houdini Startet 8.August.2021 Link til dette innlegget Startet 8.August.2021 Hei, har en suzuku 30hk 2 takt som starter, men nekter å gå på tomgang, ved gasspådrag fungerer den helt fint. Har vasket forgasser og blåst ren dysene, skiftet tennplugger, plugghetter og ledninger, sjekket hele elnettet for korrosjon/ dårlig kontakt. Hva har jeg ikke sjekket? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 8.August.2021 Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 Jeg har hatt lignende problem med Yamaha 75 2- takt. Det var en runde i ultralydbad med forgasserne som løste problemet. Det kan være kanaler i forgasseren din som du ikke kommer til å få rengjort. Da er ultralydbad tingen. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Hei, Jeg har har også denne motoren på jolla. Det som er med slike forgassere, er at de har en «kanal/dyse» som bensinen går igjennom på tomgang, en ved middels turtall og en ved topp turtall. Hvis du ser på sprengskissen og bildet jeg har lagt ved her så ser du hvilken dyse som er i bruk ved tomgang og lavt turtall. Det sitter også en justeringsskrue i forkant for blandingsforholdet mellom luft/bensin ved tomgang/lavt turtall. Det er viktig at både dysen og hullet der skruen sitter er rent og åpent (hadde du disse ute da du rengjorde forgasser?). Du skal være forsiktig når du rører justeringsskruen. Dette er en skrue med en kon spiss. Denne spissen lukker mot et sete i selve forgasseren. Det er skjelden behov for å justere nevneverdig på denne skruen, det er derfor viktig at denne settes tilbake i samme stilling som den hadde før du demonterte. Det er 2 måter å gjøre dette på. 1 bruke et skyvelær og måle hvor langt ute skruen står fra godset til forgasseren. 2. Telle antall omdreininger mens du skrur den inn til den forsiktig er helt inne og lukker mot setet, også gjøre det samme med motsatt vet når du monterer tilbake. Du skal imidlertid være svært forsiktig når du gjør dette. Skrur du justeringesskruen for hardt inn, kan du ødelegge både konet på skruen og selve setet på forgasseren. Jeg pleier å bruke alternativ 1 når jeg gjør dette. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.