kln Startet 10.August.2021 Link til dette innlegget Startet 10.August.2021 Jeg har hatt denne motoren siden 2010 (sitter på en Morgan 5250), og den har gått et sted mellom 400 og 500 timer. Bortsett fra de første to årene har båt og motor kun gått i ferskvann. Hvert år har jeg fått utført normalt vedlikehold etter sesongen, dvs bytte av motor- og girolje, rens/skift av drivstoffiltre, smøring, osv. I tillegg bytte av impeller og plugger når det er nødvendig. Det eneste jeg har måttet gjøre utenom normalt vedlikehold er å bytte bensinslange og belg mellom båt og motor, fordi denne var morken. Men ettersom motoren nå begynner å bli "godt voksen", lurer jeg på om det er noe mer som burde vært gjort eller sjekket? Kan det f.eks. være drivstoffslanger inne i motoren som bør skiftes? Og hva med slangen fra tanken og ut til motorbrønnen? Rensing av bensintank? Burde høyttrykks-bensinpumpa i motoren vært byttet? Andre ting? I fjor og i år synes jeg det noen ganger har luktet litt bensin av motoren etter at den har gått, men det er ikke noe bensin i vannet rundt motoren. Det lukter ikke bensin i tankrommet inne i båten. I tillegg opplevde vi to ganger i sommer at motoren stoppet på lavt turtall (litt over tomgang). Måtte pumpe litt med belgen bak i motorbrønnen for at den skulle starte igjen, så det kan virke som den ikke fikk bensin. Men dette har altså bare skjedd to ganger, og motoren har gått prikkfritt ellers. Sitér dette innlegget Finnmaster 62DC Link to post
eapett Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Ville sjekket/byttet interne anoder Sitér dette innlegget Draco 2000DC Gt - En metamorfose fra daycab til skjærgårdsjepp Link to post
Teresa Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Vet ikke om det er registerreim på den aktuelle motoren, men det er også noe som eventuelt burde byttes. Sitér dette innlegget Link to post
kln Svart 10.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Det er registerkjede på Suzukiene, så reimbytte slipper jeg Sitér dette innlegget Finnmaster 62DC Link to post
Mouche Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Du nevner ikke at impeller har vært byttet hvilket jeg ville ha gjort i tillegg til å bytte alle anoder. Hadde samme motor/båt inntil i fjor, kjøpt nytt i 2007 og hadde aldri noe problem med båt eller motor! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
-morten- Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 impeller og termostat er komponenter som er nokså vanlig å bytte på tilårskomne motorer Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
kln Svart 10.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Impeller har jeg fått byttet ca hvert tredje år, men termostat kan kanskje være lurt ja Sitér dette innlegget Finnmaster 62DC Link to post
Teerex Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Impeller er ikke så vanskelig å bytte selv, hvis du vil spare litt på vedlikeholdskontoen. I likhet med de fleste andre punkter på en slik motor. Servicemanual finner man lett på nett. Jeg bytter impeller på min Mercury F115 hvert 6. år enten det trengs eller ikke Den er produsert i 2014, og tatt i bruk i 2015 så jeg har ennå ikke byttet impelleren. Boka sier hvert 3. år men all erfaring (iallefall min erfaring) tilsier at man i de fleste tilfeller uten problem kan doble det intervallet. Så jeg tar vel av girhuset til høsten da. Ingen tegn til problem med kjølingen iallefall, etter ca 180 timer. Termostaten må man vanligvis ta ut og inspisere jevnlig. Den kan gro igjen hvis motoren ikke er kjørt skikkelig varm i ferskvann før vinterlagring. Men nå går tydeligvis din motor i ferskvann hele tiden, så da utgår jo tildels det punktet. Ellers er jo anoder (både eksterne og interne) blant de viktigste tingene, særlig i saltvann. Har ingen erfaring med ferskvann i så måte. Dessuten å forhindre at vann kommer inn sammen med bensinen i innsprøytningssystemet. Et godt forfilter med vannavskiller er et must, iallefall med fast tank i båten. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kln Svart 10.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 Forfilter med vannavskiller er på plass Men hva tenker dere om bensinslanger? Over tid har slike en tendens til å tørke ut og morkne. Er det bensinslanger inne i motoren som bør byttes ut? Båten har fast tank (55 liter). Det er ikke så enkelt å få inspisert innsiden av denne, men det hadde kanskje vært lurt å få renset den? Vil jo tro at det kan samle seg en del dritt (og vann) i løpet av 17 år. Sitér dette innlegget Finnmaster 62DC Link to post
Teerex Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 (redigert) Bensinsslangene (de under dekselet og inni båten) har jo knapt nok sett dagslys, og kvaliteten på gummi generelt var vel ganske god for 15-20 år siden. Du får bøye og klemme litt på slangene rundtomkring, så ser du nok om de kjennes sånn passe myke ut og er fri for enhver antydning til sprekker. Ellers kan det nok være lurt å bytte det meste eksternt som har med bensin å gjøre som er laget av plast eller gummi etter 12-15 år. Bensinkanner av plast har jo f.eks. ofte en utløpsdato. Litt mere usikker på plasttanker da. Hvordan/hvor er tanken montert? En såpass liten tank burde jo være mulig å ta ut av båten uten de helt store inngrepene. Er den av aluminium, syrefast stål eller plast? Min 18-foter fra 2010 har en 67 liters plasttank fra et eller annet standardsortiment fra en tank-produsent i Italia. Må skru opp en stor luke som er under stolene for å komme til den. Tar noen timer totalt, men har hatt luka av flere ganger allerede av forskjellige grunner. Sist for å bytte til moderne type tankgiver. Ble naturligvis ikke helt tett, så da måtte luka opp igjen noen dager senere. Redigert 10.August.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
snekkerbod Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 (redigert) eapett skrev for 4 timer siden: Ville sjekket/byttet interne anoder Dette er ofte et punkt som glemmes når man gjør service selv. Husk at det er anoder i motorblokka også (og ikke bare på undervannshuset og motorfestet). Sjekk også termostaten. Det som er fint når disse inspiseres er at du får en indikasjon på saltavleiringer i kjølesystemet (og evt om det kan være lurt å ta en skikkelig rens). Redigert 10.August.2021 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.August.2021 Link til dette innlegget Svart 10.August.2021 snekkerbod skrev 21 minutter siden: Sjekk også termostaten. Det som er fint når disse inspiseres er at du får en indikasjon på saltavleiringer i kjølesystemet (og evt om det kan være lurt å ta en skikkelig rens). Han er så heldig at han ikke kjører i saltvann Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.