Cocytus Startet 11.August.2021 Link til dette innlegget Startet 11.August.2021 (redigert) Hei. Trenger litt hjelp til feilsøking her. Skulle legge til Askeladden beetle i dag med 1,7 mercuiser fra 2001 og alpha drev. Hadde lagt fra bunkers litt før og kjente at den ikke tok si gear fremover da. Den tok bakover. Når jeg ga skikkelig gass fremover tok den i gear med et rykk og jeg kunne kjøre hjem. Når jeg skulle legge til i båsen var det ikke sjans å få den i fremover. Bakover virket det. Fikk hjelp til å komme til kai. Noen tanker her. Står jeg foran et totalt motorskifte? Redigert 11.August.2021 av Cocytus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 11.August.2021 Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 Tipper du kommer langt med å justere eller i verste fall bytte gear-kabel. Ligger manualer i dokumentarkivet. Står vel beskrevet i både motor- og drev-manual. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
VegJoh Svart 11.August.2021 Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 Slitt clutchkon ? Søk litt her på forumet, så finner du tråder om dette. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Cerberus Svart 11.August.2021 Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 Alpha one har dog clutch. Mest sannsynlig må nederste girwire byttes. Evt kan man komme i mål med en justering om den ikkje slarker Sitér dette innlegget Link to post
Cocytus Svart 11.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 VegJoh skrev 1 time siden: Slitt clutchkon ? Søk litt her på forumet, så finner du tråder om dette. Hei Takk for hjelp til å finne riktig kurs her. Søkte og fant en tråd med ganske likt problem. Men det var et bravo 3 drev. Her var det clutch con som var slitt. Symptomene var helt like mine. Men jeg har alpha drev. Er det omtrent samme mekanikken her ? Jeg har søkt litt etter clutch con på nettet nå. Men finner ikke deler til alpha drev. Må nok uansett ha mekaniker på dette. Men slik jeg forstår det er det avmontering av drev og skifte con og på med drev igjen? Altså ikke noen behov får å ta ut motor. Noen som kan si noe mere om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Cocytus Svart 11.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 Cerberus skrev 10 minutter siden: Alpha one har dog clutch. Mest sannsynlig må nederste girwire byttes. Evt kan man komme i mål med en justering om den ikkje slarker Jeg satte motor i gir frem og tilbake etter båt var fortøyd og motor av. Med luken åpen. Så ut som wire tok begge veier og «girspaken» slo inn frem og tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 11.August.2021 Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 Er noen år siden jeg hadde båt med drev (bravo 3). Men den gangen så kjøpte jeg denne manualen (bildet). Fant den frem nå, skal se hva det står om Alpha drev der. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Cocytus Svart 11.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 VegJoh skrev 17 minutter siden: Er noen år siden jeg hadde båt med drev (bravo 3). Men den gangen så kjøpte jeg denne manualen (bildet). Fant den frem nå, skal se hva det står om Alpha drev der. Takk for hjelpen så langt Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 11.August.2021 Link til dette innlegget Svart 11.August.2021 Vel etter det du skriver her så virker det såpass ustøtt på den tekniske innsikten eg kan ikkje anbefale annet enn å oppsøke profesjonell hjelp. Ellers vil du aldri komme i mål. Og nei du trenger ikkje ny motor nytt drev, bytte deler eller å ta ut motoren. Men båten må muligens på land og drevet av. Men bare kanskje. Det handler om overføringen fra spak til drev. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Cocytus skrev for 14 timer siden: Jeg har søkt litt etter clutch con på nettet nå. Men finner ikke deler til alpha drev. Som @Cerberus skrev tidligere, så er det Dog Clutch på Alpha drev, dvs. det er en annen type clutchsystem, så da er det ikke slitt clutch kon. I mercruisermanualen som jeg har, står ødelagt/feiljustert girwire som sannsynlig feilkilde for de problemene du opplever. Slik både @Jens_P og @Cerberus har påpekt her. Cocytus skrev for 15 timer siden: Må nok uansett ha mekaniker på dette. Cerberus skrev for 12 timer siden: Vel etter det du skriver her så virker det såpass ustøtt på den tekniske innsikten eg kan ikkje anbefale annet enn å oppsøke profesjonell hjelp. Ja, det er nok lurt å få hjelp til dette. Men, jeg synes alikevel at du gjør rett i å stille spørsmål her inne på forumet og å etterforske litt slik du har gjort, før du oppsøker «profesjonell» hjelp. Da stiller du litt sterkere når du snakker med de, og kan både vurdere litt hva de gir deg tilbakemelding om og hvordan de eventuelt prissetter jobben. Det er flere tråder her inne om ugreie opplevelser med «profesjonelle» aktører. Lykke til med videre fremdrift Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Helge77 Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Hvis du hekter av kabelen til drevet. Så kan du fint kjekke selv om kabelen går lett begge veier som test 1. Deretter kan du bruke en pinne som du snurer på Propellen og når du trekker ut kabel så skal propell bare kunne snurrres ene veien og når du tak kabel helt andre veien så går propellen bare andre veien og når kabel et midt i mellom så er drevet i fri. På denne enkle måten så får du avklart om drevet er i orden eller ikke. Fungerer dette så er det varierer som må gjusteres. Hvis dette er for komplisert så er verksted neste Sitér dette innlegget Link to post
Cocytus Svart 21.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2021 Ja, enig i at det jeg må ha hjelp. Men noen ganger det relativt enkle løsninger på ting som jeg ikke har tenkt på selv. Hadde mekaniker nede og se på båten. Det var wire til shiftplaten som ikke tok helt og må skiftes. De hadde dratt i wire på motoren og da gikk den fint i gir. Så nå får jeg kjøre den til servicekai og få ordnet dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.