Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Sant nok @pacuare. Hulda fikk en utgift i fjor på septiktank som lakk i sveisene. I og med at jeg kan sveise, kostet jobben meg en pakke elektroder. Brukte kanskje 10 % av pakken, en hundrings. Noen kutteskiver, en hundrings. Altså 200 kroner. Ny tank ville kostet kr. 10 000. Om jeg skulle sette bort inn/ut av tanken, med tilstøtende jobber, ville det løpt på 10 000 til. Det er altså forskjellen man kan oppleve. En forskjell på rundt 18 000 kroner. I sommer tok jeg en slipe- og primejobb. En mann i tre uker ville kostet kr. 100 000 pluss materiell. Jeg slapp unna med ca. 5 000 i primer og et par defekte slipemaskiner som ble erstattet med to nye til under 1 000 kroner. Så der var det 100 000 spart. Har ikke fått regningen fra Strömstad Marina enda. Klart at de ville tatt opp/ut/lagring på land til en rimeligere pris om de hadde hatt hele jobben. Men rundt kr. 100 000 uansett. 

 

En annen ting som rant på nå i år var kr. 12 000 til ny 'stack pack' fra Gran Seil. Den gamle fra fra Syversen  ramlet rett og slett fra hverandre, 15 år gammel. 

 

Hadde ikke jeg vært båtbygger/rørlegger/mekaniker/sveiser/ingeniør, ville vi ikke hatt råd til Hulda, BMW, hytte på fjellet og alt det andre rælet. Det hadde rett og slett ikke gått i hop. Det er utrolig mye penger som renner ut om man ikke kan gjøre en del jobber selv. Og det forstår jeg. Bor man i leilighet midt i en storby, er mulighetene for egeninnsats mer begrenset enn om man har to garasjer og verksted i kjeller'n. Skulle jeg ikke kunnet gjøre noe selv, hadde vi kun hatt den slitne pizzabilen og en mindre båt. Forskjellen er nokså påtakelig. Men nå må jeg bestille nytt dieselfilter til pizzabilen, den begynner å få kengurutendenser på lavt turtall. Filteret ble skiftet forrige gang på 85 600 km dato 05.11.2015. Nå har bilen gått 140 000 km. Det er også noe av greia. Vite hva som blir gjort når og til hvilen pris. Og ikke bare bytte med bind for øya.

Hulda

Hulda

Sant nok @pacuare. Hulda fikk en utgift i fjor på septiktank som lakk i sveisene. I og med at jeg kan sveise, kostet jobben meg en pakke elektroder. Brukte kanskje 10 % av pakken, en hundrings. Noen kutteskiver, en hundrings. Altså 200 kroner. Ny tank ville kostet kr. 10 000. Om jeg skulle sette bort inn/ut av tanken, med tilstøtende jobber, ville det løpt på 10 000 til. Det er altså forskjellen man kan oppleve. En forskjell på rundt 18 000 kroner. I sommer tok jeg en slipe- og primejobb. En mann i tre uker ville kostet kr. 100 000 pluss materiell. Jeg slapp unna med ca. 5 000 i primer og et par defekte slipemaskiner som ble erstattet med to nye til under 1 000 kroner. Så der var det 100 000 spart. Har ikke fått regningen fra Strömstad Marina enda. Klart at de ville tatt opp/ut/lagring på land til en rimeligere pris om de hadde hatt hele jobben. Men rundt kr. 100 000 uansett. 

 

Hadde ikke jeg vært båtbygger/rørlegger/mekaniker/sveiser/ingeniør, ville vi ikke hatt råd til Hulda, BMW, hytte på fjellet og alt det andre rælet. Det hadde rett og slett ikke gått i hop. Det er utrolig mye penger som renner ut om man ikke kan gjøre en del jobber selv. Og det forstår jeg. Bor man i leilighet midt i en storby, er mulighetene for egeninnsats mer begrenset enn om man har to garasjer og verksted i kjeller'n. Skulle jeg ikke kunnet gjøre noe selv, hadde vi kun hatt den slitne pizzabilen og en mindre båt. Forskjellen er nokså påtakelig. Men nå må jeg bestille nytt dieselfilter til pizzabilen, den begynner å få kengurutendenser på lavt turtall. Filteret ble skiftet forrige gang på 85 600 km dato 05.11.2015. Nå har bilen gått 140 000 km. Det er også noe av greia. Vite hva som blir gjort når og til hvilen pris. Og ikke bare bytte med bind for øya.



×
×
  • Create New...