Jump to content

Volvo Penta D6-435 med HS80AE vil ikke i gir


LarsH123

Recommended Posts

 

Jeg har en Marex 370ACC med HS80AE gir, altså aksling. Problemet er at den tidvis ikke vil gå i gir. Båten kan fungere som normalt en periode, før feilen igjen oppstår.

 

Vi har fått opp følgende ulike feilmeldinger når feilen har inntruffet.

  • MID 187, SID 231, FMI 2
  • MID 187, PSID 200, FMI 9
  • MID 187, PSID 22, FMI 5

 

Jeg byttet begge solenoidene på girkassen (HS80AE) i sommer ettersom dette potensielt kunne løse problemet.

Båten fungerte som normalt en kort periode før feilen igjen dukket opp. Det skal sies at problemet kun oppsto ved bakking før solenoidene ble byttet, dvs at vi fortsatt hadde fremdrift. Etter solenoidbytte ville båten hverken gå fremover eller bakover ved feilmelding.

 

Til info, så ble styringsenheten til motor og ledningsnett til solenoidene byttet for 4 år siden. Videre er også kontakter til EVC/ PCU er rengjort, samt auto-kalibrering gjennomført.

 

Har noen opplevd noe lignende eller har forslag til hva det kan være? Kan SW oppdatering eller re-programmering være løsningen?

Link to post

Takk for info! Jeg har også funnet ut hva feilkodene betyr i klartekst, men de sier dessverre ikke eksakt hva som er feil. Mitt største problem er at verkstedene er fullbooket og derav ikke tid til å ta jobben eller foreta en diagnose. Hensikten med innlegget var å sjekke om noen har opplevd noe lignende og eventuelt sjekkpunkter som jeg kan foreta selv. Uansett, tusen takk for tilbakemeldingen :-)

Link to post

Feilmeldingene tyder på kommunikasjonsfeil av en eller annen årsak. 

 

Men, du har kontroll på oljenivå på girkassa og at olje og filter er byttet ihht fastsatte intervall?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Feilene virker typisk som slikt EVC vil sende som følge av for lav spenning og derved manglende funksjonalitet. Det er utrolig mange feilmeldinger som EVC-systemet kan generere som følge av spenningsfeil (-fall) og hvor feilmeldingene indikerer alvorlige feil men som egentlig bare oppstår pga lav spenning.

 

Jeg ser du nevner at du har gått over kontakter. Har du da nappet ut, sprøytet med elektrospray over alt fra motor og opp til førerpos.? Ville i alle fall tatt en ekstra runde med slikt før mer kostbare tiltak iverksettes.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...