link to post
FamFar Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Ellers aner jeg ikke hva myndighetene krever av dokumentasjon, men tenker at de kan komme til å bli strengere med håndheving av HK-kravet nå som det i praksis er fritt frem for hastighet. Jeg tenker også litt på dette med forsikring og regress dersom ungene skulle være uheldige og jeg blir bedt om å fremlegge kvitteringen eller bevis for kjøpet -- motoren ble kjøpt som trimmet til 15 HK og da tenker jeg det er greit å kunne peke på at jeg har satt inn igjen plomberingen dersom uhellet skulle være ute... Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 8.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Støtter FamFar. Jeg skulle klart å begrense motor til 9.9 med å stille på noe eller begrense bevegelse på forgasserspjeld. Men tror bevisbyrde havner på meg for at motor er under magiske 10 hk om guttungen er innblandet i uhell. Foreksempel personskade. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 11 hours ago, FamFar said: Ellers aner jeg ikke hva myndighetene krever av dokumentasjon, men tenker at de kan komme til å bli strengere med håndheving av HK-kravet nå som det i praksis er fritt frem for hastighet. Jeg tenker også litt på dette med forsikring og regress dersom ungene skulle være uheldige og jeg blir bedt om å fremlegge kvitteringen eller bevis for kjøpet -- motoren ble kjøpt som trimmet til 15 HK og da tenker jeg det er greit å kunne peke på at jeg har satt inn igjen plomberingen dersom uhellet skulle være ute... Hvem skal dra rundt å sjekke HK antall på ungdommenes joller? hvordan skal de sjekke det? dette tror jeg blir lite prioritert. Uansett om motor har 5 eller 20 hk er det båtførerens holdninger erfaring og kunskap som avgjør hvorvidt dette er farlig for en ungdom under 16 år! I stor grad er det du som forelder som avgjør dette!! jeg ville satt på en distanseskrue eller klemme på gasswire/gasstag slik at det ikke går an å gi full gass som 15 hk her. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
FamFar Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 (redigert) Vel, det er kanskje bare jeg som har unger som ikke alltid hører etter...? Jeg opplevde i sommer at jeg fint kunne si "kjør forsiktig" og "kjør etter NN, for han vet hvor det er skjær" -- og etterpå hører jeg at poden hadde kjørte forbi denne NN og sust i vei, i fyr og flamme over hvor gøy det er å kjøre båt... Heldigvis traff han ikke de skjæra det var snakk om denne gangen, men erfaring og riktige holdninger kommer nok inn etter hvert. Vi er dessverre kun ved sjøen 3 uker hver sommer, så dette tar tid. Min eldste gutt lærte nok mere i sommer, han klarte å få motorstopp (annen motor) og erfarte den følelsen det er å sitte der ganske hjelpesløs og drive ned en elv. Det var lærerikt. Takk for tips om dette med justering på gassen, det er mulig jeg går for det. Da blir jo fortsatt motoren ulovlig med tanke på regress og slikt, men hastigheten går i det minste ned... Redigert 9.August.2021 av FamFar Tillegg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.