Jump to content

Spørsmål om Windy 25FC med VP D3 190hk


Even Moseng

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg vurderer en Windy 25 FC fra 1981. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=224960716 Synes båten ser fantastisk ut, og akkurat denne fremstår som meget velholdt. I båten sitter det "nyere" motor og drev fra 2007. Volvo Penta D3 190. Duoprop drev. Etter å ha lest opp og ned – blant annet her inne, ser jeg at det har vært noen problemer bla. med turboen og injektorene på disse motorene. Eier, og tidligere eiere som jeg har vært i kontakt med beskriver likevel motoren som helt fantastisk og problemfri. De er rett og slett ekstremt fornøyd med motoren. (ser at selger fort er inhabil i spørsmålet, men tidligere eier bør jo være relativt objektiv). 

 

Mitt spørsmål er da om det likevel er grunn til å være skeptisk? Eller finnes det også gode eksemplarer av denne motoren? Det er jo fort skrekkhistoriene man finner når man søker rundt.

Link to post

Går ut fra at motoren har vært oppgradert ifølge Volvo Pentas retningslinjer?

Hvor mange timer?

Hvis motoren har fungert prikkfritt i x antall år så er det vel å anta at den vil gå noen år til.

Men motoren er iallefall ikke for stor for denne båten 

 

Den andre tilsvarende båten på finn hadde iallefall inkludert bilde med timetall.

 

timer.jpg.d33d5686462d56d42b7702ef364c222f.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Da ble det kjøp! Båten så meget velholdt ut, og motoren gikk jevnt og fint ut fra min begrensede forståelse. Ingen fusking, alarmer ell. ved gasspådrag, som jeg fikk høre at var lurt å se etter. Motoren hadde gått 460 timer, så tenker at det ikke kan være all verden(?). Tar gjerne i mot tips, om det er noe vi kan være OBS på for å være føre var!

Link to post

Gratulerer :smiley:

 

Drøyt 30 timer i året i snitt er beskjedent, men så lenge motoren allikevel har fått godt stell så bør den holde noen år.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

D3 kom på markedet i 2005, så de første har akkurat passert 15 års alder. Så litt begrenset med virkelig langtidserfaringer der ute. Hvor mange av de første årgangene som har avgått ved døden aner jeg ikke, men 5-10 år til holder den sikkert fint.

Antagelig mange her inne som begynner å få en del års erfaring med D3.

I 2010 ble jo D3 kraftig oppgradert/forbedret.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...