Ford Power Svart 14.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Luftdelen i intercooler er nok også en viktig ting for å full effekt av godt varm motor. Så jeg må nok ta en sjekk der igjen om om det ikke dukker opp noen andre gode forslag her 😄 Prøvde meg med sitronsyre i luftdelen, men må nok til med noe sterkere stoff der for å få det helt rent. Har kjørt med motorolje nesten til max på peilepinne så er redd den i senere tid har dradd med seg noe oljesøl fra veivhusfilter til luftfilter osv.. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Da må du demontere intercooler for å rengjøre Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 30.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2021 Noen som har noe nytt her? Hvordan gikk det etter rens? Er motorene blitt sprekere igjen? Sitér dette innlegget Link to post
PHB Svart 30.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2021 Til alle med VP 63 motorer som sliter med å komme over kneika og føler at motoren er slapp: Ofte er overflowventil sjekket/byttet, dyser er sjekket, dieselpumpe er sendt til kontroll av leveringsmengde, turbo er sjekket/byttet, slangen på trykksiden av turboen er sjekket ut, dieseltilførsel er sjekket ut, ventiljustering, røykbegrenser osv. Og motoren går like dårlig og lommeboka er blitt slunken. Begynn feilsøkingen med å sjekke ut innsugspakningene. Disse kan blåse ut, og da forsvinner litt av turbotrykket man behøver for å komme opp i turtall. Kan være vanskelig å se uten å demontere innsuget, avhengig av hvor pakningen(e) har sklidd ut. Tips fra en som begynte i helt feil ende med feilsøking..💸💸🤦 -og endte opp med frisk motor med bare nye innsugspakninger. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 31.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2021 Beklager at det ikke kom noe mer tilbakemelding fra meg. Men etter å ha renset andre motoren også ble tempen veldig bra, altså nå er det helt likt på begge motorer slik som det var tidligere og ikke noe økning ved godt pådrag. Nå var det riktignok ikke like varmt i vannet ved test etter rensing, som det var i ferien, men nå var det ikke noe problem å få opp farta etter en runde med rolig kjøring (ref. tidligere innlegg). Har også kjøpt nye eksoskrøker som blir byttet føre neste sesong. Så kort oppsummert ser det ut til at syrerens har fungert bra. Ser ingen umiddelbar grunn til å demontere vekslere for å gjøre denne jobben på disse motorene. Men, vi får se over tid Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 31.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2021 Dette som blir gjort her er vel faktisk ting som skal utføres med jevnlige intervaller også på disse motorene tilsvarende slik det er på D-serien? Tenker på rens av kjølere etc. Mange får problemer med motorene sine der det viser seg at dette kanskje skyldes at vedlikeholdsintervallene som er foreskrevet fra fabrikken ikke er fulgt. Selvsagt kompliseres bildet av at disse motorene nå begynner å få noen år på baken, har hatt mange eiere og at nåværende eier kanskje ikke har oversikt over hva som (ikke) er gjort tidligere. Men der er synd i de tilfellene der det ender med store kostnader på kontroll/sjekk av deler som kanskje fungerer som de skal før man kommer fram til den endelige løsningen. Moralen er nok å forsøke å overholde de foreskrevne servicene etter boka. Da vil man kunne spare seg for mye styr. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 25.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2022 PHB skrev On 31.12.2021 at 0.25: Til alle med VP 63 motorer som sliter med å komme over kneika og føler at motoren er slapp: Ofte er overflowventil sjekket/byttet, dyser er sjekket, dieselpumpe er sendt til kontroll av leveringsmengde, turbo er sjekket/byttet, slangen på trykksiden av turboen er sjekket ut, dieseltilførsel er sjekket ut, ventiljustering, røykbegrenser osv. Og motoren går like dårlig og lommeboka er blitt slunken. Begynn feilsøkingen med å sjekke ut innsugspakningene. Disse kan blåse ut, og da forsvinner litt av turbotrykket man behøver for å komme opp i turtall. Kan være vanskelig å se uten å demontere innsuget, avhengig av hvor pakningen(e) har sklidd ut. Tips fra en som begynte i helt feil ende med feilsøking..💸💸🤦 -og endte opp med frisk motor med bare nye innsugspakninger. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 25.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2022 Hva ser vi på her, og hvordan skal det se ut? #Spør for en venn.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Sebbe Svart 26.April.2022 Link til dette innlegget Svart 26.April.2022 Hei Jeg har en P38 med 63 L motoreretter 2 sesonger med problem og komme over 2500 o/h på begge motorer, og etter og ha byttet dyser, renset tanker byttet alle filter flere ganger, sjekket turboer osv..... byttet jeg til nye propeller, samme størelse som før men bare nye og skarpe" turtall 2800 og 27 knopp :) Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 26.April.2022 Link til dette innlegget Svart 26.April.2022 Prøvde du å optimalisere de gamle propellene? Hvor kjøpte du nye propeller? Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Da var det "påan" igjen. Etter rolig gange en times tid på vei på ferie var det ikke snakk om å få opp turtallet til mer enn 1500 på begge motorer og mye soting fra b.b. motor. Siden sist har kjølere blitt renset, ventiler justert, dyser sjekket og nye eksoskrøk. Har ikke hatt dette problemet på 3 år og plutselig er det tilbake. Ganske frustrerende start på ferien. Det er ett eller annet som gjør at det ikke blir turbotrykk. Antageligvis på en av motorene så da orker ikke den andre å dra lasset alene. Noen som har kommet noe lenger her? Veit det er flere som sliter med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 . Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Og slangene fra mangfold til dieselpumpe er hele på begge motorer? Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 13.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2024 Slangen på styrbord virker hel. Har også sjekket wastegate og overflow på styrbord. Mulig fjær på overflowventil er slakk men har ikke noe å sammenligne med enda. Skal ta samme sjekken på babord nå. Slange mellom turbo og intercooler er også sjekket. Klemmene var litt slakke så har thighet disse. Kommer tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Visst det ikke kommer mye røyk når du gir på så vil jeg tro den ikke får diesel. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Ta av luftfilteret og sjekk om turboen går rundt. Går den ikke rundt må du stoppe motoren før du prøver å løsne den. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Tok samme jobben på b.b. motor. Har nå kjørt er god stund. Normalt opp i plan og lå der i en snau time. Saktekjøring og så prøver opp i plan igjen, da vil den ikke. Akkurat likt som tidligere. Turboer er sjekket og de spinner. Alt fungerer normalt når jeg ikke kjører for lenge rolig føre jeg drar på. Føler derfor at det er noe temperaturavhengig men ikke veit jeg. Kan det være noe med en av dieselpumpene? Jeg har ikke klart å finne ut hvilken motor som har problemer. Har ikke følelsen av at den ikke får diesel men kan den få for mye? Alt er jo normalt når jeg drar på litt "tidlig". Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Jeg mener å huske flere som har hatt lignende issuer med 63P som etter mye om og men viste seg være en overflow ventil i dieselpumpa Les dette innlegget, og tråden forøvrig og se om noe kan hjelpe dere. Husker et par tråder til fra 10-15 år siden men greier ikke å finne de i farten... Fairline skrev On 18.8.2010 at 0.09: Hei alle sammen, jeg har vært fraværende en stund, men har fortsatt å forske på problemet. Kan nå endelig komme med løsningen, som ingen av VP- ekspertene klarte å tenke på. Etter å ha gjordt alt som fremgår av tidligere innlegg, kjørte vi motoren med diesel rett fra åpen kanne. Ingen forskjell. Konklusjon: ingenting i veien med tilførsel fra tanken. Dieselpumpa var nå det eneste som ikke hadde vært byttet eller eliminert som mulig årsak, så vi bestemte oss for å ta ut pumpa og få den sjekket på spesialverksted. Ble satt i forbindelse mekanikeren som skulle teste pumpa. Han sa at det ville bli dyrt, mer enn kr 20.000. Men han sa en ting til: "Før dere tar ut pumpa, sjekk overflow ventilen". Ingen hadde tidligere tenkt på at denne ventilen kunne være synderen. Ventilen var enkel å skru ut og "innmaten" er et ventilhode som presses mot et sete vhja en spiralfjær. Vi forsto det med en gang: "HURRA" her er feilen, fjæra var brukket/gått i oppløsning, så ventilen sto pip åpen, dvs fødepumpa kunne ikke bygge opp normalt trykk og altfor mye diesel gikk rett ut i returslangen. Høytrykkspumpa fikk ikke nok diesel og da fikk selvsagt ikke motoren nok heller. Overflow ventilen komplett kostet kr 1.300, så denne mekanikeren ga oss virkelig TUSENTIPSET. Han gikk glipp av en jobb til 20 - 30.000, men gjett om han fikk skryt? Og gjett om han vil bli husket? Motoren går nå som den skal. THE END. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Scand Baltic Svart 14.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2024 Supert. Skal lese igjennom den. Da er kanskje ikke dieselpumpa et feilspor. Takk. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 15.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2024 Har lest igjennom tråden til Fairline der løsningen var fjæra i overflowventilen. Den er hel på begge mine motorer og motstanden virker ganske lik. Men det som er spesiellt hos meg er at det stort sett ikke er et problem når jeg gir på tidlig, d.v.s. at jeg ikke kjører lenge i rolig fart. Men etter en stund i marsjfart og så ned i rolig fart, da kommer problemet. Derfor virker det for meg som om det er temp.påvirket. Men skal også løsne tanklokkene for å sjekke at det ikke blir vakuum i tank og skal også sjekke grovfilteret/ vannutskiller. Det eneste jeg synes er rart er at feilen burde vært der hele tiden hvis det er noe av dette som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2024 Scand Baltic skrev 30 minutter siden: Men etter en stund i marsjfart og så ned i rolig fart, da kommer problemet. Derfor virker det for meg som om det er temp.påvirket. kan høres ut som dårlig kjøling når du drar turtallet for fort ned? Hvis du stepper deg ned skjer det samme da, hva sier tempmålingen på vannet.? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Scand Baltic Svart 15.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2024 Drar aldri turtallet fort ned og temp. faller ned med en gang turtallet går ned. Drar ikke på igjen med en gang men kjører rolig en stund. Det er når det gis turtall igjen at den ikke går over 1500 rpm. Dette er beskrevet tidligere i tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.