Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

Tom Rør skrev 1 time siden:

Jeg mener du har feil, da havnevakten kan bestemme at du skal ha noen utenpå. Hvis det i den aktuelle havnen praktiseres at båter skal ligge utenpå, kan ikke du lage egne regler bare fordi du ikke vil ha det sånn.

Hvis du hadde kommet med dine egne regler i en del havner i Dk, hvor havnefogeden har all makt, ville du nok pent blitt fortalt at du fikk finne deg en annen havn. ☺️

DK er et annet land med regler jeg ikke kjenner til. Der må man følge de reglene som gjelder der.

I Norge er det slik at båteier bestemmer, med mindre det er nød selvsagt. Havnevakten kan spørre om du vil ha båt utenpå, men du kan si at den skal være mindre enn din egen, ikke seilbåt osv for en havnevakt ønsker ikke være økonomisk ansvarlig for at en båt ødelegges. Det gjelder også flytting av båt. Den som flytter en båt har fort ansvaret for båten og at den er fortøyd riktig. Før i tiden hadde jeg 27 foter. Jeg lå på en gjestebrygge sammen med 4 andre småbåter. Den foran og bak meg hadde dratt tidlig om morgenen så jeg hadde tydeligvis blitt liggende midt på bryggen. Jeg våknet av at det nøkket voldsomt i fortøyningene. Noen hadde flyttet båten min og fortøyd helt elendig. Bare moro med litt historier. Men man får ingen god start på sommerdagen av å våkne av slik etikettemangel :giggle:

Spørsmålet innledningsvis med overskrift handler om skikk og bruk i forfall. Det gjelder respekt for annen persons båter, annenmanns privatliv og at man ikke skal bry andre unødig. Det er som oftest greit når man får ja etter å ha spurt. Men får man nei så er det uhøflig å ikke akseptere det. Det kan være grunner man ikke er klar over som ingen har noe med. Jeg synes det er mangel på skikk å bruk å ta seg til rette uten å spørre. Hold litt stil og klasse, så holder folk stil og klasse tilbake.

Lingefan

Lingefan

Tom Rør skrev 19 minutter siden:

Jeg mener du har feil, da havnevakten kan bestemme at du skal ha noen utenpå. Hvis det i den aktuelle havnen praktiseres at båter skal ligge utenpå, kan ikke du lage egne regler bare fordi du ikke vil ha det sånn.

Hvis du hadde kommet med dine egne regler i en del havner i Dk, hvor havnefogeden har all makt, ville du nok pent blitt fortalt at du fikk finne deg en annen havn. ☺️

DK er et annet land med regler jeg ikke kjenner til. Der må man følge de reglene som gjelder der.

I Norge er det slik at båteier bestemmer, med mindre det er nød selvsagt. Havnevakten kan spørre om du vil ha båt utenpå, men du kan si at den skal være mindre enn din egen, ikke seilbåt osv for en havnevakt ønsker ikke være økonomisk ansvarlig for at en båt ødelegges. Det gjelder også flytting av båt. Den som flytter en båt har fort ansvaret for båten og at den er fortøyd riktig. Før i tiden hadde jeg 27 foter. Jeg lå pp en gjestebrygge sammen med 4 andre småbåter. Den foran og bak meg hadde dratt tidlig om morgenen så jeg hadde tydeligvis blitt liggende midt pp bryggen. Jeg våknet av at det nøkket voldsomt i fortøyningene. Noen hadde flyttet båten min og fortøyd helt elendig. Bare moro med litt historier. Men man før ingen god start pp sommerdagen av å våkne slik :giggle:

Spørsmålet innledningsvis med overskrift handler om skikk og bruk i forfall. Det gjelder respekt for annen persons båter, annenmanns privatliv og at man ikke skal bry andre unødig. Det er som oftest greit når man får ja etter å ha spurt. Men får man nei så er det uhøflig å ikke akseptere det. Det kan være grunner man ikke er klar over som ingen har noe med. Jeg synes det er mangel på skikk å bruk å ta seg til rette uten å spørre. Hold litt stil og klasse, så holder folk stil og klasse tilbake.

Lingefan

Lingefan

Tom Rør skrev 6 minutter siden:

I Norge er det slik at båteier bestemmer, med mindre det er nød selvsagt. Det gjelder også flytting av båt. Den som flytter en båt har fort ansvaret for båten og at den er fortøyd riktig. Før i tiden hadde jeg 27 foter. Jeg lå pp en gjestebrygge sammen med 4 andre småbåter. Den foran og bak meg hadde dratt tidlig om morgenen så jeg hadde tydeligvis blitt liggende midt pp bryggen. Jeg våknet av at det nøkket voldsomt i fortøyningene. Noen hadde flyttet båten min og fortøyd helt elendig. Bare moro med litt historier. Men man før ingen god start pp sommerdagen av å våkne slik :giggle:

• Create New...