Jump to content

Suzuki 30hk 2 takt 2004 starter men nekter å gå på tomgang

houdini

Recommended Posts

Hei, 

Jeg har har også denne motoren på jolla. 

Det som er med slike forgassere, er at de har en «kanal/dyse» som bensinen går igjennom på tomgang, en ved middels turtall og en ved topp turtall.

Hvis du ser på sprengskissen og bildet jeg har lagt ved her så ser du hvilken dyse som er i bruk ved tomgang og lavt turtall. Det sitter også en justeringsskrue i forkant for blandingsforholdet mellom luft/bensin ved tomgang/lavt turtall. Det er viktig at både dysen og hullet der skruen sitter er rent og åpent (hadde du disse ute da du rengjorde forgasser?). 

Du skal være forsiktig når du rører justeringsskruen. Dette er en skrue med en kon spiss. Denne spissen lukker mot et sete i selve forgasseren. Det er skjelden behov for å justere nevneverdig på denne skruen, det er derfor viktig at denne settes tilbake i samme stilling som den hadde før du demonterte. Det er 2 måter å gjøre dette på. 1 bruke et skyvelær og måle hvor langt ute skruen står fra godset til forgasseren. 2. Telle antall omdreininger mens du skrur den inn til den forsiktig er helt inne og lukker mot setet, også gjøre det samme med motsatt vet når du monterer tilbake. Du skal imidlertid være svært forsiktig når du gjør dette. Skrur du justeringesskruen for hardt inn, kan du ødelegge både konet på skruen og selve setet på forgasseren. Jeg pleier å bruke alternativ 1 når jeg gjør dette. 

5B65B530-AB46-48F6-9318-2E9E578FC498.jpeg.ee9cc68fb3a5ccd23eb9ba8a19fc3f1b.jpeg0151EE1E-BC57-4DD2-86E5-A34855FCEAD0.jpeg.1061236fe9b911975e962bf84678534e.jpeg

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...