Jump to content

Skillediode - Er det det som fortsatt gjelder for å skille forbruk og start?

Lazyjack

Recommended Posts

Holder på å fikse litt på det elektriske i båten og skal inn med LiFePo4 for forbruk og vanlig syrebatteri for start. Det er ikke montert noe skillediode i dag, adskillelse er kun mulig via hovedbryterne for hvert batteri.

Dynamo er Valeo YV7736 som har sense ledning.

Hvor kopler jeg sense-ledningen fra dynamoen når jeg har syre for start og LiFePo4 for forbruk?

Andre tips, evt. skjema på nett?

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Med ulik spenning på batterier mener jeg at skillerelé er en dårlig løsning. Det vil ‘lekke’ strøm så lenge det er engasjert (når dynamo ikke lader). Skillediode vil fønke men du vil kaste bort unødvendig energi på å varme opp denne. Den moderne versjonen er skillediode er ArgoFET eller tilsvarende og det er nok det rette valget. Lavt effektttap/spenningsfall og strømmen kan bare gå en vei.

Hvor du plasserer senseledning vil avhenge bla av hvilket ladeskille du velger. Med skillediode kan du feks risikere for høy spenning på startbatterier om den plasseres på Lithiumpakken. Med Lithium ville jeg satt den på B+ eller på startbatteriet i første omgang, da Lithium antakelig er sultne nok til at de får plenty lading uansett og det er ugunstig å topplade de med høy spenning lenge under gange. Så kan en vurdere å flytte den til Lithium om ikke tilstrekkelig toppspenning oppnås, må da ha et lite øye på ladespenning på start.

Fantino skrev for 1 time siden:

Med ulik spenning på batterier mener jeg at skillerelé er en dårlig løsning. Det vil ‘lekke’ strøm så lenge det er engasjert (når dynamo ikke lader).

Har du opplevd dette som et problem? Jeg har hatt BEP i rundt 14 år nå, og ikke opplevd noen nedtapping av betydning. Mulig det har med bruksmønster å gjøre, men for meg har det bare fungert. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har skillediode, den har spenningsfall og etter bytte til litium på forbruk (der jeg har sens) får start (bly) for høy spenning når det er høyt turtall og samtidig lav SOC på forbruk. Bytte av sens til start gir betydelig dårligere lading av forbruk. 
ArgoFet skillediode med lavt spenningstap skal være løsningen, men jeg fikk problemer da den skulle monteres (ingen lading, men tror det var dårlig kontakt på energize-inngangen på dynamo - skal teste mer etter ferien da jeg ikke tok sjansen på mer ladetrøbbel underveis). 

Dreuf skrev 3 minutter siden:

Ett skillerele sammenkobler normalt forbruk og start på en lavere spenning enn lithium har som hvilespenning. Resultatet er da at bankene aldri kobles fra hverandre igjen.

Har lithiumbatteri høyere hvilespenning enn 13,7 volt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg tenker rett og slett at ArgoFET er den beste løsningen. Strømmen flyter bare en vei. Med relé må en ta hensyn til hva som skjer ved sammenkobling når motor ikke går, om skillerelé opererer korrekt på Lithium spenning (som Dreuf nevner), om strøm kan overstige releets spec osv osv. Garantert løsbart men ArgoFET eliminerer mange av disse diskusjonene. Har selv hatt skillerelé ja, men ikke med Lithium.

Redigert av Fantino (see edit history)

BEP kopler inn på 13.2V og ut på 12.7V iflg spec. Lithium hviler vel på 13.4-13.5 og nedover alt etter SOC. Under 12.7V er det forholdsvis lavt på SOC. Når rele da koples sammen ved lading vil det da ikke sense lav nok spenning til å kople fra før Lithium evt er flatt (eller BMS kopler fra på utladingslimit). Det er disse diskusjonene og usikkerheten jeg mener en fjerner med FET-basert skille. For bly-bly kan det være en likeverdig løsning, helt til en begynner med releklapringdiskusjonene, thruster osv.

Fantino skrev 4 minutter siden:

For bly-bly kan det være en likeverdig løsning, helt til en begynner med releklapringdiskusjonene, thruster osv.

OK! Her går det i bly-bly. Trhuster har jeg ikke, og releklapring unngår jeg ved å ha største bank som primær. Men trådstarter ser jo for seg et annet opplegg. 

Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i oppsettet på RAN II, men det ser ut som bly-batteriet kun er der for sikkerhet. Enten å gi strøm dersom BMS av en eller annen grunn kutter ut. Samt å ta imot spenningstoppen på dynamo som kan oppstå om dynamo lader fullt og BMS kutter. Her er jeg spent på hvordan en Argofet virker om BMS kutter. Vil den sende all strøm til startbatteriet, eller vil den få en spenningstopp som kan brenne dynamo?

Jeg gjorde det på samme måte i seilbåten, men da uten noen reler og slikt. Jeg kjørte lithium og bly sammenkoblet hele tiden. Forbruk-lithium og forbruk-bly altså. Startbatteriet ble ladet via Argofet.

Jeg mener @SamH har ett tilsvarende oppsett.

Som med alt annet så er det pro`s og con`s med dette oppsettet også.

Det jeg så fra min testing var at lithiumbatteriet ble først tømt og fikk først lading. Blybanken ble en form for buffer/offer-bank.

Jeg er enig med @Fantino her. Det er ladeseparator som gjelder når man blander batteriteknologier med så forskjellig spenningskarakteristikk. En ladeseparator er transistorbasert og har svært lavt spenningsfall.

Et skillerelè egner seg ikke i et oppsett med bly/agm og LFP om man kobler det slik "det skal kobles", altså med prioritert på startbatteriet (=sikkerhet), men om man kobler det motsatt vil det fungere. Det kobler vanligvis ut ved 12,7 og inn ved 13,2 V (forutsatt at det ikke er justerbart), og bly/agm og LFP vil da de-facto være sammenkoblet til enhver tid. For slike oppsett er det løsninger som Victron Argofet eller Quick ECS som er godt egnet.

Jeg byttet selv til LFP i år, men har beholdt blybatterier i startbanken. Dynamoene har alltid blybatteriene som last, som betyr at disse aldri vil oppleve å bli defekte ved at BMS på LFP eventuelt måtte koble fra.

Johan på RAN har vel kun blybatteriene som en "dum" backup om BMS og elektronikk skulle bli ødelagt. Baugpropellen hans tar vel strøm fra LFP-banken antar jeg. Det går fint forutsatt at BMSen hans tillater strømtrekket han trenger. Batteribanken hans er vel på 12V/800Ah (400Ah@24V), - samme som jeg installerte i våres.

Fantino skrev for 1 time siden:

Jeg tenker rett og slett at ArgoFET er den beste løsningen. Strømmen flyter bare en vei.

Har forbruksbank med agm batteriet og bly på start. BEP skillerele. 

AGM batteriene har høyere hvilespenning og holder gjerne 13,1 V mens startbatteriet holder 12,78 V. Det medfører batteriene forsøker å jevne hverandre ut helt til BEP kobler ut. 

Vet ikke om jeg typer mye, men fundert på å bytte ut BEP med Argofet.

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 36 minutter siden:

Har forbruksbank med agm batteriet og bly på start. BEP skillerele. 

AGM batteriene har høyere hvilespenning og holder gjerne 13,1 V mens startbatteriet holder 12,78 V. Det medfører batteriene forsøker å jevne hverandre ut helt til BEP kobler ut. 

Vet ikke om jeg typer mye, men fundert på å bytte ut BEP med Argofet.

Kommer vel an på hvor lenge det ligger inne etter at motor er stanset. Om det er veldig seigt kan jo jo jukse deg utenom investeringen i FET basert ladeskille ved å føre sense-jordingsledningen på BEP via et el cheapo rele fra BT el. som er styrt av tenningsnøkkelen/D+ kanskje? Vil da alltid være åpent med tenning av og kun slå inn når tenning er på + ladespenning over 13.7V.

Kan godt være at det er lite å hente - vanskelig å anslå uten å vite hvor mye releet i praksis ligger inne når motor ikke går. Var derfor jeg tenkte at det gjerne ikke forsvarer kostnaden med å bytte til ArgoFET men at et sånt el cheapo triks vil fjerne en liten unødvendig strømtyv.

Selv har jeg all lading inn på ArgoFET, også MPPT (da jeg har en forbruksbank og en dedikert bank til inverter, pluss start/baug/akterthrusterbatterier) men jeg har så mye solcellepaneler at det betyr nada i den sammenhengen.

AGM batteriene er på 4 sesonge nå, men holdt fortsatt 13,16 V under lagring i vinter. Tenker jeg bare lar det være som det er nå til de må skiftes ut om noen pr. Da blir det seriøse vurderinger rundt litiumbatteri til forbruk og bly til start og trusther. 

Kanskje Solid State batterier snur opp ned på alt?

Hilsen

Lurvetass

De høres jo friske ut de AGM batteriene da ja. Sikkert lite vits i å kløne med noe som virker bra. Mine AGM er vel 9 år nå uten at jeg har merket svakhetstegn, mulig det skyldes stor solcellekapasitet, eller at de sykles ganske mye hvert døgn (kjøl/frys som spiser 600-700 Wh i døgnet og står på påske til senhøstes). Så jeg har sittet på gjerdet selv med Lithium men har hjulpet en kameratbåt med installasjon og må jo si at om solid state blir en revolusjon om de noengang materialiserer seg, så er nå jaggu Lithium det også ift bly. Ikke bare i båt. Vi hadde vel feks ikke sett så mange gode TV bilder fra droner om de måtte slept på bly/syre batterier.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...