Jump to content

Trene på "Mediterranean mooring" - egnet sted i indre Oslofjord?


bjornas

Recommended Posts

Hei,

 

jeg har lyst til å trene på "mediterranean mooring" (ankring med hekken inn, og ved hjelp av bauganker).

 

Båten ligger på Dronningen. Det er kanskje ikke så hensiktsmessig å trene akkurat der (trafikk, kabler på bunnen etc.).

 

Noen som har tips til et egnet sted? Må altså være en eller annen form for brygge/kai, relativt "uforstyrret", tilstrekkelig dybde (jeg stikker 2,60) og uten kabler på bunnen.

 

Dragsund/Tåjebukta er gode steder, men det er et lite stykk dit bare for "kjøretimer".

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
8 minutes ago, bjornas said:

ofte grunner det seg litt opp, så er redd for å skade roret.

Kjølen stikker vel dypere enn roret?

 

Det finnes mange steder i indre Oslofjord (både ved Osloøyene og i Bærumsbassenget) hvor det er brådypt tett ved land, men vi stikker bare 1.80 dypt, og jeg gjør slike oppankringer relativt sjeldent selv, så jeg er kanskje ikke rette person til å foreslå noen steder.

 

Tror Husbergøya er et godt tips. Der er det både flytebrygge og høy brygge, og berg.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Noen som har gode tips til hvordan dette skal gjøres? Jeg har seilbåt, med kjetting på baugankeret. Kjettingen må kjøres ut, og med farten den kjører ut på (0,5m/s), er det for liten fart til å ha styrefart. Lønner det seg da å slippe ut masse kjetting før en begynner å bakke mot brygga? Tenker faktisk å trene på dette selv i dag :-)

Link to post
larsenigarasjen skrev for 3 timer siden:

Noen som har gode tips til hvordan dette skal gjøres? Jeg har seilbåt, med kjetting på baugankeret. Kjettingen må kjøres ut, og med farten den kjører ut på (0,5m/s), er det for liten fart til å ha styrefart. Lønner det seg da å slippe ut masse kjetting før en begynner å bakke mot brygga? Tenker faktisk å trene på dette selv i dag :-)

Jeg gjør dette noen ganger hvis det ikke er mye sidevind. Da slipper jeg ut all kjettingen før jeg bakker inntil. Vekten av kjettingen holder båten sånn passe igjen. Når tauet er i land så stammer jeg opp kjettingen. 

Link to post
Tore B skrev 13 minutter siden:

Jeg gjør dette noen ganger hvis det ikke er mye sidevind. Da slipper jeg ut all kjettingen før jeg bakker inntil. Vekten av kjettingen holder båten sånn passe igjen. Når tauet er i land så stammer jeg opp kjettingen. 

 

Den funker...👍

Jeg har gjort det samme mange ganger...

Link to post
Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

ei, samme som deg...1000 watt...er mye krefter i dem.

Gjør dette stort sett med charterbåter / andres båter. Da tør jeg ikke belaste vinsjen så hard i tilfelle sikringen går eller annet overbelastningsvern. Så etter midlertidig fortyning drar jeg inn det vinsjen tar lett, så slipper jeg meg ut, tar inn mer på vinsjene akter, setter på avlaster til kryssholt og strammer opp fortøyningene akter. Men ser du har motorbåt, så da blir det vel å bakke de siste metrene. Med hekken 40 cm fra kaikanten oppleve jeg at det kan være endel slakk og fast-kjørings lengde igjen, ofte mer enn de 40 cm. Evt setter jeg på avlasteren et stykke foran baugen, og tighter opp den på en vinsj akter. Får inn en meter eller to da.

Link to post
tobixen skrev On 11.8.2021 at 13.03:

Loengkaia, industrikai, riktignok merket med "fortøyning kun etter avtale med Oslo havn", men det er stort sett er rolig sted.  Noe risiko for skrot på bunnen av havnebassenget kanskje. Også risikerer man å bli iakttatt av folk på Sørenga 

 

Å legge til med tilskuere blir jo bare mer realistisk. Kanskje du skulle hatt noen som roper til deg på kaia også. 

 

larsenigarasjen skrev On 11.8.2021 at 14.39:

Noen som har gode tips til hvordan dette skal gjøres? Jeg har seilbåt, med kjetting på baugankeret. Kjettingen må kjøres ut, og med farten den kjører ut på (0,5m/s), er det for liten fart til å ha styrefart. Lønner det seg da å slippe ut masse kjetting før en begynner å bakke mot brygga? Tenker faktisk å trene på dette selv i dag :-)

 

Min standard metode er som følger: alt av tauverk, fendre etc. må være klart på forhånd. Sett en stor kulefender på hvert hjørne aktuerut. Drill mannskapet om hva som skal skje og  bli enig med ankergast om signal for å slippe anker. Noen praktiserer ulike håndsignaler, jeg roper et "JEPP". Et tau på hver side tredd ferdig på pullert og rundt alle hindringer bak båten så det er lett å hoppe i land fra badeplattformen med tauet i hånda (eller kaste) uten at tauet hekter seg i noe (annet enn pullerten da) .  Finn deg en god posisjon for å styre mens du bakker. Jeg foretrekker å stå med rattet bak meg, andre står med rattet foran seg.  Jeg har knytt en liten taustump der roret er i senter som jeg kan føle med hånda når jeg bakker. Start langt ute med å bakke så du får god sig i båten, og hold god styrefart. Er det trang marina/havn foretrekker jeg å bakke hele veien fremfor å gå inn med baugen først og så få trøbbel når jeg skal prøve å snu. Pass på så du ikke mister roret. Når du er i passe avstand fra brygga gi signal om å slippe anker. Slipper du kjetting med frittfall eller bare kjører ut med elvinsj, og hvor dypt det er etc. inngår i beregningene så du treffer brygga med passe lengde kjetting ute. Optimalt er akkurat rett før du går tomt for kjetting etter min mening,(jo mer kjetting jo bedre) men så må du komme deg inn til brygga også. Er det trangt mellom båtene der du skal inn hjelper det med kulefenderene. Må du justere litt sideveis før du lirker deg inn, kan du gjøre det med en rask burst fremover med fullt rorutslag. Gasten hopper i land, trer tauene i gjennom ringen på brygga og kaster tilbake til noen om bord. Tricky blir det hvis det blåser fra siden, men det kan du justere når du starter langt nok ut. Enda være hvis det blåser inn mot kaia, da kan det være baugen driver av hvis du ikke har nok styrefart. Da kan det hjelpe at ankergasten holder litt igjen (men det krever som regel frittfall, vanskelig med el. ) Lettest er det når det blåser vekk fra kaia og du kan bakke mot vinden. Blåser det fra siden og det ikke er le fra andre båter må du få festet lo side først. Skal du ligge på moring med moringstau du fisker opp ved brygga og det blåser fra siden, gå inn og fest lo side, og bruk motoren og passe rorutslag mot taufestet i lo til å holde baugen opp mot vinden så den ikke driver av.  Da har dere tid til å feste moringstau og le side uten stress. 

 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...