Jump to content

Edit History

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Mye erfaring med det ja. Akkurat den motoren.

 

Systemrens fungerer best når den får virke i 1-2 døgn, sirkuleres og holdes varm.

Saltvannskretsen:
Du har sink i varmeveksler og i giret (MS3 regner jeg med). Sinken bør taes ut før du kjører Systemrens i saltvannssløyfen.

 

Jeg ordnet det slik:
Koplet av sjøvannsslange inn på sjøvannspumpen og koplet på ny slange som gikk oppi en 20 liters kanne mes Systemrens. I praksis kjøpte jeg en skroggjennomføring som jeg monterte "feil" vei (med tuten ut) og koplet på slangen der og med på sjøvannspumpen.

Oppsettet på min motor var at sjøvannet gikk først til sjøvannspumpen, deretter gjennom motoren, så gjennom giret og til slutt ut i eksosbend.

Så jeg koplet av slange mellom gir og eksosbend og førte en ny slange fra gir og tilbake til kanna på 20 liter. Dermed så vil sjøvannspumpen suge Systemrens fra kannen, kjøre dette gjennom oljekjøler, varmeveksler, slanger, gir og tilbake til kannen. = lukket krets.

 

Så må du sørge for at eksosen blir nedkjølt. Det gjorde jeg ved å kople på en vannslange på eksosbendet. Det må IKKE gå vann i den vannslangen uten at motoren går. Så du MÅ først starte motoren, deretter skru på vannslangen innen sekunder. Vannslangen må stenges et par sekunder før du skrur av motoren. Hvis du fører vann inn i eksosbend etter at motoren er stoppet så kan dette vannet finne veien inn i turbo, eksosmanifold og sylindre. Det ønsker du IKKE.

Jeg startet motoren og kjørte den varm (går relativt greit når sjøvannet ikke sirkulerer men man sirkulerer samme varme væske). Lot den stå. Deretter startet jeg opp igjen, kjørte varm. Stoppet. Og slik gjorde jeg mange ganger daglig i 2 dager.

 

Det renset godt, se hvor skittent vannet ble:

20190629_180050.jpg.7937ea58faf186bf2231f92b750807be.jpg

 

Her er 20 liters kanna med skroggjennomføringen. Vanlige billige slanger. 25mm mener jeg de var.

20190629_180848.jpg.bd4464af6860deba2f8fd938043b19f6.jpg20190629_181049.jpg.3b8485ea321e05ac1a6ee2b7e58e70e2.jpg

 

 

Avkjøling av eksosslange med vannslange. 20190629_180951.jpg.0dda77653f3b7e7a94943a80240cec05.jpg

 

 

Kjølevæskekretsen:

Denne er lukket, så det du må huske på her er å ikke la Systemrens stå for lenge. Det er noen aluminiumsdeler, og Systemrens tærer på aluminium.

Først tøm ut kjølevæsken. Det er en avtapping nede på styrbord side, under eksosmanifolden. En liten tapp må skrues opp med en fastnøkkel (husker ikke om det er 10,22,12 eller 13mm akkurat nå). Da tappes kjølevæsken ut av motoren. Går fortere ved å åpne termostatlokket.

 

Man kan sette på en slange og suge det ut med en liten drillpumpe eller liknende.

 

Deretter helte jeg på rent vann, startet opp og lot motor gå bittelitte og tømte ut igfje

 

IKKE hell på kaldt vann på varm motor. La den kjøle seg litt.

 

Hell på ferdig utblandet Systemrens, eller bland der og da med vann og Systemrens. Jeg brukte 2 flasker Systemrens på min motor.

Når det var fullt startet jeg motoren og luftet den, og deretter brukte jeg motoren normalt på en tur. Jeg hadde Systemrens i 2 døgn, og da fikk jeg problemer med lekkasje fra et rør i aluminium. Det var nok tæret bra fra før og Systemrens fikk vekk slagg som tettet det.

Tømte ut Systemrens, helte på rent vann. Kjørte motor normalt. Så ut med vannet, inn med nytt vann. Kjørte igjen. Deretter ut og inn med ny frostvæske G48 grønn fra Maritim.

 

 

 

 

 

 

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Mye erfaring med det ja. Akkurat den motoren.

 

Systemrens fungerer best når den får virke i 1-2 døgn, sirkuleres og holdes varm.

Saltvannskretsen:
Du har sink i varmeveksler og i giret (MS3 regner jeg med). Sinken bør taes ut før du kjører Systemrens i saltvannssløyfen.

 

Jeg ordnet det slik:
Koplet av sjøvannsslange inn på sjøvannspumpen og koplet på ny slange som gikk oppi en 20 liters kanne mes Systemrens. I praksis kjøpte jeg en skroggjennomføring som jeg monterte "feil" vei (med tuten ut) og koplet på slangen der og med på sjøvannspumpen.

Oppsettet på min motor var at sjøvannet gikk først til sjøvannspumpen, deretter gjennom motoren, så gjennom giret og til slutt ut i eksosbend.

Så jeg koplet av slange mellom gir og eksosbend og førte en ny slange fra gir og tilbake til kanna på 20 liter. Dermed så vil sjøvannspumpen suge Systemrens fra kannen, kjøre dette gjennom oljekjøler, varmeveksler, slanger, gir og tilbake til kannen. = lukket krets.

 

Så må du sørge for at eksosen blir nedkjølt. Det gjorde jeg ved å kople på en vannslange på eksosbendet. Det må IKKE gå vann i den vannslangen uten at motoren går. Så du MÅ først starte motoren, deretter skru på vannslangen innen sekunder. Vannslangen må stenges et par sekunder før du skrur av motoren. Hvis du fører vann inn i eksosbend etter at motoren er stoppet så kan dette vannet finne veien inn i turbo, eksosmanifold og sylindre. Det ønsker du IKKE.

 

 

Kjølevæskekretsen:

Denne er lukket, så det du må huske på her er å ikke la Systemrens stå for lenge. Det er noen aluminiumsdeler, og Systemrens tærer på aluminium.

Først tøm ut kjølevæsken. Det er en avtapping nede på styrbord side, under eksosmanifolden. En liten tapp må skrues opp med en fastnøkkel (husker ikke om det er 10,22,12 eller 13mm akkurat nå). Da tappes kjølevæsken ut av motoren. Går fortere ved å åpne termostatlokket.

 

Man kan sette på en slange og suge det ut med en liten drillpumpe eller liknende.

 

Deretter helte jeg på rent vann, startet opp og lot motor gå bittelitte og tømte ut igfje

 

IKKE hell på kaldt vann på varm motor. La den kjøle seg litt.

 

Hell på ferdig utblandet Systemrens, eller bland der og da med vann og Systemrens. Jeg brukte 2 flasker Systemrens på min motor.

Når det var fullt startet jeg motoren og luftet den, og deretter brukte jeg motoren normalt på en tur. Jeg hadde Systemrens i 2 døgn, og da fikk jeg problemer med lekkasje fra et rør i aluminium. Det var nok tæret bra fra før og Systemrens fikk vekk slagg som tettet det.

Tømte ut Systemrens, helte på rent vann. Kjørte motor normalt. Så ut med vannet, inn med nytt vann. Kjørte igjen. Deretter ut og inn med ny frostvæske G48 grønn fra Maritim.

 

 

 

 

 

 

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Mye erfaring med det ja. Akkurat den motoren.

 

Systemrens fungerer best når den får virke i 1-2 døgn, sirkuleres og holdes varm.

Saltvannskretsen:
Du har sink i varmeveksler og i giret (MS3 regner jeg med). Sinken bør taes ut før du kjører Systemrens i saltvannssløyfen.

 

Jeg ordnet det slik:
Koplet av sjøvannsslange inn på sjøvannspumpen og koplet på ny slange som gikk oppi en 20 liters kanne mes Systemrens. I praksis kjøpte jeg en skroggjennomføring som jeg monterte "feil" vei (med tuten ut) og koplet på slangen der og med på sjøvannspumpen.

Oppsettet på min motor var at sjøvannet gikk først til sjøvannspumpen, deretter gjennom motoren, så gjennom giret og til slutt ut i eksosbend.

Så jeg koplet av slange mellom gir og eksosbend og førte en ny slange fra gir og tilbake til kanna på 20 liter. Dermed så vil sjøvannspumpen suge Systemrens fra kannen, kjøre dette gjennom oljekjøler, varmeveksler, slanger, gir og tilbake til kannen. = lukket krets.

 

Så må du sørge for at eksosen blir nedkjølt. Det gjorde jeg ved å kople på en vannslange på eksosbendet. Det må IKKE gå vann i den vannslangen uten at motoren går. Så du MÅ først starte motoren, deretter skru på vannslangen innen sekunder. Vannslangen må stenges et par sekunder før du skrur av motoren. Hvis du fører vann inn i eksosbend etter at motoren er stoppet så kan dette vannet finne veien inn i turbo, eksosmanifold og sylindre. Det ønsker du IKKE.

 

 

Kjølevæskekretsen:

(skriver)

 



×
×
  • Create New...