Jump to content

Drifts og vedlikeholdskostnader på båt


40psyken

Recommended Posts

Sant nok @pacuare. Hulda fikk en utgift i fjor på septiktank som lakk i sveisene. I og med at jeg kan sveise, kostet jobben meg en pakke elektroder. Brukte kanskje 10 % av pakken, en hundrings. Noen kutteskiver, en hundrings. Altså 200 kroner. Ny tank ville kostet kr. 10 000. Om jeg skulle sette bort inn/ut av tanken, med tilstøtende jobber, ville det løpt på 10 000 til. Det er altså forskjellen man kan oppleve. En forskjell på rundt 18 000 kroner. I sommer tok jeg en slipe- og primejobb. En mann i tre uker ville kostet kr. 100 000 pluss materiell. Jeg slapp unna med ca. 5 000 i primer og et par defekte slipemaskiner som ble erstattet med to nye til under 1 000 kroner. Så der var det 100 000 spart. Har ikke fått regningen fra Strömstad Marina enda. Klart at de ville tatt opp/ut/lagring på land til en rimeligere pris om de hadde hatt hele jobben. Men rundt kr. 100 000 uansett. 

 

En annen ting som rant på nå i år var kr. 12 000 til ny 'stack pack' fra Gran Seil. Den gamle fra fra Syversen  ramlet rett og slett fra hverandre, 15 år gammel. 

 

Hadde ikke jeg vært båtbygger/rørlegger/mekaniker/sveiser/ingeniør, ville vi ikke hatt råd til Hulda, BMW, hytte på fjellet og alt det andre rælet. Det hadde rett og slett ikke gått i hop. Det er utrolig mye penger som renner ut om man ikke kan gjøre en del jobber selv. Og det forstår jeg. Bor man i leilighet midt i en storby, er mulighetene for egeninnsats mer begrenset enn om man har to garasjer og verksted i kjeller'n. Skulle jeg ikke kunnet gjøre noe selv, hadde vi kun hatt den slitne pizzabilen og en mindre båt. Forskjellen er nokså påtakelig. Men nå må jeg bestille nytt dieselfilter til pizzabilen, den begynner å få kengurutendenser på lavt turtall. Filteret ble skiftet forrige gang på 85 600 km dato 05.11.2015. Nå har bilen gått 140 000 km. Det er også noe av greia. Vite hva som blir gjort når og til hvilen pris. Og ikke bare bytte med bind for øya.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Hulda skrev 54 minutter siden:

Nei, det blir feil. Rett er at jo billigere og dårligere seil man kjøper, dess oftere må de skiftes. 

 

 

Mrk ":0)", hvis det var mitt innlegg du svarte på. Ikke alle dyre materialer har livslengde som høyeste prioritet. Aramid er formstabilt men følsomt for UV, f.eks. Karbonseil liker ikke mekanisk slitasje som blafring. For hytte på sjøen-bruk vil antagelig et rimeligere seil i et annet materiale være et bedre valg, holde lenger, koste mindre, og formstabiliteten vil være kun neglisjerbart dårligere.

Link to post

Kostnadsoverslaget mitt inneholder både faste og variable kostnader.

Det er nok bare dieselforbruket som er særlig variabelt. Service, båtplass, opplag, forsikring og ting som ryker er der jevnt uansett bruk. I tillegg er det avskrivning og renteutgifter.

Vi har VP 300 og dph drev og bruker ca 1,5 lt pr nautisk mil. Snittforbruk pr time i hele sesongen er i underkant av 12 l.  Det er jo blandet kjøring og opp imot 100 timer. 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
6 hours ago, TideRace said:

En nyere seilbåt vil normalt ha større bovolum og bokomfort enn en motorbåt i samme størrelse. En typisk nyere 40-fots seilbåt har gjerne 1 stort soverom foran og og to rause doble gjestelugarer bak

 

Men av disse rommene er det bare max 1m2 i hvert av soverommene som har ståhøyde for barn. Mens på en motorbåt med bakvegg eller flybridge i samme størrelse har du to salonger og en akterkabin med ståhøyde for både voksne og barn. Hvorfor er det viktig med ståhøydeareal for barn? Fordi barn trenger å få leke uten å måtte ligge i en seng for dette formålet. Og vi voksne kan da få et sted å sitte på regnværsdager uten å måtte snirkle oss imellom legoklosser. Og ikke minst at byggverkene kan få lov å stå selv om middagen skal spises. Hvis seilbåtene i størrelse 40fot skal dekke det behovet, må cocpitdørken heves 50cm. (Det er forsjåvidt en tanke jeg har vært inne på - kjøpe en mindre seilbåt og heve hele cocpiten.)

 

Nå som den steinen er snudd, kan jeg jo komme med ønskelista for båten:

1: Rominndeling:

1a: soverom hvor det er mulig å lage overkøyer til to barn, alternativt fire køyer nær hverandre.

1b: kontorplass/skrivebord/kartbord. Om det ikke finnes fra før - ha plass til å lage det

1c: salong som kan holdes fri for leker

1d: salong eller lugar hvor man kan legge en plate over seng for å lage et større lekeareal, med takhøyde minst 1,3m over seng. (Akterlugarer i motorbåter funker stort sett til dette. Stikklugarer funker som oftest ikke. Akterlugarer i seilbåter er som oftest for lave, med mindre det er center cocpit.)

2: Bysse

2a: minst 1,7m2 kjøkkenbenk, evt ved å inkludere nærstående bord

2b: stekeovn (eller plass til å sette inn)

2c: oppvaskmaskin (eller plass til å sette inn, i de fleste båter er det mulig å henge en liten oppvaskmaskin på veggen)

2d: Stort kjøleskap/boks. Minst 150l nyttbart volum

2e: fryser. Minst 100l

 

3: bad. Adskilt dusj - enten egen nisje eller eget dusjrom.

4: plass til vaskemaskin

5: plass til solceller

 

6 hours ago, Grand Banks jr said:

En trawler er en snekke på steorider. Den glir gjennom vannet i skrogfart, og som regel har de ganske små motorer i forhold til størrelsen.

Er de?

Et søk på finn akkurat nå ga:

43 fot travler med 430hk som gjør 11knop, veier 17 tonn

38 fot travler med 460hk som gjør 13 knop, veier 14tonn.

33 fot trawler med 200hk som gjør 13knop, veier 6 tonn.

 

Et søk på cabincruiser ga bl.a.:

43 fot sunseeker med 2x230hk gjør 30knop, veier 7tonn

37 fot nimbus med 392hk som gjør 25knop, veier 7tonn.

33 fot barracuda med 230hk som gjør 27knop, veier 4tonn.

 

Siden alle flybridgebåtene på finn rundt 43fot har 500+ hk, tar jeg med en seilbåt

44fot Bavaria med 55hk gjør 10 knop, veier 10 tonn

 

Av denne mikroundersøkelsen leser jeg at trawler består av enorme mengder balast som gjør at båten går ufattelig sakte i forhold til hvor mye motor den har. 43 fot trawler veier dobelt av seilbåten og trenger 8 ganger så stor motor for å gå 1 knop raskere enn seilbåten. 38 fot traweleren veier dobelt av nimbusen på samme størrelse, og går halvparten så fort, selv med større motor. Det betyr at trawleren antagelig bruker 3x mer drivstoff enn nimbusen ved samme lik hastighet. Og det samme gjelder for 33foterene. Jeg klarer fortsatt ikke å se at trawler har noen fordeler over hverken seilbåt eller cabincruisere.

 

6 hours ago, Grand Banks jr said:

En seilbåt tåler ikke mer enn en snekke hvis man går på i samme fart

Jeg uttrykte meg kanskje uklart. Poenget mitt er at når man legger til i uthavn har man kanskje 0,5 knops fart. Om man da treffer bunnen med en kjølbåt, enten den er langkjølt (seilbåt/snekke/cabincruicer) eller har drev, så er det rimelig udramatisk. Man kan få en ripe i bunnstoffet. Om man gjør det samme med en cabincruiser med 2 akslinger har man plutselig et havari man ikke kan komme seg hjem med, hvor både propeller, akslinger og skroggjennomføringer må byttes. Hvis man i tillegg ga gass akkurat da bunnkontakten skjedde kan man også få et lekkende hull i båten. Mange cabincruisere med en aksling faller i samme kategori om de mangler kjøl.

 

5 hours ago, quantumduck said:

På seilbåt med drev må belgen ("pakningen" mellom skrog og drev) byttes, hvert 7 år i flg produsent, men mange venter lengre, det er stort sett trygt om man holder et øye. Bytte inkl. drev-service, 25 000? 

 

25k for pakningen er jo helt syk pris! Hvor vanskelig kan det være? koble drevet fra motor, skru drev løs fra skrog. Løft opp drev, skrell av pakning, plasser ny pakning, monter i motsatt rekkefølge. Kan da umulig ta mer enn en dag for en amatør?

 

5 hours ago, quantumduck said:

Til en 40+ seilbåt bikker nok nye seil veldig lett 100 000 for rimeligste alternativ, antagelig mer. Hvor lenge de holder avhenger av bruk, 10 år? 

Det er mer i tråd med hva jeg har hørt tidligere. 75-100k i året for rig og seil. For en slik pris ville jeg solgt mast og kjøl, lagd en liten kjøl for styring og brukt båten som snekke.

Link to post

Sikker på at du ikke fisker argumenter for å kjøpe en hytte ved sjøen? Selv store båter blir små hytter målt i kvadratmeter boflate. Det blir alltid kompromiser for å få plass til alt. Vet heller ikke om kravene dine er kompatible med båter som ikke får en hytte på sørlandet til å se billig ut. Båt er nesten utelukkende en dårlig investering (økonomisk).

 

Personlig har jeg båt fordi jeg setter pris på nærheten til sjøen og mobiliteten en båt gir. En del andre krav blir prioritert ned i forhold til dette. Men nå er båten min veldig lite hytte, mer trang campervan ;)

 

/happy

 

Edit: Beklager om jeg fremstod som Grumpy Sailor her. For tidlig / ikke nok kaffe. Det er et spennende tema du har tatt opp her, de "skjulte" totalkostnadene ved båteierskap. Dette forumet har mange skrekkeksempler som kan gjøre landkrabbe av de fleste. Du har en klar kravspec og evne til å gjøre grundige undersøkelser, jeg ser frem til å høre konklusjonen din.

 

Redigert av happy Sailor (see edit history)
Link to post
40psyken skrev for 5 timer siden:

Det er mer i tråd med hva jeg har hørt tidligere. 75-100k i året for rig og seil. For en slik pris ville jeg solgt mast og kjøl, lagd en liten kjøl for styring og brukt båten som snekke.

75-100k i året for seil og rigg, da seiler man regatta. Ett bra sett seil holder i 15 år. Altså 10 000 i året. På rigg Byttes ting som ryker eller blir dårlig. Skal være veldig uheldig for å ha reparasjoner over 50k på 15 år. Tau koster litt når en går for dynema, kanskje 50k på 15 år. Hvis man kjøper en 10-15 år gammel båt og bytter alt og beholder båten i 5 år kommer man nok opp i 50k per år. Men man kan bruke veldig mye mer, men det er ikke normalt for noe som brukes som hytte på sjøen, 

Link to post
40psyken skrev for 5 timer siden:

Av denne mikroundersøkelsen leser jeg at trawler består av enorme mengder balast som gjør at båten går ufattelig sakte i forhold til hvor mye motor den har. 43 fot trawler veier dobelt av seilbåten og trenger 8 ganger så stor motor for å gå 1 knop raskere enn seilbåten.

 

Det blir mye generaliseringer og halvsannheter når du undersøker. Bavaria 44 går ikke 10 knop for motor. I tester har de såvidt fått den til å bikke 8 knop. Oppgitte 10 knop er nok for seil i god vind. Du sammenligner også veldig tunge trawlere med en lett Bavaria. Sammenlign heller med en Hallberg Rassy i samme størrelse. 

Link to post

Hvis du presser en trawler over skrogfart så drikker den så klart diesel. Det gjør alle deplasementsbåter.

Skrogfarten på min 26 foter er ca 6,7 knop i henhold til utregningsverktøyene. Da trenger den å belaste motoren ca 17,5 hk. Skal jeg ligge i 13 knop så må jeg hente ut ca 170 hk.

På en båt med ca 40 fot i vannlinjen så er skroghastigheten ca 8,5 knop og man trenger å bruke ca 60 hk. Men må bruke ca 300 hk for å ligge i 13. En trawler er lagt for å ligge i ca skrogfart.

Nå har jeg brukt nok tid på denne tråden.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
quantumduck skrev for 10 timer siden:

 

Mrk ":0)", hvis det var mitt innlegg du svarte på. Ikke alle dyre materialer har livslengde som høyeste prioritet. Aramid er formstabilt men følsomt for UV, f.eks. Karbonseil liker ikke mekanisk slitasje som blafring. For hytte på sjøen-bruk vil antagelig et rimeligere seil i et annet materiale være et bedre valg, holde lenger, koste mindre, og formstabiliteten vil være kun neglisjerbart dårligere.

 

Skjønte ikke ":0)", :-). Tror seilene mine er i tung dacron, eller noe slikt. Og så er dem ikke mer utsatt for sol enn strengt tatt nødvendig.

 

Ellers skal man merke seg forbruks- og fartsregnskapet til @Grand Banks jr. Det regnskapet avspeiler naturlovene. Alt som er bedre, er reklame. Derfor kan jeg si at Hulda bruker mellom 3- og 20 liter diesel i timen.

 

 

Link to post

Å sammenligne motoriserte på en trawler og en seilbåt blir litt som å sammenligne epler og kaniner...

 

En trawler har en radikalt annerledes skrogform enn en seilbåt, som regel med betydelig mer båt under vannlinjen og butter og mer romslig baug. Begge deler gir større vannmotstand i bytte mot større innvendig volum.

 

Når det er sagt så er trawlere som oftest overmotoriserte i forhold til marsjfart. Dette for å gi en stor kraftreserve ved behov slik at den kan gå imot sterk vind og grov sjø og fremdeles holde en grei marsjfart. (Eller øke farten med 30-50% i nødsituasjoner). Seilbåter er lagd for å gå for seil når det blåser med motoren først og fremst for vindstille dager og havnemanøvre og er som oftest motorisert ut ifra dette.

 

Husk også på at oppgitt toppfart er omtrent den minst relevante opplysningen du kan få om en båt. Marsjfart er det man må se på, særlig for båter med deplassementskrog (som de fleste snekker og trawlere).

 

En planende båt utnytter ekstra krefter ut over hva som kreves for skrogfart mye bedre enn hva en deplasementsbåt gjør, men ofrer sjøegenskaper i lav fart for å oppnå dette. (Ikke at planene båter nødvendigvis har dårlige sjøegenskaper i lav fart, men de kan sjeldent måle seg med en trawler i samme størrelse).

 

Til syvende og sist så er all båtdesign ett spørsmål om å balansere kompromisser (som omtrent all annen design egentlig). Det er fordeler og ulemper med alt. Utfordringen er å finne den rette balansen for deg.

 

Min prosess for valg av båt begynner som du nettopp har gjort: med å sette opp ønskelisten. Neste steg nå er å prioritere ønskelisten. Da først er det på tide å se på hvilke båttyper som best matcher prioriteringene.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
40psyken skrev On 8.8.2021 at 18.42:

Dere som har båter i denne størrelsen, hvor mye bruker dere på drift og vedlikehold og hvor mye bruker dere båten?

 

 

En planende 40 fots motorbåt i prisklassen 1,5 millioner (typisk Fairline eller Princess) vil jeg helt høflig si koster ca 250 000,. kr året å holde i drift inkludert finanskostnader, vedlikehold, avskrivinger ++. Har du billig båtplass og kan ta mye vedlikehold selv og kanskje ikke er ute 100 dager i året så kan nok beløpet bevege seg litt under 200k. 

Link to post
LAKA skrev 38 minutter siden:

En planende 40 fots motorbåt i prisklassen 1,5 millioner (typisk Fairline eller Princess) vil jeg helt høflig si koster ca 250 000,. kr året å holde i drift inkludert finanskostnader, vedlikehold, avskrivinger ++. Har du billig båtplass og kan ta mye vedlikehold selv og kanskje ikke er ute 100 dager i året så kan nok beløpet bevege seg litt under 200k. 

 

Ikke langt unna mine etterkalkulerte 260.000 :thumbsup:

Link to post

Og siden det er nettokroner etter skatt så spiser båten de første 400.000 av lønna, en lønn som for mange er hva de faktisk har som årslønn. Heldige er de som både er både båtbygger/rørlegger/mekaniker/sveiser/ingeniør, og ellers både nevenyttig og oppegående, men denne gruppen er vel ikke så veldig stor, selv ikke blant båteiere, så ja, båt er dyrt både i innkjøp og drift/bruk, men om det er verdt det, eventuelt hvor mye, kan bare den enkelte selv måtte få "lov til" å mene noe om.. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
40psyken skrev for 12 timer siden:

 

25k for pakningen er jo helt syk pris! 

 

Det koster da belgen heller ikke. For de som flipper ut motor og drev like lett som de flipper burgere på grillen er det selvsagt greit å gjøre jobben selv og da kun bytte belg og ta service på gir og drev i separate flipps. Hele prosedyren koster da selvfølgelig kun det belgen koster. Og så går slitasjedeler til drev og gir i et annet regnskap.

Link to post
LAKA skrev for 6 timer siden:

 

 Bavaria 44 går ikke 10 knop for motor. I tester har de såvidt fått den til å bikke 8 knop. 

 

Litt overraskende. Min 38, som vel er lett undermotorisert for å spare vekt, bikker 7kn for motor, si 7,5kn er toppfart. Med 6ft lengre vannlinje og "cruiser-motorisering" ville jeg gjettet den kunne snuse opp mot ti-tallet. 

Link to post
Hulda skrev for 6 timer siden:

 

Skjønte ikke ":0)", :-). Tror seilene mine er i tung dacron, eller noe slikt. Og så er dem ikke mer utsatt for sol enn strengt tatt

...

 

 

 

:-)   - smilefjes

:o)  - klovnefjes

:0)  - orangutangfjes

 

Ellers er min erfaring at man bør snakke med flere forskjellige seilmakere når man skal ha nye seil, og så gå for den løsningen som gir best mening i eget hode. 

 

Dacron tror jeg tåler sol bra og er veldig slitesterkt, og med tjukk duk er vel ikke formstabiliteten nødvendigvis noe problem over tid heller. 

 

Utgifter til seil er nok det som vil sprike mest av alt her. Det jeg vil fraråde er båter med aller rimeligste alternativ fra leverandør/fabrikk, med mindre man vet hva man får og aksepterer det. Det går jo framover uansett. Utover dét; diskuter med seilmakere.

Link to post
quantumduck skrev 27 minutter siden:

Litt overraskende. Min 38, som vel er lett undermotorisert for å spare vekt, bikker 7kn for motor, si 7,5kn er toppfart. Med 6ft lengre vannlinje og "cruiser-motorisering" ville jeg gjettet den kunne snuse opp mot ti-tallet. 

Bavaria selv oppgir 8,3 knop, men som jeg skrev så viser tester at det skal holde litt hardt. 

Link to post

Vi hadde fire riggere og tre seilmakere på blokka. Hadde Sparcraft UK ligget på fastlandet, ville de blitt valgt. Bens Mast besvarte ikke forespørsler, og Seldén var ikke interessert i å levere. På seil kom UK Syversen på Smögen best ut på kvalitet og kommunikasjon. Blant annet er duken i seilene våre like sterk i renning som i innslag. De kan ikke spjære og er formstabile. Blytunge og uhåndterlige. Utmerket til vårt bruk. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Om man ser vekk fra lån, renter og nedskriving da man bare blir litt deprimert av slike summer, ser vårt regnskap slik ut:

Bruk hele året, 70 - 80 overnattinger

Ca. 110 motortimer i året.

Slipping 3 dager 2000,- pluss 2000,- i sinker, polering og bunnsmøring.

Service 4000,- om jeg gjør det selv. 20 000,- på godkjent verksted (tar en slik hver 5.år)

Forsikring: 8000,-

Diverse innkjøp og utskifting ca. 10 000,-

Diesel: 30 - 50 000,- Alt etter hvor mange mil vi tilbakelegger, og pris på denne. Et snitt på de 9 årene vi har hatt båten, ligger på rundt 3800 liter i året.

Havneleie rundt 4000,- 

Batteribytte hvert 5.år rundt 10 000,-

Egen gratis båtplass. Etter at brygge og utriggere var kjøpt inn er den i alle fall gratis.......:smiley:

 

Motor er en VP D6 435, med et forbruk på marsjfart rundt 3,5 l/Nm. I skrogfart 7kts, er forbruket rundt 1.1 l/Nm

 

Jeg regner rundt 100 000,- i året på drift og vedlikehold. Da blir det ikke store overraskelser i budsjettet. 

Men ryker det et kjøleskap, varmeapparat, vv tank eller annet kjekt å ha, må man ha litt i bufferen. Men det har man jo om man har hytte også.

 

Man får uendelig mange gode opplevelser for disse pengene, og jeg ville ikke byttet det vekk for noe.

Redigert av Amfea (see edit history)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post

Hmm. Vanskelig dette med å finne ut hva man egentlig vil.

Har streifet innom tanken med hus på flåte også.

 

Utfra denne tråden ser det i alle fall ut som at kostnader til seil og rig er langt lavere enn hva jeg opprinnelig hadde inntrykk av. Det gjør jo at seilbåt kanskje seiler opp som det foretrukne alternativet.

 

Er det noen som har sett gode løsninger for vaskemaskin i seilbåt? Eller sjøvannsfri transport av barnesykler? (Jeg har ikke sett sammenleggbare barnesykler) Kanskje man kunne ha laget en forvokst takboks (for bil) og plassert på dekk?

Link to post

Båten er 50fot og 960hk, 16tonn++. Faste utgifter ca. 27000kr, forsikring, båtplass, årlig service. (vinteropplag er litt variabelt, mellom 3000 og 18000kr avhengig av om den ligger på sjø eller taes opp)

Har ca 45 overnattinger hitill i år og 90-100motortimer, forbruk avhengig av fart, 5,2liter pr nautisk i 22-23knop, ved 7.5knop er turtall 800omd og ca forbruk på ca1,5l pr nm. 

 

Vet ikke hva jeg skal beregne på avskrivninger.. på de to foregående båtene, eid til sammen i 10 år, fikk jeg en god del mer enn jeg betalte 5 år tidligere for begge 2, så de fleste investeringer fikk jeg igjen og vel så det.

 

Så vanskelig å sette noen fasit på dette, kommer ann på ditt bruk, hvor fort vil du kjøre? hvor mye kan du gjøre selv? tilgang på båtplass? Hva slags båtliv ser du for deg?

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...