Zalty
mikkel skrev On 19.8.2021 at 19.12:Hei -
kjøpte en brukt 2030C for noen år siden, og har stort sett vært veldig fornøyd. Men - noen ting er det jo alltids, oppdaget blant annet rusthull i varmeveksleren i våres (har visst klart å få tettet det). I tillegg er det noe merkelig med temperaturføleren - den begynner å ljome etter 5-10 minutter på tomgang. Dette er Volvo's orginale. Tenkte derfor at den er ødelagt, og monterte i stedet en generisk temperaturmåler a la VDO. Igjen skjer det samme, temperaturen fyker opp i max, og blir der. Motoren/kjølevannet for øvrig holder en grei temperatur, jeg har en temperaturmåler i kjølevannet som kommer ut av motoren (mot vannvarmer), og denne viser ca 91-92 grader ved 2000 omdreininger, noe jeg finner akseptabelt.
Min teori er da at den kanalen eller sløyfen i blokken som volvo-føleren sitter i, må være blokkert på en eller annen måte i ene enden, slik at kjølevannet ikke sirkulerer som det skal. Har forsøkt med systemrens, uten at det har hjulpet. Har også forsøkt med vannslangen på brygga (greit trykk!) rett inn i hullet der føleren sitter. Vannet som kom ut var helt hvitt i begynnelsen, men ble relativt fort rent - men forøvrig ser ikke ut til at hjelper .
Så - skal jeg bare koble vekk sensoren, og satse på at alt den kjølingen som er nå, er nok - eller er det noen der ute som har noen triks for hvordan jeg løser dette problemer? Eller eventuelt har en helt annen teori om hva som foregår??
Har ellers vært på tur i sommer, tok da ut termostaten for sikkerhets skyld... Alt fungerte flott, med unntak av problemet over.
Hei Mikkel, 91-92 grader ved 2000 RPM høres ut som for høyt, og omtrent det samme jeg målte før rengjøring av kjølesystemet. Det er for øvrig bare én vei inn i motorblokka for kjølevæsken, og én vei ut. Se vedlagte bilde av min motor, der vannpumpa er demontert. Kjølevæsken dras inn i motoren i hullet nederst til venstre, og kommer ut igjen i det store hullet øverst til høyre. (Andre får korrigere meg, om jeg tar feil!) Når termostaten åpner, tar kjølevæsken seg en tur innom varmeveksleren, før den dras inn i motorblokka igjen. Som bildet viser, sitter Volvos originale temperaturgiver rett innenfor det store hullet. Jeg bruker som sagt ikke lenger denne giveren (ga alarm først når det var for seint), men i stedet en dobbeltgiver montert i siden av varmeveksler-huset. Kanskje du har samme problem som jeg hadde, med masse drit i varmeveksleren?