tuttiiti
Hei,
Jeg har nok kjøpt katta i sekken da jeg tok på meg denne båten, men vil gjerne høre hva båtfolket tenker. Setter utrolig stor pris på alle tanker og kompetanse rundt slike skader i en gammel plastbåt.
Fikk inntrykk av forrige eier at dette, en Viksund Goldfish 31 bygd i 1980, var en båt med helt kurant skrog og dekk, som kun trengte å bli ferdigstilt innvendig. Etter kjøp oppdaget jeg at båten mest sannsynlig hadde grunnstøtt, da det var en stor og våt sprekk under kjølen, som jeg fikk lappa, samt sprukket ror og masse dieselsøl inne i kjølen.. Forrige eier brukte båten masse mens han bygde opp innredningen.
Nå sitter jeg her med en båt som viser seg å ha store delaminerte områder på dekk og i overgangen mellom skrog og dekk rundt cockpit, hvor det har kommet inn godt med vann, glassfiber inni er våt og kryssfiner inni er vasstrukken. Jeg vet ikke noe om hvor dypt fukten er gått, kun overflateområde.
Jeg kan ikke si noe med sikkerhet, men jeg oppdaget et delaminert, men tørt område på akterdekket rett etter kjøp, og dette får meg til å tenke at delamineringen kan ha skjedd pga grunnstøtingen. Her vil jeg gjerne ha innspill på om grunnstøtingen kan være grunnen til all delamineringen bak i båten?
Jeg tror jeg har skjønt at etter en grunnstøting av en gammel plastbåt, kan det også være delaminering i skroget, som man ikke nødvendigvis ser om man ikke vet hva man leter etter?
Oppdaget også en sprekk i glassfiber da jeg malte skrog over vannlinjen i våres. Sprekken er rett under der jeg nå vet det har vært masse fukt og delaminering i glassfiber i overgangen mellom skrog og dekk. Fant ikke noen andre nevneverdige skader eller fukt under den malejobben, men jeg har ikke noen proff kompetanse og så kun etter åpenbare tegn på fukt.
Delamineringen og fukten på hver side av båten er allerede en støpejobb med glassfibermatter og polyester som jeg føler er langt over min kompetanse for å fikse selv.
En evt limejobb med boring av hull og epoxy kunne vært en mulighet hadde det ikke vært for at det er vanskelig å få lagt noe press eller vekt på siden av båten som holder det sammen mens epoxyen tørker.
Fordi jeg frykter båten er grunnstøtt uten utbredelse i etterkant, med de problemer det medfører, tenker jeg at de pengene det vil koste meg å evt få en proff utredning ikke er verdt det båten er. Jeg tenker også at uten en proff utredning, men med et forsøk på å lappe selv, så vil jeg jobbe på en båt hvor jeg fikser én skade, uten visshet om at det ikke er mer og verre ting i vente.
Legger ved noen bilder som jeg håper forklarer skadene litt bedre.
Første bilde viser
1. sprekken jeg fant i skroget over vannlinja.
2. skaden i kjølen jeg tror er pga grunnstøting
3. Området på hver side av cockpit,omtrent like store, hvor det er delaminering og fuktskader.
Her viser pilene den tørre delamineringen jeg fant på akterdekk, skade i kjølen og sprekken i glassfiber over vannlinje.
Siste bilde viser område som er vått og delaminert. Samme på andre siden av båten.