Jump to content

Volvo Penta KAMD43P - Automatsikring løser ut, kortslutning i clutch/magnet til kompressor

Byomsen

Recommended Posts

Hei

Noen ganger kommer utfordringene til "rett tid", dvs når hjemhavnen nærmer seg på den siste dagen av ferien  :thumbsup:

Lang historie kort så sluttet plutselig alt av måleinstrumenter med relevans til motoren å virke, utløst automatsikring på selve motoren ble avdekket og resatt.

Feilen kom tilbake når turtallet var slik at kompressor koblet inn, så da var det bare til å lese manualen og starte feilsøking.

Problemet ble lokalisert til clutchen på kompressoren, når denne ble koblet ut forsvant problemet.

image.png.6b0e99b91216182f0b2f4fd840d061bd.png

Kan vel egentlig bare skylde meg selv, er en kjent sak at kompressor ikke bør ligge inne for lenge og på vei hjem lå den nok inne en times tid på en halvplaner..

Vil anta at denne "påkjenningen" er årsaken til at magneten til clutchen ble for varm (?) og til slutt kortsluttet. 

Har lenge vurdert å legge kompressor over en manuell bryter som mange anbefaler for KAMD motorer i en halvplaner, men det ble med tanken til det var for sent.

Nå er dog tiden kommet for å utbedre magnetkoblingen/clutchen til kompressoren og legge opp en manuell bryter for å kunne skru av kompressor hvis jeg kjører i turtallsområdet til kompressor over lengre tid. Finner dog ingen gode forklaringer på hvordan disse 2 operasjonene gjøres i manualer, på youtube osv så håper derfor noen kloke hoder kan dele sine erfaringer :pray:

Første steg blir å bytte clutchen, det jeg oppfatter som komplett clutch (3581724) inkl magneten selges flere steder. 

image.png.14c3ba227953d0669b9ea2f88042887b.png

Eksempelvis på Marinedeler https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=1000000053&language=no

Er komponenten en enkel sak å bytte, eller kreves det noe erfaring/spesialverktøy?

Neste steg blir å få satt inn den berømte bryteren, som jeg ser for meg å legge over en av de ledige bryterenne i panelet ved førerposisjonen.

Etter hva jeg har googlet meg frem til løses dette på forskjellige vis.

A) Frakoble ledning på rekkeklemme 1 og videre gi spenning fra/over bryter fra førerposisjon.

Fordelen er at jeg kun trenger å trekke en kabel, ulempen blir at motoren "forsynes" med spenning fra flere steder

B) Klippe kabelen og trekke 2 ledninger til en "ren" bryter ved førerposisjonen

Fordelen er at motoren fortsatt "forsynes" fra samme sted, ulempen blir at 2 ledninger må trekkes.

(Tenker at dette alternativet er det mest fornuftige)

image.png.b4bda1f14545e22ba32dac934a0c4d7d.png

Takknemlig om noen har erfaringer å dele for bytte av clutch/magnet eller manuell bryter for å hindre innslag av kompressor over lengre tid.

Kan det være scenarioer eller annet lurt jeg ikke har tenkt på? :confused:

Redigert av Byomsen (see edit history)

Normalt skal du kunne klare deg uten spesialverktøy. Det eneste du må ha er verktøy til å ta ut to låseringer. Den ene kan være litt vond å få ut. Jeg byttet magnetkoblingen på min KAMD 300 i våres. Måtte bruke en toarmet avdrager for å få den ut. Men det var fordi lageret var dårlig, og koblingen hadde sluret på lagertappen, så det var blitt spor i den. Rent teoretisk skal du kunne dra koblingen rett ut uten særlig mye makt når du har fått ut låseringene, da den bare er dyttet pent inn på lagertappen. 

Sjekk verksted håndboken, hvis du har. Så ser du hvordan dette er satt sammen. Ikke mye hokus pokus for å gjøre denne jobben. Men det er viktig å shimse selve koblingen riktig. Bruk bladsøker. Mener å huske at det skal være åpning på fra 0,35-0,7 mm der. Men sjekk dette.

Før du begynner på denne jobben, har du sjekket koblingene til magnetkontakten? Det er flere svake punkter for kablingen der. Både ved klammere, og ikke minst der hvor ledningene går inn på selve magneten. Blir fort vakkel der, og evt kortslutning slik at sikringen ryker.

Redigert av GeirFrode (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...