Jump to content

Edit History

Mort1

Mort1

Grand Banks jr skrev On 10.8.2021 at 22.10:

Men da kan det være nåværende propell som er helt uegnet. Slipp på 50%, betyr det at den mister grepet på vannet?

Vis hele sitatet  

Ja, på en måte. Slipp er forskjellen mellom teoretisk hastighet og faktisk hastighet. Tenk deg propellen som en skrue i fast materiale, da skal din propell gå 17" frem pr omdreining, det er da 0% slipp.  Din propell "spinner" da 8,5" pr omdreining.

Grand Banks jr skrev On 10.8.2021 at 22.18:

Så når jeg da har (tror jeg) 18 x 17, så har den for stor stigning?

Vis hele sitatet  

Ja, ihht ønsket hastighet har du det.  Slipp til den propellen som kalkulator foreslår bli ca 22%. Antagelig må du opp i diameter som også kalkulatoren foreslår, hvis du har 3-blads propell....

Mort1

Mort1

Grand Banks jr skrev On 10.8.2021 at 22.10:

Men da kan det være nåværende propell som er helt uegnet. Slipp på 50%, betyr det at den mister grepet på vannet?

Vis hele sitatet  

Ja, på en måte. Slipp er forskjellen mellom teoretisk hastighet og faktisk hastighet. Tenk deg propellen som en skrue i fast materiale, da skal din propell gå 17" frem pr omdreining, det er da 0% slipp.  Din propell "spinner" da 8,5" pr omdreining.

Grand Banks jr skrev On 10.8.2021 at 22.18:

Så når jeg da har (tror jeg) 18 x 17, så har den for stor stigning?

Vis hele sitatet  

Ja, ihht ønsket hastighet har du det.  Slipp til den propellen som kalkulator foreslår bli ca 22%. Anagelig må du opp i diameter som også kalkulatoren foreslår, hvis du har 3-blads propell....

• Create New...