40psyken Startet 8.August.2021 Del på Facebook Startet 8.August.2021 Vi ønsker oss en hytte på sjøen, men klarer ikke å få en forståelse over hvor dyrt det egentlig blir å eie båten. De kostnadene som er enkle å få oversikt over er de som er knyttet til båtplass, opplag, renter, forsikring, osv. Det som virker helt umulig å få oversikt over er drifts og vedlikeholdskostnader. Hvis vi først skal ha båt, må poenget være å bruke den det meste av året. Vi tenker ikke å ha det travelt for å komme noe bestemt sted, så en snekke ville vært et greit valg. Men store "bakveggsnekker" ser ikke ut til å være særlig utbredt. Dermed står vi igjen med valg mellom båter som er laget for å gå vesentlig fortere enn snekkefart eller seilbåter. Så da kommer spørsmålet; Hvordan er vedlikeholdskostnadene på disse båttypene? Hvilke faktorer er det som trekker opp kostnadene? Båtstørrelsen vi har i tankene er rundt 40fot. Noe mindre for motorbåt, noe større for seilbåt, ettersom seilbåtene ser ut til å ha mindre boareal ved samme lengde. Dette er en størrelse hvor motorbåtene finnes med både en og to motorer. Er det slik at store motorer betyr dyrere vedlikehold? Er det i så fall slik at vedlikeholdskostnadene på en dobbelinstallasjon blir vesentlig lavere enn dobbelt av en enkelinstallasjon (med likt antall HK totalt)? Er vedlikeholdskostnadene på en seilbåtmotor vesentlig lavere På seilbåter har man seil og rigging som ser ut til å være hinsides dyrt å bytte. Hvor ofte må slikt byttes? Hvor høyt er dieselforbruk på motorbåt, f.eks en 38fot halvplaner med 2x250hk i 5 knops fart? Hvor høyt er forbruket på en 44fot seilbåt som går 5 knop for motor? (Målt i boareal er ser disse båtene ut til å gi omtrent samme areal.) Etter å lest alt jeg klarer å finne om forbruk i seilbåter, ser det ut til å ligge på rundt 1,5l/time. Og i motorbåter har jeg funnet at motorene drikker rundt 0,8l/time på tomgang. Med 2stk blir det 1,6l/time. Og tomgangsfart med to motorer er ikke så langt unna 5knop. Da står jeg igjen med at seilbåten og motorbåten med 2x250hk har tilnærmet samme forbruk i 5 knop. Det kan vel ikke stemme? Dere som har båter i denne størrelsen, hvor mye bruker dere på drift og vedlikehold og hvor mye bruker dere båten? Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 Jeg hørte "for lenge siden" at årlig kort for en båt var ca 10% av verdien. vi hadde en lenger transportetappe i sommer med 43 fot seilbåt (55hk) - brukte 3,5l/t, 7,5knop. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 8.August.2021 Del på Facebook Svart 8.August.2021 Kan bekrefte at en seilbåt i den størrelsen bruker omtrent 3.5 liter per time i marsjfart. I 5 knop litt over halvparten. Å gå ned til 5 knop har jeg bare gjort når jeg har vært bekymret over at jeg bare har nok diesel ombord til 400nm før neste mulighet til å fylle. Forbruk på tomgang på motorbåt, er det med eller uten belastning? Synes tallet ditt er lavt, men har overhodet ikke erfaring på området. Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Forbruket på motorbåt stemmer muligens om den ligger til kai på tomgang. Min båt på ca 40 fot, 16 tonn ish og 2 motorer bruker ca 16 liter i timen i 8 knop. 2l/nm som er heller den rette måten og måle det på tenker jeg. :) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Min forståelse av dette: 2 motorer er dyrere i kostnader enn 1 motor. Også når man snakker om 2 små motorer versus 1 stor. Drev koster mer å vedlikeholde enn fast aksling. Mye mer. Ut fra deres ønsker så vil jeg anta at en motorbåt med faste akslinger, som dere kjører i skrogfart (ca 8-9 knop i den størrelsen dere ser etter) , er rimeligst i drift av motorbåter. Seilbåter går rimeligere men er en helt annen type båt. Seilbåt som seiles koster også litt i drift. Seilgarderoben slites og må byttes og seil koster også en del på store båter. Personlig drømmer jeg om en trawler av noe slag, og den vil kunne dekke deres ønsker ganske bra tror jeg. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Martine29 Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Her er det så utrolig mange faktorer som spiller inn at det helt sikkert kunne vært skrevet flere bøker. Jeg tror at den minste kostnaden ved å ha båt er forbruk av drivstoff. Det som koster skjorta er når du må foreta store reparasjoner på motor og drivverk og utgifter til vedlikehold, opplag, båtplass. De av oss som foretar alt vedlikehold selv kommer så klart bedre ut enn de som ikke kan eller eller vil eller tør å gjøre dette selv men benytter seg av profesjonell bistand. Og ved lite vedlikehold skyter kostnader i været ved driftsstans. Mange sier til meg at så heldig du er som kan dra på sjøen og hente opp gratis fisk. Sannheten er at det nok hadde vært billigere å ta drosje til nærmeste fiskeutsalg. Uansett, det koster ca 30 tusen for en ukestur til Syden også for to stykker. Så nyt det gode båtliv folkens. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Ang forbruk på motor båt så bruker mine VP D4-300*2 8-10L ved 7-8 knop 80L per time ved 22-23 knop Dette er for ein 39 fots motorbåt med fast akseler så dei går veldig rimelig ved sakte fart Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Du finner en rimelig detaljert oversikt på hva det reelt kostet over 10 år å ha en Windy 37 Grand Mistral hardtop motorbåt med to Volvo Penta D-motorer og DPH drev her Sitér dette innlegget Link to post
happy Sailor Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 på min noe eldre 30' seilbåt regner jeg 10-15.000 /år for løpende utgifter (bunnstoff, tauverk osv. Ikke båtplass) og har i mente at det innimellom går på en sånn 20-50-100 båtpenger når noe dyrt går i stykker (seil ca 20 pr stk, rigg eller motor er fort 100 for en ny) så det utgjør en rundt 10-15 pr år. Du sa du hadde kontroll på båtplass osv. LItt avhengig av hvor du bor så inkluderer dette også løft på land for årlig vedlikehold. Vi har kran som jeg kan bruke billig her hvor jeg ligger, men ikke alle er like heldige Totalt går det vel ca 30-40.000 i året på båten. For min del markedsfører jeg dette internt i familien som en del av feriebudsjettet i håp om at jeg får alle sammen mer ut på sjøen. Hittil med vekslende hell :D Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 i 40 fot klassen er opplag og ymse service, tap etc dyrere enn drivstoffet Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Vi har 30 fot motorbåt. 20k båtplass og opplag. 15k service motor og drev. 10k forsikring. Ca 10k i diesel. I tillegg kommer bunnstoff, tau, løpende vedlikehold med alt fra batterier til dass. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Mouche Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Samt litt avskrivninger siden over tid går verdien av båten ned både nominelt og reelt? Ja, klar over unntaksår! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 9.August.2021 Del på Facebook Svart 9.August.2021 Hulda, seiler, drøyt 40 fot (13 meter over stevner) og snaut 17 tonn depl.: Båtplass 12 mnd. kr. 14 000 (omtrent) Stoffing ca. kr. 5 000/år i snitt Forbruk ca. 5 l/t v/5knop (i snitt under 1l/nm) Maling av skrog kr. 1 500 hvert 10. år (sist malt i 2007) skal males til neste år Seil og rigg ca. 5 000/år (seil og rigg nytt 2003, fremdeles mange år til utskifting) Andre utgifter, umulig å si. Forsikring i Pantaenius, full kasko og ansvar, kr. 12 000/år (etter husken) Sitér dette innlegget Link to post
40psyken Svart 10.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2021 Vi bor i nabolag hvor båtplass hører til eiendommen. Det koster en symbolsk sum i vedlikeholdskostnader av bryggeanlegg, og 3000 for bruk av kran og traktor for å få båten til og fra opplag. Så, båtplass og opplag blir ubetydelig kostnad for oss. (De eiendommene som ikke benytter båtplassen sin leier velforeningen ut til utenforstående, og det er disse inntektene som dekker det meste av utgifter i havna.) Vi er kanskje sære som liker sakte fart. Men den gang vi hadde en 17foter kjørte vi stort sett i 4-5 knop. De tilfellene vi kjørte fortere var da vi så uvær komme, og ville fort hjem. Med en stor båt hvor man har med seg huset på tur trenger man ikke forte seg hjem. Det holder å komme seg til nærmeste havn. Og med stor båt blir også definisjonen dårlig vær vesentlig endret. Om det regner er ikke så ille når man har et medbrakt hus å gå inn i! Det som ser ut til å være tommelfingerregel på drivstoffforbruk er at halvering av fart gir 1/4 i forbruk pr distanse. On 8/9/2021 at 2:36 AM, OddArild said: Min båt på ca 40 fot, 16 tonn ish og 2 motorer bruker ca 16 liter i timen i 8 knop. 2l/nm On 8/8/2021 at 11:10 PM, bjorngb said: 43 fot seilbåt (55hk) - brukte 3,5l/t, 7,5knop On 8/9/2021 at 8:20 AM, Captain A said: Ang forbruk på motor båt så bruker mine VP D4-300*2 8-10L ved 7-8 knop 80L per time ved 22-23 knop Dette er for ein 39 fots motorbåt med fast akseler OddArild skriver at 2 motorer i hans 40foter drikker 2l/nm i 8knop. I 4 knop er han da på 0,5l/nm Captein A skriver at 2 motorer i hans 39foter drikker 10l/t i 8knop = 1,25l/nm. I 4 knop har han da 0,312 l/nm Bjorngb skriver at 43fot seilbåt drikker 3,5l/t i 7,5knop. Det blir da 0,47l/nm. I 4 knop blir det 0,12l/nm Det er en vesentlig forskjell! Kan forskjellen på de to motorbåtene ligge i at den en er halvplaner og den andre helplaner? Eller kan det være at det er stor forskjell i vekt på disse? @Captain A og @OddArild hvor tunge er båtene deres? On 8/8/2021 at 11:10 PM, bjorngb said: årlig kort for en båt var ca 10% av verdien Jeg har sett flere skrive det samme. Jeg tror ikke det stemmer. Jeg tror at eldre båt trenger mer vedlikehold enn ny båt. Og ny båt koster vesentlig mer enn gammel båt. Å tro at vedlikeholdskostnadene synker i takt med båtens verdifall tviler jeg sterkt på. Derimot kan det være en omvendt sammenheng - hvis man investerer 0 i vedlikehold, tar det ikke så lang tid før man har en båt som har 0 i verdi. On 8/9/2021 at 3:06 AM, Grand Banks jr said: 2 motorer er dyrere i kostnader enn 1 motor. Også når man snakker om 2 små motorer versus 1 stor. Ja. Det virker logisk. Men hvor stor er forskjellen? Blir det nesten dobelt så dyrt med 2 små kontra en stor? (antatt like mange hk i sum) On 8/9/2021 at 3:06 AM, Grand Banks jr said: Seilbåter går rimeligere men er en helt annen type båt Hvis man egentlig vil ha snekke, så er jo både seilbåt og cabincruiser en helt annen type båt. Seilbåten har fordelen av å kunne heise seil. Cabincruiseren har fordelen av å kunne kjøre fort. Seilbåten har ulempen av mindre boareal ved samme lengde, noe som må kompenseres med lenger båt, noe som igjen øker kostnadene. Og det er ikke bare 3 fot som skiller. Seilbåten må gjerne være 6-9 fot lenger for å gi samme areal. Brukt som snekke har seilbåten fordelen av at hvis man treffer bunnen i sakte fart, er det en solid kjøl som tar støyten. I cabincruiser med dobbelinstallasjon er det propell og drivakslinger med tilhørende skroggjennomføringer og potensielt vannlekkasje. På noen motorbåter med enkelinstallasjon er propellen beskjyttet av en kjøl, noe som virker mye tryggere. OK, så kanskje en traweler er det man skal lete etter? Men hva er fordelene med traweler? Mitt inntrykk er at de har stor motor uten evne til å gå fort. Altså har den ikke fordelene av motorbåten. Åpenbart har den ikke fordelene av seilbåten (mulighet til å heise seil). Har den lavere drifts og vedlikeholds kostnader enn de andre? Antagelig er det på nivå med motorbåter med en motor. Så hvorfor velger folk trawler? On 8/9/2021 at 3:06 AM, Grand Banks jr said: Drev koster mer å vedlikeholde enn fast aksling. Mye mer. Logisk siden det er mange flere bevegelige deler. Men å tuche bunnen i sakte fart med to faste akslinger kan bli helvetes dyrt. Da har man to propeller, to akslinger Når vi først er inne på dette, hvorfor har drev lavere drivstoffforbruk enn aksling? (Ref tester hvor samme båt er testet med begge deler, med lik motor) Man skulle jo tro at det var mye større motstand i drivverket på et drev. Det har også mye høyere vekt. Hva er det som bidrar til at drev får redusert forbruk? Er det bare efekten av å få propellakslingen til å peke i horisontalt som utgjør dette? On 8/9/2021 at 9:16 AM, Bonus said: Du finner en rimelig detaljert oversikt på hva det reelt kostet over 10 år å ha en Windy 37 Grand Mistral hardtop motorbåt med to Volvo Penta D-motorer og DPH drev her Mange takk! Den skal leses! On 8/9/2021 at 9:21 AM, happy Sailor said: på min noe eldre 30' seilbåt regner jeg 10-15.000 /år for løpende utgifter (bunnstoff, tauverk osv. Ikke båtplass) og har i mente at det innimellom går på en sånn 20-50-100 båtpenger når noe dyrt går i stykker (seil ca 20 pr stk, rigg eller motor er fort 100 for en ny) så det utgjør en rundt 10-15 pr år. Hmm. Og på en 50% lenger seilbåt blir det 50% dyrere? Altså 200k for ny rigging hvert 10.år og seil hvert 5.år? Man kan kjøre endel motorbåt for prisen av seilbåtspesifike kostnader. On 8/9/2021 at 11:31 AM, lurvetass said: Vi har 30 fot motorbåt. [...] 15k service motor og drev. Hvor stor motor og hvor mye brukes den? Hvis det er å kjøre ut til nærmeste øy ved feriens start og hjem igjen ved feriens slutt, blir det dyrt. Hvis den derimot kjører norskekysten på langs hvert år, er det rimelig. On 8/9/2021 at 11:50 AM, Hulda said: Hulda, seiler, drøyt 40 fot (13 meter over stevner) og snaut 17 tonn depl.: Båtplass 12 mnd. kr. 14 000 (omtrent) Stoffing ca. kr. 5 000/år i snitt Forbruk ca. 5 l/t v/5knop (i snitt under 1l/nm) Maling av skrog kr. 1 500 hvert 10. år (sist malt i 2007) skal males til neste år Seil og rigg ca. 5 000/år (seil og rigg nytt 2003, fremdeles mange år til utskifting) Andre utgifter, umulig å si. Forsikring i Pantaenius, full kasko og ansvar, kr. 12 000/år (etter husken) En herlig oversikt! Mange takk Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 10.August.2021 Del på Facebook Svart 10.August.2021 40psyken skrev On 2021-8-8 at 18.42: ...Båtstørrelsen vi har i tankene er rundt 40fot. Noe mindre for motorbåt, noe større for seilbåt, ettersom seilbåtene ser ut til å ha mindre boareal ved samme lengde. .. Helt feil. En nyere seilbåt vil normalt ha større bovolum og bokomfort enn en motorbåt i samme størrelse. En typisk nyere 40-fots seilbåt har gjerne 1 stort soverom foran og og to rause doble gjestelugarer bak. Videre to toalettrom, begge med do/dusj. Takhøyden er 2 meter++ under taket i salongen og øvrige rom, samt generøs uteplass bak. Be deg selv ombord i de båttypene du er nysgjerrig på og gjør deg kjent med forskjellene 😉. Drivstofforbruk kan du glemme i seilbåt. Vi har nå tilbakelagt ca 800 nm siden sjøsetting i april og har til nå kanskje brukt 50-60 liter diesel. Det inkluderer også Webasto-varmeapparatet 🙂. Spennende jakt, lykke til 🙂! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2021 Del på Facebook Svart 10.August.2021 (redigert) En trawler er en snekke på steorider. Den glir gjennom vannet i skrogfart, og som regel har de ganske små motorer i forhold til størrelsen. Ofte er propellene ikke det laveste punktet, for det er en kjøl som går lenger ned. Varierer med ulike modeller. En seilbåt tåler ikke mer enn en snekke hvis man går på i samme fart. Det er mye mindre vekt i en snekke, og dermed mye mindre bevegelsesenergi. Det er ikke få seilbåter som har fått kjølen trøkt opp eller mistet den ved grunnstøting. En snekke vil som regel løftes opp av vannet eller bumpe over. Men kan selvsagt få slagskader uansett. Drev er mer effektive fordi man kan justere propellstrømmen mest mulig vannrett, samnt at man ofte har duo prop som får et helt annet grep om vannet. Min båt har kjøl og tåler fint bunnberøring. Så det å si at med aksling så går alt skeis med grunnstøting er feil. Men hvis man har strak aksling uten beskyttelse har du rett. Jeg har hoppet med tilsvarende båt som jeg har nå. 10 knop rett på skjær. Båten hoppet over skjæret. Ingen driftsstopp. Ingen delaminering. Bare tut og kjør etterpå. Redigert 10.August.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 10.August.2021 Del på Facebook Svart 10.August.2021 Du må, @Grand Banks jr, ta med i ressonementet at ikke alle seilbåter får trøkt kjølen opp i adamseplet om de treffer et skjær. Generaliseringen blir overmåte generell. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2021 Del på Facebook Svart 10.August.2021 @Hulda, det er jeg klar over og det kom ikke godt nok frem. Poenget var å få frem at det kan skje, så det å tro at en seilbåt tåler mer enn en snekke stemmer ikke nødvendigvis. Det er stor forskjell på en plastseiler med "kjølfinne" midt på båten og en Colin Archer feks. Eller en Hulda da 😉 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
quantumduck Svart 10.August.2021 Del på Facebook Svart 10.August.2021 40psyken skrev On 8.8.2021 at 18.42: ... Til en 40+ seilbåt bikker nok nye seil veldig lett 100 000 for rimeligste alternativ, antagelig mer. Hvor lenge de holder avhenger av bruk, 10 år? Bytte mast gjør man vel stort sett ikke, men stående rigg (stag og vant) holder ikke evig, men temmelig lenge. Noen som vet hva det koster å bytte? 30 000? På seilbåt med drev må belgen ("pakningen" mellom skrog og drev) byttes, hvert 7 år i flg produsent, men mange venter lengre, det er stort sett trygt om man holder et øye. Bytte inkl. drev-service, 25 000? Basic service på motor kan man ofte ta selv. 4-5 000 hvis man setter det bort? Har aldri hatt noen større utgifter på seilbåtmotor. I år byttet jeg innmaten i sjøvannspumpa, men det kostet ikke så mye. På en nyere brukt seilbåt kan man sannsynligvis forvente mange års problemfri drift. Rett aksling gir lavere utgifter en drev. Sprayhood og cockpittelt my jo skiftes av og til, men holder nok lett 10-12++ år. Fikk tilbud på 35 000 til min 38 ft. All navigasjonselktronikk, autopilot osv på min båt er langt på "overtid". 2004-modell. Her må jeg regne min 100 000 når det ryker tenker jeg. Enkelte ting kan man beholde til de ryker, feks seil (selv om det kan være mange gode grunner til å fornye før detngårnså langt), sprayhood, mens andre ting, f.eks. rigg MÅ vedlikeholdes fortløpende for å unngå havari. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.August.2021 Del på Facebook Svart 10.August.2021 Grand Banks jr skrev 4 minutter siden: @Hulda, det er jeg klar over og det kom ikke godt nok frem. Poenget var å få frem at det kan skje, så det å tro at en seilbåt tåler mer enn en snekke stemmer ikke nødvendigvis. Det er stor forskjell på en plastseiler med "kjølfinne" midt på båten og en Colin Archer feks. Eller en Hulda da 😉 Det er helt riktig! Kraft ganger "arm" ved sammenstøt osv. gjør moderne seilbåter ganske sårbare. I tillegg må man anta mange bruktbåter har vært nedpå en eller fler ganger. Det diskuteres til og med om de egentlig tåler å stå på land med all vekt på kjølen. (Mener Dufor hevdet deres båter ikke var beregnet for det, i en sak for noen år tilbake, men da kan man jo spørre seg om de bør være i det norske markedet hvor mange står i opplag på land om vinteren. I praksis har jeg aldri hørt at det er noe problem.) Båt med blykjøl vil tåle litt mer da blyet er mykt og tar opp i seg noe av kreftene (deformasjon). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.August.2021 Del på Facebook Svart 10.August.2021 Seilene til Hulda har, stort sett, hengt på masta siden 2003. 12 mnd/år. De holder i mange år til. Passformen er fremdeles utmerket. Nå må dere ikke la iveren ta overhåd. Vær nå litt seriøse. Det første av rigg/seil som må skiftes på Hulda blir trolig genoaskjøtene. Roblon 16 mm fra 2005. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.August.2021 Del på Facebook Svart 10.August.2021 Hulda skrev 7 minutter siden: Seilene til Hulda har, stort sett, hengt på masta siden 2003. 12 mnd/år. De holder i mange år til. Passformen er fremdeles utmerket. Nå må dere ikke la iveren ta overhåd. Vær nå litt seriøse. Det første av rigg/seil som må skiftes på Hulda blir trolig genoaskjøtene. Roblon 16 mm fra 2005. Desto mer seriøs man er, desto oftere bytter man seil. Det sier seg jo selv :0) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.August.2021 Del på Facebook Svart 10.August.2021 (redigert) Nei, det blir feil. Rett er at jo billigere og dårligere seil man kjøper, dess oftere må de skiftes. En båtnabo fikk tilbud på nytt tøy over hele cockpit, kr. 60 000. Bav 42 fot. På Hulda har det vært lite utskiftinger på propellsystemet. Ingen ting som har gått i stykker. Null lekkasje fra Volvokondomet. Ingen slakk i cutless. Autopiloten styrer dit den skal. Robertson linjerhydraulikk skal skiftes. Har en ny liggende, men den gamle kjører uten svikt. Redigert 10.August.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 10.August.2021 Del på Facebook Svart 10.August.2021 quantumduck skrev 7 minutter siden: Desto mer seriøs man er, desto oftere bytter man seil. Det sier seg jo selv Har brukt litt penger på seil, har hatt en del sesonger vi har byttet 10 seil. Men dette er tull til turbruk. Genoa var utslitt etter 30 000 nm. Storseil lever ennå. Likevel mener jeg det er billigere å bruke motor enn å seile. På havet slites også tau ganske raskt, men på kystseilas holder tau lenge. De fleste seilbåtene fra 80 tallet har fremdeles samme stående rigg som ny. Men med alle båter er det mye vedlikehold. Er ikke nødvendigvis det åpenbare og store tingene som blir utgiftene. Årlig vedlikehold tilsvarer 10% av nypris på tilsvarende båt hvis en setter bort jobben. Realistisk gjør man mesteparten av jobben selv, Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 10.August.2021 Del på Facebook Svart 10.August.2021 Min er vel ca 8-9 T Er èin Skorgenes 395 forbruket leser eg av på Volvo sitt display Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.