Jump to content

Skillediode - Er det det som fortsatt gjelder for å skille forbruk og start?

Lazyjack

Recommended Posts

Klart solid state kommer. Og med potensiale til å gange energitetthet til litiumbatteri med 10 uten å miste futten i kulde og med billigere råvarer i produksjon så blir det et paradigmeskifte. Er nok fortsatt litt frem i tid, men er nok en grunn til at hele bilindustrien legger ned fossilmotorproduksjonen nå og innretter seg mot batteri.

Hilsen

Lurvetass

• 2 uker senere...

Da har jeg kjøpt meg Victron Argofet skillediode for to batteribanker.
Det jeg lurer på nå rer hvordan jeg skal kople "Energize" utgangen til dynamoens feltvikling eller om det i det hele tatt er nødvendig på en Valeo YV7736 (originalt på en VP KAD 42). Jeg har ikke tilgang til å kople meg inn mellom ladelampe og tenningsbryter som figuren viser og lurer på om jeg kan kople meg rett til +12V?

Victron Argofet.jpg

Redigert av Lazyjack (see edit history)

På min Bavaria med VP D1-30 fungerer det helt fint uten å koble energize. Jeg forsøkte først å sette den på hovedstrømmen, siden jeg ikke fikk lading uten. Da ville ikke motoren starte, feilmelding i display. At jeg ikke fikk lading viste seg å være dårlig kobling på dynamoens energize pol (jeg hadde vært litt hardhendt med ledningene da jeg la om), men denne trenger altså ikke inn på ArgoFet i mitt oppsett. 

Redigert av lr-80 (see edit history)

Hvis dynamo starter å lade uten energize-utgang tilkoplet kan du glemme denne. Da trenger du kun å bruke jord-stiften på ArgoFET. Ville bare prøvd uten.

Red: Har hatt ArgoFET på forrige båt med VP D6 og nåværende med VP D3. Energize utgang er ikke brukt. Men disse motorene har en annen dynamo enn KAD42. Dog virker det sannsynlig at den ikke trenger strøm fra Energize utgang for å starte.

Redigert av Fantino (see edit history)

Da har jeg kommet til oppkopling av ArgoFet skilledoide. Inngangen på denne skal jo komme fra B+ på dynamo. Hva gjør jeg med de to kablene som allerede sitter på B+? For meg virker det logisk at de må koples vekk fra B+ og deretter koples sammen.
Noen som kan si noe om det ut fra vedlagt skjema for VP KAD 42?

IMG_20210824_222147.jpg

Lazyjack skrev 38 minutter siden:

Hva gjør jeg med de to kablene som allerede sitter på B+? For meg virker det logisk at de må koples vekk fra B+ og deretter koples sammen.

Du tenker rett. Ta de bort fra B+, koble de sammen og isoler og feste dem på et forsvarlig vis. Så legger du opp ny ladekabel fra B+ til skillediodene. Men du har vel den gule sensekabel på B+ også. Den er normalt ikke vist på skjema. Mulig den nå må til batteri, men du kan prøve og la den stå på B+ foreløpig. Hvis lading ikke starter så må det gjøres noe med den også. Eller er den forlenget til batteri allerede?

Redigert av hegra (see edit history)
hegra skrev 55 minutter siden:

Du tenker rett. Ta de bort fra B+, koble de sammen og isoler og feste dem på et forsvarlig vis. Så legger du opp ny ladekabel fra B+ til skillediodene. Men du har vel den gule sensekabel på B+ også. Den er normalt ikke vist på skjema. Mulig den nå må til batteri, men du kan prøve og la den stå på B+ foreløpig. Hvis lading ikke starter så må det gjøres noe med den også. Eller er den forlenget til batteri allerede?

Takk, godt jeg ikke var helt på jordet da :thumbsup:
Tenkte å sjekke hvilken ladespenning jeg får, er den for lav skal jeg forlenge den gule til forbruksbanken.

Lazyjack skrev for 8 timer siden:

Tenkte å sjekke hvilken ladespenning jeg får, er den for lav skal jeg forlenge den gule til forbruksbanken.

Det jeg er redd for er at ladingen ikke starter uten at den gule kobles til batteri. Det hele er forklart i brosjyren du har lenger oppe under kapittelet Alternator energizer input. Ser ut til at du har valget mellom og koble den gule sensen til batteri, eller bruke tilkobling av energizer som vist på tegning , og bare la den gule bli stående på dynamoens B+. Går vel bra enten du velger det ene eller andre vil jeg tro. :thumbsup:

Redigert av hegra (see edit history)
hegra skrev for 2 timer siden:

Det jeg er redd for er at ladingen ikke starter uten at den gule kobles til batteri. Det hele er forklart i brosjyren du har lenger oppe under kapittelet Alternator energizer input. Ser ut til at du har valget mellom og koble den gule sensen til batteri, eller bruke tilkobling av energizer som vist på tegning , og bare la den gule bli stående på dynamoens B+. Går vel bra enten du velger det ene eller andre vil jeg tro. :thumbsup:

Takk! Jeg kan vel da bare kople den gule sammen med de to jeg fjerner fra B+? ?

Lazyjack skrev 18 minutter siden:

Takk! Jeg kan vel da bare kople den gule sammen med de to jeg fjerner fra B+? ?

Ja, det kan du, men da blir det startbatteri som er tilkoblet sense og bestemmer ladespenning. Jeg kan for lite om disse nye forbruksbatteriene du har, og hva som er mest hensiktsmessig i ditt tilfelle. Men ladingen vil i hvertfall starte om du setter den sammen med de to. Om det går bra for forbruksbanken vet kanskje noen andre.

Jeg endte opp med å forlenge sense frem til hovedbryter for forbruksbanken som er 200 Ah LiFePo4. 

Ser ut til å fungere bra selv om jeg ikke måler ladespenning høyere enn oppunder 14 V. Jeg får ta en temperaturmåling på dynamoen når jeg har har tappet batteriene godt ned en dag. 

Veldig glad for alle gode råd jeg har fått gjennom denne tråden ??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...