Jump to content

Edit History

Byomsen

Byomsen

Hei

 

Noen ganger kommer utfordringene til "rett tid", dvs når hjemhavnen nærmer seg på den siste dagen av ferien  :thumbsup:

Lang historie kort så sluttet plutselig alt av måleinstrumenter med relevans til motoren å virke, utløst automatsikring på selve motoren ble avdekket og resatt.

Feilen kom tilbake når turtallet var slik at kompressor koblet inn, så da var det bare til å lese manualen og starte feilsøking.

Problemet ble lokalisert til clutchen på kompressoren, når denne ble koblet ut forsvant problemet.

 

image.png.6b0e99b91216182f0b2f4fd840d061bd.png

 

Kan vel egentlig bare skylde meg selv, er en kjent sak at kompressor ikke bør ligge inne for lenge og på vei hjem lå den nok inne en times tid på en halvplaner..

Vil anta at denne "påkjenningen" er årsaken til at magneten til clutchen ble for varm (?) og til slutt kortsluttet. 

 

Har lenge vurdert å legge kompressor over en manuell bryter som mange anbefaler for KAMD motorer i en halvplaner, men det ble med tanken til det var for sent.

Nå er dog tiden kommet for å utbedre magnetkoblingen/clutchen til kompressoren og legge opp en manuell bryter for å kunne skru av kompressor hvis jeg kjører i turtallsområdet til kompressor over lengre tid. Finner dog ingen gode forklaringer på hvordan disse 2 operasjonene gjøres i manualer, på youtube osv så håper derfor noen kloke hoder kan dele sine erfaringer :pray:

 

Første steg blir å bytte clutchen, det jeg oppfatter som komplett clutch (3581724) inkl magneten selges flere steder. 

image.png.14c3ba227953d0669b9ea2f88042887b.png

 

Eksempelvis på Marinedeler https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=1000000053&language=no

Er komponenten en enkel sak å bytte, eller kreves det noe erfaring/spesialverktøy?

 

Neste steg blir å få satt inn den berømte bryteren, som jeg ser for meg å legge over en av de ledige bryterenne i panelet ved førerposisjonen.

Etter hva jeg har googlet meg frem til løses dette på forskjellige vis.

 

A) Frakoble ledning på rekkeklemme 1 og videre gi spenning fra/over bryter fra førerposisjon.

Fordelen er at jeg kun trenger å trekke en kabel, ulempen blir at motoren "forsynes" med spenning fra flere steder

 

B) Klippe kabelen og trekke 2 ledninger til en "ren" bryter ved førerposisjonen

Fordelen er at motoren fortsatt "forsynes" fra samme sted, ulempen blir at 2 ledninger må trekkes.

(Tenker at dette alternativet er det mest fornuftige)

image.png.b4bda1f14545e22ba32dac934a0c4d7d.png

Takknemlig om noen har erfaringer å dele for bytte av clutch/magnet eller manuell bryter for å hindre innslag av kompressor over lengre tid.

Kan det være scenarioer eller annet lurt jeg ikke har tenkt på? :confused:

Byomsen

Byomsen

Hei

 

Noen ganger kommer utfordringene til "rett tid", dvs når hjemhavnen nærmer seg på den siste dagen av ferien  :thumbsup:

Lang historie kort så sluttet plutselig alt av måleinstrumenter med relevans til motoren å virke, utløst automatsikring på selve motoren ble avdekket og resatt.

Feilen kom tilbake når turtallet var slik at kompressor koblet inn, så da var det bare til å lese manualen og starte feilsøking.

Problemet ble lokalisert til clutchen på kompressoren, når denne ble koblet ut forsvant problemet.

 

image.png.6b0e99b91216182f0b2f4fd840d061bd.png

 

Kan vel egentlig bare skylde meg selv, er en kjent sak at kompressor ikke bør ligge inne for lenge og på vei hjem lå den nok inne en times tid på en halvplaner..

Vil anta at denne "påkjenningen" er årsaken til at magneten til clutchen ble for varm (?) og til slutt kortsluttet. 

 

Har lenge vurdert å legge kompressor over en manuell bryter som mange anbefaler for KAMD motorer i en halvplaner, men det ble med tanken til det var for sent.

Nå er dog tiden kommet for å utbedre magnetkoblingen/clutchen til kompressoren og legge opp en manuell bryter for å kunne skru av kompressor hvis jeg kjører i turtallsområdet til kompressor over lengre tid. Finner dog ingen gode forklaringer på hvordan disse 2 operasjonene gjøres i manualer, på youtube osv så håper derfor noen kloke hoder kan dele sine erfaringer :pray:

 

Første steg blir å bytte clutchen, det jeg oppfatter som komplett clutch (3581724) inkl magneten selges flere steder. 

image.png.14c3ba227953d0669b9ea2f88042887b.png

 

Eksempelvis på Marinedeler https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=1000000053&language=no

Er komponenten en enkel sak å bytte, eller kreves det noe erfaring/spesialverktøy?

 

Neste steg blir å få satt inn den berømte bryteren, som jeg ser for meg å legge over en av de ledige bryterenne i panelet ved førerposisjonen.

Etter hva jeg har googlet meg frem til løses dette på forskjellige vis.

 

A) Frakoble ledning på rekkeklemme 1 og videre gi spenning fra/over bryter fra førerposisjon.

Fordelen er at jeg kun trenger å trekke en kabel, ulempen blir at motoren "forsynes" med spenning fra flere steder

 

B) Klippe kabelen og trekke 2 ledninger til en "ren" bryter ved førerposisjonen

Fordelen er at motoren fortsatt "forsynes" fra samme sted, ulempen blir at 2 ledninger må trekkes.

(Tenker at dette alternativet er det mest fornuftige)

image.png.b4bda1f14545e22ba32dac934a0c4d7d.png

Takknemlig om noen har erfaringer å dele for bytte av clutch/magnet eller manuell bryter for å hindre innslag av kompressor over lengre tid.

Kan det være scenarioer eller annet lurt jeg ikke har tenkt på? :confused:

 

 

 

 

image.png

Byomsen

Byomsen

Hei

 

Noen ganger kommer utfordringene til "rett tid", dvs når hjemhavnen nærmer seg på den siste dagen av ferien  :thumbsup:

Lang historie kort så sluttet plutselig alt av måleinstrumenter med relevans til motoren å virke, utløst automatsikring på selve motoren ble avdekket og resatt.

Feilen kom tilbake når turtallet var slik at kompressor koblet inn, så da var det bare til å lese manualen og starte feilsøking.

Problemet ble lokalisert til clutchen på kompressoren, når denne ble koblet ut forsvant problemet.

 

image.png.6b0e99b91216182f0b2f4fd840d061bd.png

 

Kan vel egentlig bare skylde meg selv, er en kjent sak at kompressor ikke bør ligge inne for lenge og på vei hjem lå den nok inne en times tid på en halvplaner..

Vil anta at denne "påkjenningen" er årsaken til at magneten til clutchen ble for varm (?) og til slutt kortsluttet. 

 

Har lenge vurdert å legge kompressor over en manuell bryter som mange anbefaler for KAMD motorer i en halvplaner, men det ble med tanken til det var for sent.

Nå er dog tiden kommet for å utbedre magnetkoblingen/clutchen til kompressoren og legge opp en manuell bryter for å kunne skru av kompressor hvis jeg kjører i turtallsområdet til kompressor over lengre tid. Finner dog ingen gode forklaringer på hvordan disse 2 operasjonene gjøres i manualer, på youtube osv så håper derfor noen kloke hoder kan dele sine erfaringer :pray:

 

Første steg blir å bytte clutchen, det jeg oppfatter som komplett clutch (3581724) inkl magneten selges flere steder. 

image.png.14c3ba227953d0669b9ea2f88042887b.png

 

Eksempelvis på Marinedeler https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=1000000053&language=no

Er komponenten en enkel sak å bytte, eller kreves det noe erfaring/spesialverktøy?

 

Neste steg blir å få satt inn den berømte bryteren, som jeg ser for meg å legge over en av de ledige bryterenne i panelet ved førerposisjonen.

Etter hva jeg har googlet meg frem til løses dette på forskjellige vis.

 

A) Frakoble ledning på rekkeklemme 1 og videre gi spenning fra/over bryter fra førerposisjon.

Fordelen er at jeg kun trenger å trekke en kabel, ulempen blir at motoren "forsynes" med spenning fra flere steder

 

B) Klippe kabelen og trekke 2 ledninger til en "ren" bryter ved førerposisjonen

Fordelen er at motoren fortsatt "forsynes" fra samme sted, ulempen blir at 2 ledninger må trekkes.

(Tenker at dette alternativet er det mest fornuftige)

image.png.b4bda1f14545e22ba32dac934a0c4d7d.png

Takknemlig om noen har erfaringer å dele for bytte av clutch/magnet eller manuell bryter for å hindre innslag av kompressor over lengre tid.

Kan det være scenarioer eller annet lurt jeg ikke har tenkt på? :confused:

image.png

image.png

image.png

image.png

Byomsen

Byomsen

Hei

 

Noen ganger kommer utfordringene til "rett tid", dvs når hjemhavnen nærmer seg på den siste dagen av ferien  :thumbsup:

Lang historie kort så sluttet plutselig alt av måleinstrumenter med relevans til motoren å virke, utløst automatsikring på selve motoren ble avdekket og resatt.

Feilen kom tilbake når turtallet var slik at kompressor koblet inn, så da var det bare til å lese manualen og starte feilsøking.

Problemet ble lokalisert til clutchen på kompressoren, når denne ble koblet ut forsvant problemet.

 

image.png.6b0e99b91216182f0b2f4fd840d061bd.png

 

Kan vel egentlig bare skylde meg selv, er en kjent sak at kompressor ikke bør ligge inne for lenge og på vei hjem lå den nok inne en times tid på en halvplaner..

Vil anta at denne "påkjenningen" er årsaken til at magneten til clutchen ble for varm (?) og til slutt kortsluttet. 

 

Har lenge vurdert å legge kompressor over en manuell bryter som mange anbefaler for KAMD motorer i en halvplaner, men det ble med tanken til det var for sent.

Nå er dog tiden kommet for å utbedre magnetkoblingen/clutchen til kompressoren og legge opp en manuell bryter for å kunne skru av kompressor hvis jeg kjører i turtallsområdet til kompressor over lengre tid. Finner dog ingen gode forklaringer på hvordan disse 2 operasjonene gjøres i manualer, på youtube osv så håper derfor noen kloke hoder kan dele sine erfaringer :pray:

 

Første steg blir å bytte clutchen, det jeg oppfatter som komplett clutch (3581724) inkl magneten selges flere steder. 

image.png.14c3ba227953d0669b9ea2f88042887b.png

 

Eksempelvis på Marinedeler https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=1000000053&language=no

Er komponenten en enkel sak å bytte, eller kreves det noe erfaring/spesialverktøy?

 

Neste steg blir å få satt inn den berømte bryteren, som jeg ser for meg å legge over en av de ledige bryterenne i panelet ved førerposisjonen.

Etter hva jeg har googlet meg frem til løses dette på forskjellige vis.

 

A) Frakoble ledning på rekkeklemme 1 og videre gi spenning fra/over bryter fra førerposisjon.

Fordelen er at jeg kun trenger å trekke en kabel, ulempen blir at motoren "forsynes" med spenning fra flere steder

 

B) Klippe kabelen og trekke 2 ledninger til en "ren" bryter ved førerposisjonen

Fordelen er at motoren fortsatt "forsynes" fra samme sted, ulempen blir at 2 ledninger må trekkes.

(Tenker at dette alternativet er det mest fornuftige)

image.png.b4bda1f14545e22ba32dac934a0c4d7d.png

Takknemlig om noen har erfaringer å dele for bytte av clutch/magnet eller manuell bryter for å hindre innslag av kompressor over lengre tid.

Kan det være scenarioer eller annet lurt jeg ikke har tenkt på? :confused:

 

 

image.png

image.png

image.png

image.png



×
×
  • Create New...