bjornas Startet 11.August.2021 Del på Facebook Startet 11.August.2021 Hei, jeg har lyst til å trene på "mediterranean mooring" (ankring med hekken inn, og ved hjelp av bauganker). Båten ligger på Dronningen. Det er kanskje ikke så hensiktsmessig å trene akkurat der (trafikk, kabler på bunnen etc.). Noen som har tips til et egnet sted? Må altså være en eller annen form for brygge/kai, relativt "uforstyrret", tilstrekkelig dybde (jeg stikker 2,60) og uten kabler på bunnen. Dragsund/Tåjebukta er gode steder, men det er et lite stykk dit bare for "kjøretimer". Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
tobixen Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 Dette er ikke alminnelig ved fortøyning mot brygge i Norge, men i Oslofjorden er jo dette en helt alminnelig måte å fortøye i uthavn. Hva med å gjøre noen forsøk på ankring mot berg? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 På Steilene, på østsiden av Storsteilen (hvor det er rester av en gammel oljetank) er det brygge hvor man kan fortøye med hekkanker. Det er en flytebrygge på Husbergøya som kanskje kan anvendes. Sikkert mange andre plasser også. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
bjornas Svart 11.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2021 Gode tips. Å fortøye mot berg er selvsagt en mulighet, men ofte grunner det seg litt opp, så er redd for å skade roret. Et annet alternativ er selvsagt å spørre på KNS-brygga. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
tobixen Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 Loengkaia, industrikai, riktignok merket med "fortøyning kun etter avtale med Oslo havn", men det er stort sett er rolig sted. Noe risiko for skrot på bunnen av havnebassenget kanskje. Også risikerer man å bli iakttatt av folk på Sørenga Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 8 minutes ago, bjornas said: ofte grunner det seg litt opp, så er redd for å skade roret. Kjølen stikker vel dypere enn roret? Det finnes mange steder i indre Oslofjord (både ved Osloøyene og i Bærumsbassenget) hvor det er brådypt tett ved land, men vi stikker bare 1.80 dypt, og jeg gjør slike oppankringer relativt sjeldent selv, så jeg er kanskje ikke rette person til å foreslå noen steder. Tror Husbergøya er et godt tips. Der er det både flytebrygge og høy brygge, og berg. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
bjornas Svart 11.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2021 He, he, jada, kjølen stikker dypere, men hvis det grunner seg brått opp osv.... (Har hatt noen episoder som har satt seg godt fast, så jeg er helallergisk mot nærgående havbunn.) Husbergøya er også et godt tips. Er jo en brygge der. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
tobixen Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 Er kanskje en fordel med fire meters anker dybde for realistisk trening, det er kanskje vanskelig ved husbergøya Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
larsenigarasjen Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 Noen som har gode tips til hvordan dette skal gjøres? Jeg har seilbåt, med kjetting på baugankeret. Kjettingen må kjøres ut, og med farten den kjører ut på (0,5m/s), er det for liten fart til å ha styrefart. Lønner det seg da å slippe ut masse kjetting før en begynner å bakke mot brygga? Tenker faktisk å trene på dette selv i dag :-) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 larsenigarasjen skrev 19 minutter siden: Kjettingen må kjøres ut Har du ikke mulighet for å løsne clutchen? Sitér dette innlegget Link to post
larsenigarasjen Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 shipahoy skrev for 2 timer siden: Har du ikke mulighet for å løsne clutchen? Nei, har ikke noen clutch jeg kan løsne så kjettingen raser ut. Den må kjøres ut. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 Ah, ankring med hekken inn, ja. Det blir noe annet, og litt vanskeligere. Da skjønner jeg bekymring for roret :) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Tore B Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 larsenigarasjen skrev for 3 timer siden: Noen som har gode tips til hvordan dette skal gjøres? Jeg har seilbåt, med kjetting på baugankeret. Kjettingen må kjøres ut, og med farten den kjører ut på (0,5m/s), er det for liten fart til å ha styrefart. Lønner det seg da å slippe ut masse kjetting før en begynner å bakke mot brygga? Tenker faktisk å trene på dette selv i dag :-) Jeg gjør dette noen ganger hvis det ikke er mye sidevind. Da slipper jeg ut all kjettingen før jeg bakker inntil. Vekten av kjettingen holder båten sånn passe igjen. Når tauet er i land så stammer jeg opp kjettingen. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 Tore B skrev 13 minutter siden: Jeg gjør dette noen ganger hvis det ikke er mye sidevind. Da slipper jeg ut all kjettingen før jeg bakker inntil. Vekten av kjettingen holder båten sånn passe igjen. Når tauet er i land så stammer jeg opp kjettingen. Den funker...👍 Jeg har gjort det samme mange ganger... Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 Tore B skrev 52 minutter siden: Når tauet er i land så stammer jeg opp kjettingen. …hvordan strammer du opp? Kjøre vinsj (1000 W) eller slipper du deg ut og bakker ned, evt sveiver inn akterfortøyningene? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 Jeg vinsjer inn til ankeret sitter, så litt slakk ut igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 I Stavern er dette standard fortøying på den ene bryggen så sikkert fint å øve der. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 11.August.2021 Del på Facebook Svart 11.August.2021 Ida Marie III skrev for 1 time siden: Jeg vinsjer inn til ankeret sitter, så litt slakk ut igjen... Da har du kraftig vinsj👍 Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.August.2021 Del på Facebook Svart 12.August.2021 Code0 skrev for 11 timer siden: Da har du kraftig vinsj👍 Nei, samme som deg...1000 watt...er mye krefter i dem... Men som oftest, og alltid når vi er 2 ombord, så kjører jeg ankeret fast med motorene... Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 12.August.2021 Del på Facebook Svart 12.August.2021 Ida Marie III skrev for 2 timer siden: ei, samme som deg...1000 watt...er mye krefter i dem. Gjør dette stort sett med charterbåter / andres båter. Da tør jeg ikke belaste vinsjen så hard i tilfelle sikringen går eller annet overbelastningsvern. Så etter midlertidig fortyning drar jeg inn det vinsjen tar lett, så slipper jeg meg ut, tar inn mer på vinsjene akter, setter på avlaster til kryssholt og strammer opp fortøyningene akter. Men ser du har motorbåt, så da blir det vel å bakke de siste metrene. Med hekken 40 cm fra kaikanten oppleve jeg at det kan være endel slakk og fast-kjørings lengde igjen, ofte mer enn de 40 cm. Evt setter jeg på avlasteren et stykke foran baugen, og tighter opp den på en vinsj akter. Får inn en meter eller to da. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 12.August.2021 Del på Facebook Svart 12.August.2021 (redigert) tobixen skrev On 11.8.2021 at 13.03: Loengkaia, industrikai, riktignok merket med "fortøyning kun etter avtale med Oslo havn", men det er stort sett er rolig sted. Noe risiko for skrot på bunnen av havnebassenget kanskje. Også risikerer man å bli iakttatt av folk på Sørenga Å legge til med tilskuere blir jo bare mer realistisk. Kanskje du skulle hatt noen som roper til deg på kaia også. larsenigarasjen skrev On 11.8.2021 at 14.39: Noen som har gode tips til hvordan dette skal gjøres? Jeg har seilbåt, med kjetting på baugankeret. Kjettingen må kjøres ut, og med farten den kjører ut på (0,5m/s), er det for liten fart til å ha styrefart. Lønner det seg da å slippe ut masse kjetting før en begynner å bakke mot brygga? Tenker faktisk å trene på dette selv i dag :-) Min standard metode er som følger: alt av tauverk, fendre etc. må være klart på forhånd. Sett en stor kulefender på hvert hjørne aktuerut. Drill mannskapet om hva som skal skje og bli enig med ankergast om signal for å slippe anker. Noen praktiserer ulike håndsignaler, jeg roper et "JEPP". Et tau på hver side tredd ferdig på pullert og rundt alle hindringer bak båten så det er lett å hoppe i land fra badeplattformen med tauet i hånda (eller kaste) uten at tauet hekter seg i noe (annet enn pullerten da) . Finn deg en god posisjon for å styre mens du bakker. Jeg foretrekker å stå med rattet bak meg, andre står med rattet foran seg. Jeg har knytt en liten taustump der roret er i senter som jeg kan føle med hånda når jeg bakker. Start langt ute med å bakke så du får god sig i båten, og hold god styrefart. Er det trang marina/havn foretrekker jeg å bakke hele veien fremfor å gå inn med baugen først og så få trøbbel når jeg skal prøve å snu. Pass på så du ikke mister roret. Når du er i passe avstand fra brygga gi signal om å slippe anker. Slipper du kjetting med frittfall eller bare kjører ut med elvinsj, og hvor dypt det er etc. inngår i beregningene så du treffer brygga med passe lengde kjetting ute. Optimalt er akkurat rett før du går tomt for kjetting etter min mening,(jo mer kjetting jo bedre) men så må du komme deg inn til brygga også. Er det trangt mellom båtene der du skal inn hjelper det med kulefenderene. Må du justere litt sideveis før du lirker deg inn, kan du gjøre det med en rask burst fremover med fullt rorutslag. Gasten hopper i land, trer tauene i gjennom ringen på brygga og kaster tilbake til noen om bord. Tricky blir det hvis det blåser fra siden, men det kan du justere når du starter langt nok ut. Enda være hvis det blåser inn mot kaia, da kan det være baugen driver av hvis du ikke har nok styrefart. Da kan det hjelpe at ankergasten holder litt igjen (men det krever som regel frittfall, vanskelig med el. ) Lettest er det når det blåser vekk fra kaia og du kan bakke mot vinden. Blåser det fra siden og det ikke er le fra andre båter må du få festet lo side først. Skal du ligge på moring med moringstau du fisker opp ved brygga og det blåser fra siden, gå inn og fest lo side, og bruk motoren og passe rorutslag mot taufestet i lo til å holde baugen opp mot vinden så den ikke driver av. Da har dere tid til å feste moringstau og le side uten stress. Redigert 12.August.2021 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.