LarsH123 Startet 12.August.2021 Del på Facebook Startet 12.August.2021 Jeg har en Marex 370ACC med HS80AE gir, altså aksling. Problemet er at den tidvis ikke vil gå i gir. Båten kan fungere som normalt en periode, før feilen igjen oppstår. Vi har fått opp følgende ulike feilmeldinger når feilen har inntruffet. MID 187, SID 231, FMI 2 MID 187, PSID 200, FMI 9 MID 187, PSID 22, FMI 5 Jeg byttet begge solenoidene på girkassen (HS80AE) i sommer ettersom dette potensielt kunne løse problemet. Båten fungerte som normalt en kort periode før feilen igjen dukket opp. Det skal sies at problemet kun oppsto ved bakking før solenoidene ble byttet, dvs at vi fortsatt hadde fremdrift. Etter solenoidbytte ville båten hverken gå fremover eller bakover ved feilmelding. Til info, så ble styringsenheten til motor og ledningsnett til solenoidene byttet for 4 år siden. Videre er også kontakter til EVC/ PCU er rengjort, samt auto-kalibrering gjennomført. Har noen opplevd noe lignende eller har forslag til hva det kan være? Kan SW oppdatering eller re-programmering være løsningen? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 12.August.2021 Del på Facebook Svart 12.August.2021 Her er feilkodene dine i klartekst: Sitér dette innlegget Link to post
LarsH123 Svart 12.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2021 Takk for info! Jeg har også funnet ut hva feilkodene betyr i klartekst, men de sier dessverre ikke eksakt hva som er feil. Mitt største problem er at verkstedene er fullbooket og derav ikke tid til å ta jobben eller foreta en diagnose. Hensikten med innlegget var å sjekke om noen har opplevd noe lignende og eventuelt sjekkpunkter som jeg kan foreta selv. Uansett, tusen takk for tilbakemeldingen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.August.2021 Del på Facebook Svart 12.August.2021 Feilmeldingene tyder på kommunikasjonsfeil av en eller annen årsak. Men, du har kontroll på oljenivå på girkassa og at olje og filter er byttet ihht fastsatte intervall? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
HansH Svart 12.August.2021 Del på Facebook Svart 12.August.2021 Feilene virker typisk som slikt EVC vil sende som følge av for lav spenning og derved manglende funksjonalitet. Det er utrolig mange feilmeldinger som EVC-systemet kan generere som følge av spenningsfeil (-fall) og hvor feilmeldingene indikerer alvorlige feil men som egentlig bare oppstår pga lav spenning. Jeg ser du nevner at du har gått over kontakter. Har du da nappet ut, sprøytet med elektrospray over alt fra motor og opp til førerpos.? Ville i alle fall tatt en ekstra runde med slikt før mer kostbare tiltak iverksettes. Sitér dette innlegget Link to post
LarsH123 Svart 13.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2021 Takk for alle innspill! Girkassen er nylig servet og funnet ok. Jeg tenker å gå over alle kontakter på nytt med elektrospray samt sjekke at jording etc. er ok. Bare å krysse fingrene for at dette gir resultater. Sitér dette innlegget Link to post
sjøpølse Svart 13.August.2021 Del på Facebook Svart 13.August.2021 Det indikerer støy på databuss. Jeg ville sjekket jording spesielt og tilkoblinger generellt. Både hovedjord og jordtilkoblinger ellers rundt evc og motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.