Krimart
tobixen skrev On 11.8.2021 at 13.03:Loengkaia, industrikai, riktignok merket med "fortøyning kun etter avtale med Oslo havn", men det er stort sett er rolig sted. Noe risiko for skrot på bunnen av havnebassenget kanskje. Også risikerer man å bli iakttatt av folk på Sørenga
Å legge til med tilskuere blir jo bare mer realistisk. Kanskje du skulle hatt noen som roper til deg på kaia også.
larsenigarasjen skrev On 11.8.2021 at 14.39:Noen som har gode tips til hvordan dette skal gjøres? Jeg har seilbåt, med kjetting på baugankeret. Kjettingen må kjøres ut, og med farten den kjører ut på (0,5m/s), er det for liten fart til å ha styrefart. Lønner det seg da å slippe ut masse kjetting før en begynner å bakke mot brygga? Tenker faktisk å trene på dette selv i dag :-)
Min standard metode er som følger: alt av tauverk, fendre etc. må være klart på forhånd. Sett en stor kulefender på hvert hjørne aktuerut. Drill mannskapet om hva som skal skje og bli enig med ankergast om signal for å slippe anker. Noen praktiserer ulike håndsignaler, jeg roper et "JEPP". Et tau på hver side tredd ferdig på pullert og rundt alle hindringer bak båten så det er lett å hoppe i land fra badeplattformen med tauet i hånda (eller kaste) uten at tauet hekter seg i noe (annet enn pullerten da) . Finn deg en god posisjon for å styre mens du bakker. Jeg foretrekker å stå med rattet bak meg, andre står med rattet foran seg. Jeg har knytt en liten taustump der roret er i senter som jeg kan føle med hånda når jeg bakker. Start langt ute med å bakke så du får god sig i båten, og hold god styrefart. Er det trang marina/havn foretrekker jeg å bakke hele veien fremfor å gå inn med baugen først og så få trøbbel når jeg skal prøve å snu. Pass på så du ikke mister roret. Når du er i passe avstand fra brygga gi signal om å slippe anker. Slipper du kjetting med frittfall eller bare kjører ut med elvinsj, og hvor dypt det er etc. inngår i beregningene så du treffer brygga med passe lengde kjetting ute. Optimalt er akkurat rett før du går tomt for kjetting etter min mening,(jo mer kjetting jo bedre) men så må du komme deg inn til brygga også. Er det trangt mellom båtene der du skal inn hjelper det med kulefenderene. Må du justere litt sideveis før du lirker deg inn, kan du gjøre det med en rask burst fremover med fullt rorutslag. Gasten hopper i land, trer tauene i gjennom ringen på brygga og kaster tilbake til noen om bord. Tricky blir det hvis det blåser fra siden, men det kan du justere når du starter langt nok ut. Enda være hvis det blåser inn mot kaia, da kan det være baugen driver av hvis du ikke har nok styrefart. Da kan det hjelpe at ankergasten holder litt igjen (men det krever som regel frittfall, vanskelig med el. ) Lettest er det når det blåser vekk fra kaia og du kan bakke mot vinden. Blåser det fra siden og det ikke er le fra andre båter må du få festet lo side først. Skal du ligge på moring med moringstau du fisker opp ved brygga og det blåser fra siden, gå inn og fest lo side, og bruk motoren og passe rorutslag mot taufestet i lo til å holde baugen opp mot vinden så den ikke driver av. Da har dere tid til å feste moringstau og le side uten stress.