lurvetass Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Klart solid state kommer. Og med potensiale til å gange energitetthet til litiumbatteri med 10 uten å miste futten i kulde og med billigere råvarer i produksjon så blir det et paradigmeskifte. Er nok fortsatt litt frem i tid, men er nok en grunn til at hele bilindustrien legger ned fossilmotorproduksjonen nå og innretter seg mot batteri. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
PiperBill Svart 9.August.2021 Link til dette innlegget Svart 9.August.2021 Biltema har en ny utgave som ser greit ut. Mulighet for ekstern LED og manuell av/på bryter eller kobling til tenningen. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lazyjack Svart 20.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 (redigert) Da har jeg kjøpt meg Victron Argofet skillediode for to batteribanker. Det jeg lurer på nå rer hvordan jeg skal kople "Energize" utgangen til dynamoens feltvikling eller om det i det hele tatt er nødvendig på en Valeo YV7736 (originalt på en VP KAD 42). Jeg har ikke tilgang til å kople meg inn mellom ladelampe og tenningsbryter som figuren viser og lurer på om jeg kan kople meg rett til +12V? Redigert 20.August.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 (redigert) På min Bavaria med VP D1-30 fungerer det helt fint uten å koble energize. Jeg forsøkte først å sette den på hovedstrømmen, siden jeg ikke fikk lading uten. Da ville ikke motoren starte, feilmelding i display. At jeg ikke fikk lading viste seg å være dårlig kobling på dynamoens energize pol (jeg hadde vært litt hardhendt med ledningene da jeg la om), men denne trenger altså ikke inn på ArgoFet i mitt oppsett. Redigert 20.August.2021 av lr-80 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 (redigert) Hvis dynamo starter å lade uten energize-utgang tilkoplet kan du glemme denne. Da trenger du kun å bruke jord-stiften på ArgoFET. Ville bare prøvd uten. Red: Har hatt ArgoFET på forrige båt med VP D6 og nåværende med VP D3. Energize utgang er ikke brukt. Men disse motorene har en annen dynamo enn KAD42. Dog virker det sannsynlig at den ikke trenger strøm fra Energize utgang for å starte. Redigert 20.August.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Takk for svar. Da prøver jeg det og kommer tilbake med resultat. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Jeg har gjort det enkelt. Jeg har koblet sammen forbruk- og startbatteri med Biltemas dobbeltrele (koblet i parallell -tåler 80A evt. 40A dersom det ene skulle svikte). Styres av D+ (eller 61) fra generator. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2021 (redigert) Da har jeg kommet til oppkopling av ArgoFet skilledoide. Inngangen på denne skal jo komme fra B+ på dynamo. Hva gjør jeg med de to kablene som allerede sitter på B+? For meg virker det logisk at de må koples vekk fra B+ og deretter koples sammen. Noen som kan si noe om det ut fra vedlagt skjema for VP KAD 42? Redigert 24.August.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.August.2021 Link til dette innlegget Svart 24.August.2021 (redigert) Lazyjack skrev 38 minutter siden: Hva gjør jeg med de to kablene som allerede sitter på B+? For meg virker det logisk at de må koples vekk fra B+ og deretter koples sammen. Du tenker rett. Ta de bort fra B+, koble de sammen og isoler og feste dem på et forsvarlig vis. Så legger du opp ny ladekabel fra B+ til skillediodene. Men du har vel den gule sensekabel på B+ også. Den er normalt ikke vist på skjema. Mulig den nå må til batteri, men du kan prøve og la den stå på B+ foreløpig. Hvis lading ikke starter så må det gjøres noe med den også. Eller er den forlenget til batteri allerede? Redigert 24.August.2021 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2021 hegra skrev 55 minutter siden: Du tenker rett. Ta de bort fra B+, koble de sammen og isoler og feste dem på et forsvarlig vis. Så legger du opp ny ladekabel fra B+ til skillediodene. Men du har vel den gule sensekabel på B+ også. Den er normalt ikke vist på skjema. Mulig den nå må til batteri, men du kan prøve og la den stå på B+ foreløpig. Hvis lading ikke starter så må det gjøres noe med den også. Eller er den forlenget til batteri allerede? Takk, godt jeg ikke var helt på jordet da Tenkte å sjekke hvilken ladespenning jeg får, er den for lav skal jeg forlenge den gule til forbruksbanken. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 (redigert) Lazyjack skrev for 8 timer siden: Tenkte å sjekke hvilken ladespenning jeg får, er den for lav skal jeg forlenge den gule til forbruksbanken. Det jeg er redd for er at ladingen ikke starter uten at den gule kobles til batteri. Det hele er forklart i brosjyren du har lenger oppe under kapittelet Alternator energizer input. Ser ut til at du har valget mellom og koble den gule sensen til batteri, eller bruke tilkobling av energizer som vist på tegning , og bare la den gule bli stående på dynamoens B+. Går vel bra enten du velger det ene eller andre vil jeg tro. Redigert 25.August.2021 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Mean time between failure, er et begrep om pålitlighet om levetid på elektriske komponenter. Forutsatt rett dimensionerat er MTBF for en diode minst 10 gånger bedre en ett rele. Med andre ord, velg enkle elektroniske lösningen som diodeskille, der det ikke er andre spesielle krav som må ivaretas Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 (redigert) hegra skrev for 2 timer siden: Det jeg er redd for er at ladingen ikke starter uten at den gule kobles til batteri. Det hele er forklart i brosjyren du har lenger oppe under kapittelet Alternator energizer input. Ser ut til at du har valget mellom og koble den gule sensen til batteri, eller bruke tilkobling av energizer som vist på tegning , og bare la den gule bli stående på dynamoens B+. Går vel bra enten du velger det ene eller andre vil jeg tro. Takk! Jeg kan vel da bare kople den gule sammen med de to jeg fjerner fra B+? ? Redigert 25.August.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Lazyjack skrev 18 minutter siden: Takk! Jeg kan vel da bare kople den gule sammen med de to jeg fjerner fra B+? ? Ja, det kan du, men da blir det startbatteri som er tilkoblet sense og bestemmer ladespenning. Jeg kan for lite om disse nye forbruksbatteriene du har, og hva som er mest hensiktsmessig i ditt tilfelle. Men ladingen vil i hvertfall starte om du setter den sammen med de to. Om det går bra for forbruksbanken vet kanskje noen andre. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.August.2021 Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 Jeg ville begynt med senseledning på B+. LiFePO4 er såpass sultne at de drar til seg spenning uansett virker det som, og så er det greit å se at dynamo ikke blir for varm før en evt flytter sense til forbrukspakken. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2021 (redigert) Jeg endte opp med å forlenge sense frem til hovedbryter for forbruksbanken som er 200 Ah LiFePo4. Ser ut til å fungere bra selv om jeg ikke måler ladespenning høyere enn oppunder 14 V. Jeg får ta en temperaturmåling på dynamoen når jeg har har tappet batteriene godt ned en dag. Veldig glad for alle gode råd jeg har fått gjennom denne tråden ?? Redigert 25.August.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.