Jump to content

Suzuki DF90 fra 2004 - bør man gjøre noe ekstra utover normalt vedlikehold?


kln

Recommended Posts

Jeg har hatt denne motoren siden 2010 (sitter på en Morgan 5250), og den har gått et sted mellom 400 og 500 timer. Bortsett fra de første to årene har båt og motor kun gått i ferskvann.

 

Hvert år har jeg fått utført normalt vedlikehold etter sesongen, dvs bytte av motor- og girolje, rens/skift av drivstoffiltre, smøring, osv. I tillegg bytte av impeller og plugger når det er nødvendig.  

Det eneste jeg har måttet gjøre utenom normalt vedlikehold er å bytte bensinslange og belg mellom båt og motor, fordi denne var morken. 

 

Men ettersom motoren nå begynner å bli "godt voksen", lurer jeg på om det er noe mer som burde vært gjort eller sjekket? 

Kan det f.eks. være drivstoffslanger inne i motoren som bør skiftes? Og hva med slangen fra tanken og ut til motorbrønnen?

Rensing av bensintank?

Burde høyttrykks-bensinpumpa i motoren vært byttet?

Andre ting?

 

I fjor og i år synes jeg det noen ganger har luktet litt bensin av motoren etter at den har gått, men det er ikke noe bensin i vannet rundt motoren. Det lukter ikke bensin i tankrommet inne i båten.

I tillegg opplevde vi to ganger i sommer at motoren stoppet på lavt turtall (litt over tomgang). Måtte pumpe litt med belgen bak i motorbrønnen for at den skulle starte igjen, så det kan virke som den ikke fikk bensin. Men dette har altså bare skjedd to ganger, og motoren har gått prikkfritt ellers. 

Finnmaster 62DC

Link to post

Impeller er ikke så vanskelig å bytte selv, hvis du vil spare litt på vedlikeholdskontoen.

I likhet med de fleste andre punkter på en slik motor. Servicemanual finner man lett på nett.

Jeg bytter impeller på min Mercury F115 hvert 6. år enten det trengs eller ikke :smiley:

Den er produsert i 2014, og tatt i bruk i 2015 så jeg har ennå ikke byttet impelleren. Boka sier hvert 3. år men all erfaring  (iallefall min erfaring) tilsier at man i de fleste tilfeller uten problem kan doble det intervallet. Så jeg tar vel av girhuset til høsten da. Ingen tegn til problem med kjølingen iallefall, etter ca 180 timer.

 

Termostaten må man vanligvis ta ut og inspisere jevnlig. Den kan gro igjen hvis motoren ikke er kjørt skikkelig varm i ferskvann før vinterlagring. Men nå går tydeligvis din motor i ferskvann hele tiden, så da utgår jo tildels det punktet.

 

Ellers er jo anoder (både eksterne og interne) blant de viktigste tingene, særlig i saltvann. Har ingen erfaring med ferskvann i så måte.

Dessuten å forhindre at vann kommer inn sammen med bensinen i innsprøytningssystemet. Et godt forfilter med vannavskiller er et must, iallefall med fast tank i båten.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Forfilter med vannavskiller er på plass :smiley: 

 

Men hva tenker dere om bensinslanger? Over tid har slike en tendens til å tørke ut og morkne. Er det bensinslanger inne i motoren som bør byttes ut?

 

Båten har fast tank (55 liter). Det er ikke så enkelt å få inspisert innsiden av denne, men det hadde kanskje vært lurt å få renset den? Vil jo tro at det kan samle seg en del dritt (og vann) i løpet av 17 år. 

Finnmaster 62DC

Link to post

Bensinsslangene (de under dekselet og inni båten) har jo knapt nok sett dagslys, og kvaliteten på gummi generelt var vel ganske god for 15-20 år siden. Du får bøye og klemme litt på slangene rundtomkring, så ser du nok om de kjennes sånn passe myke ut og er fri for enhver antydning til sprekker. 

Ellers kan det nok være lurt å bytte det meste eksternt som har med bensin å gjøre som er laget av plast eller gummi etter 12-15 år. Bensinkanner av plast har jo f.eks. ofte en utløpsdato.

Litt mere usikker på plasttanker da.

 

Hvordan/hvor er tanken montert? En såpass liten tank burde jo være mulig å ta ut av båten uten de helt store inngrepene. Er den av aluminium, syrefast stål eller plast? 

 

Min 18-foter fra 2010 har en 67 liters plasttank fra et eller annet standardsortiment fra en tank-produsent i Italia.

Må skru opp en stor luke som er under stolene for å komme til den. Tar noen timer totalt, men har hatt luka av flere ganger allerede av forskjellige grunner. Sist for å bytte til moderne type tankgiver. Ble naturligvis ikke helt tett, så da måtte luka opp igjen noen dager senere. 

 

tanken.jpg.b2700ce8c65a78b09711df422f878fb9.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
eapett skrev for 4 timer siden:

Ville sjekket/byttet interne anoder


Dette er ofte et punkt som glemmes når man gjør service selv. Husk at det er anoder i motorblokka også (og ikke bare på undervannshuset og motorfestet). Sjekk også termostaten. Det som er fint når disse inspiseres er at du får en indikasjon på saltavleiringer i kjølesystemet (og evt om det kan være lurt å ta en skikkelig rens). 

Redigert av snekkerbod (see edit history)
Link to post
snekkerbod skrev 21 minutter siden:

Sjekk også termostaten. Det som er fint når disse inspiseres er at du får en indikasjon på saltavleiringer i kjølesystemet (og evt om det kan være lurt å ta en skikkelig rens). 

 

Han er så heldig at han ikke kjører i saltvann :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...