Førstefender
Lingefan skrev for 4 timer siden:
Folk er forskjellige. Det finnes ikke en fasit på hva som er rett og galt i skikk og bruk rent konkret, men det handler om å respektere at noen vil ha båter utenpå og andre ikke. Og de som er midt i mellom: bestemmer hva slags båter og ser an mennesketypene før de legger til. I praksis er dette et ikke-tema. Og begge deler er greit. Har aldri hatt noe misnøye med noen som helst og det har gått helt fint de gangene jeg har sagt dessverre og nei til å ligge utenpå. Men jeg har da i stedet vært behjelpelkg med en annen god løsning for den båten. At det kommer en du kjenner om en time eller 5 som skal ligge utenpå deg kan du styre selv.
Om man ikke vil ha noen utenpå kan man legge en liten båt utenpå seg så det ser opptatt ut. Sist jeg var i byen noen døgn med båten i nærheten av hytta og synes jeg det ble for mye kaos og mas om å ligge utenpå husker jeg det er fælt å si nei til 5 båter i timen når mam sitter å slapper av i båten, og et vennepar skulle komme ned samme kveld eller dagen etter og legge seg på meg. Da hentet jeg like greit bare en 20 fots hyttebåt og la fast på utsiden så var den grei![]()
Synes vel det er du som oppkonstruerer saker her, du kan ikke velge båter eller folk du vil ha utenpå deg i gjesthavn, det fungerer ikke slik. Lå på Käringöen i juli, på brygge merket max 2 i bredden, båter kom inn motorbåter og seilbåter omhverandre, hørte det blir ropt: " nei, max 2 bredden her!" svar tilbake: "vi kommer inn!" hehe var bare å fendre og være klar, ledige plasser var ledige i rundt 40sekunder(uten overdrivelse). Fint å stå å vurdere "mennesketyper" (for et jævla ord) og riper i båten på de som legger til da, igjen, lykke til.
Forøvrig er jeg en rolig familiemann med 2 barn, vi lager lite bråk utover kvelden og jeg forventer folkeskikk av de som benytter gjestehavner når vi kommer eller er der.
Hvis du kan fortøye er det ingen problemer å ha større båter på utsiden. Kompis med 43fot båt hadde tre stk 50fot pluss på utsiden av seg, det vil si ca 100tonn tilsammen, med ditt regnestykke ville dette blitt katastrofe, men jøss, gikk helt fint.