Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

willmasta skrev 53 minutter siden:

Jeg kan godt skjønne at man ikke vil ha folk som ikke oppfører seg og viser respekt for andres båter utenpå. At man anviser nabobåtene hvor det er ok å gå over sin båt er også innafor så det holder. Samtidig er det her illustrert av trådstarter Kragerø havn i felleferien. Da mener jeg det er det normen at man ikke har luksusen å velge om det ligger noen utenpå egen båt. Å avvise en litt sliten seilbåt med unger og be de dra til en annen havn med diverse argumenter funker bare ikke. Igjen, ja - man kan foreslå at de legger seg utenpå en annen rekke med seilbåter om det er plass der.  

 

At man kan stille krav til fortøyning av båten som ligger utenpå deg, og hjelpe til med dette - selvfølgelig. (De fleste skikkelige sjøfolk har også en ekstra fender eller to som er større enn de skitne nabofendrene;)) Tror nok mange som ikke gjør dette skikkelig rett og slett ikke har kunnskapen. Da trenger de veiledning og å bli vist hvordan man gjør det. Folk som gir faen i hvordan de behandler mitt og ditt er ugreit, men det kan man faktisk ikke vite bare ved å kikke på folk. Selv om dårlig planlegging inn i havn kan se ut som dette, kan det like gjerne være nybegynnere som suger til seg alt du kan lære bort om takt og tone i havn.

 

Jeg har fått nok og satt skapet på plass selv. Sist var det unger som hoppet ned på båten vår fra brygga, ledning strukket over dekk som snubletråd, og sleping av vannslange på dekk kl. 07 om morgenen uten tanke på at det bråkte ganske bra nede hos oss(nei, de skulle ikke gå tidlig). Skipper far fikk en lite konstruktiv skyllebøtte fra meg (selvfølgelig uten at barna hans hørte det).

 

I en full havn hvor båter ligger utenpå hverandre longside har jeg ingen problemer med å legge med utenpå andre. Er de i båten spør jeg selvfølgelig først, men det er mer en høflighetsgest enn et reellt sprøsmål. Er det ingen i båten legger jeg til utenpå, og spør etterpå om skipperen på den andre er tilfreds med fortøyningen. 

 

At man har gnukka og polert båten sin er fint det, men ligger man innerst i gjestehavn i fellesferien får man tåle at folk ikke alltid tar av seg skoa. Om det er viktig å beskytte teaken får man legge ut en rød løper.

 

Lå forøvrig i Skagen som førstereis. Der møttes rekkene på midten, mener det var ca 15 båter i bredden. Sånn blir det i juli.


 

Enig i alt du skriver over her, du oppsummerer stort sett det jeg har uttalt, og at man selvsagt må tenke litt selv over hvor man legger til også, dersom man som meg liker å holde båten fin og ripefri. For slubberter og uvørne folk finnes det alltid blant folk der det er mest folk. Men jeg er likevel uenig at «man må tåle». 

 

I Danmark er det annerledes, har jeg skjønt og det er forståelig med tanke på at de er rett ut i havgapet og kun molo rundt havnene som beskyttelse. Selv bor jeg i Norge og ferdes mest i båt på østlandet og sørlandet. Det ble nevnt Kragerø som jeg kjenner godt fordi jeg har hytte der. Og det er en stor skjærgård og mange steder man kan legge til. Så realiteten er at det som oftest alltid er en plass om man gidder å lete litt. Du har jo også de som ikke gidder å lete eller se litt først og bare tar «raskeste utvei» fordi det passer de godt og liker å ligge utenpå en fin båt. Da er det ikke nødvendig.

Sitter du på en relativt tom t-bane og ser at det er mange ledige seter så setter du deg litt unna de andre? Eller presser man seg rett ved siden av de få som sitter spredt rundt omkring der?

Lingefan

Lingefan

willmasta skrev 52 minutter siden:

Jeg kan godt skjønne at man ikke vil ha folk som ikke oppfører seg og viser respekt for andres båter utenpå. At man anviser nabobåtene hvor det er ok å gå over sin båt er også innafor så det holder. Samtidig er det her illustrert av trådstarter Kragerø havn i felleferien. Da mener jeg det er det normen at man ikke har luksusen å velge om det ligger noen utenpå egen båt. Å avvise en litt sliten seilbåt med unger og be de dra til en annen havn med diverse argumenter funker bare ikke. Igjen, ja - man kan foreslå at de legger seg utenpå en annen rekke med seilbåter om det er plass der.  

 

At man kan stille krav til fortøyning av båten som ligger utenpå deg, og hjelpe til med dette - selvfølgelig. (De fleste skikkelige sjøfolk har også en ekstra fender eller to som er større enn de skitne nabofendrene;)) Tror nok mange som ikke gjør dette skikkelig rett og slett ikke har kunnskapen. Da trenger de veiledning og å bli vist hvordan man gjør det. Folk som gir faen i hvordan de behandler mitt og ditt er ugreit, men det kan man faktisk ikke vite bare ved å kikke på folk. Selv om dårlig planlegging inn i havn kan se ut som dette, kan det like gjerne være nybegynnere som suger til seg alt du kan lære bort om takt og tone i havn.

 

Jeg har fått nok og satt skapet på plass selv. Sist var det unger som hoppet ned på båten vår fra brygga, ledning strukket over dekk som snubletråd, og sleping av vannslange på dekk kl. 07 om morgenen uten tanke på at det bråkte ganske bra nede hos oss(nei, de skulle ikke gå tidlig). Skipper far fikk en lite konstruktiv skyllebøtte fra meg (selvfølgelig uten at barna hans hørte det).

 

I en full havn hvor båter ligger utenpå hverandre longside har jeg ingen problemer med å legge med utenpå andre. Er de i båten spør jeg selvfølgelig først, men det er mer en høflighetsgest enn et reellt sprøsmål. Er det ingen i båten legger jeg til utenpå, og spør etterpå om skipperen på den andre er tilfreds med fortøyningen. 

 

At man har gnukka og polert båten sin er fint det, men ligger man innerst i gjestehavn i fellesferien får man tåle at folk ikke alltid tar av seg skoa. Om det er viktig å beskytte teaken får man legge ut en rød løper.

 

Lå forøvrig i Skagen som førstereis. Der møttes rekkene på midten, mener det var ca 15 båter i bredden. Sånn blir det i juli.


 

Enig i alt du skriver over her, du oppsummerer stort sett det jeg har uttalt, og at man selvsagt må tenke litt selv over hvor man legger til også, dersom man som meg liker å holde båten fin og ripefri. For slubberter og uvørne folk finnes det alltid blant folk der det er mest folk. Men jeg er likevel uenig at «man må tåle». 

 

I Danmark er det annerledes, har jeg skjønt og det er forståelig med tanke på at de er rett ut i havgapet og kun molo rundt havnene som beskyttelse. Selv bor jeg i Norge og ferdes mest i båt på østlandet og sørlandet. Det ble nevnt Kragerø som jeg kjenner godt. Og det er en stor skjærgård og mange steder man kan legge til. Så realiteten er at det som oftest alltid er en plass om man gidder å lete litt. Du har jo også de som ikke gidder å lete eller se litt først og bare tar «raskeste utvei» fordi det passer de godt og liker å ligge utenpå en fin båt. Da er det ikke nødvendig.

Sitter du på en relativt tom t-bane og ser at det er mange ledige seter så setter du deg litt unna de andre? Eller presser man seg rett ved siden av de få som sitter spredt rundt omkring der?

Lingefan

Lingefan

willmasta skrev 42 minutter siden:

Jeg kan godt skjønne at man ikke vil ha folk som ikke oppfører seg og viser respekt for andres båter utenpå. At man anviser nabobåtene hvor det er ok å gå over sin båt er også innafor så det holder. Samtidig er det her illustrert av trådstarter Kragerø havn i felleferien. Da mener jeg det er det normen at man ikke har luksusen å velge om det ligger noen utenpå egen båt. Å avvise en litt sliten seilbåt med unger og be de dra til en annen havn med diverse argumenter funker bare ikke. Igjen, ja - man kan foreslå at de legger seg utenpå en annen rekke med seilbåter om det er plass der.  

 

At man kan stille krav til fortøyning av båten som ligger utenpå deg, og hjelpe til med dette - selvfølgelig. (De fleste skikkelige sjøfolk har også en ekstra fender eller to som er større enn de skitne nabofendrene;)) Tror nok mange som ikke gjør dette skikkelig rett og slett ikke har kunnskapen. Da trenger de veiledning og å bli vist hvordan man gjør det. Folk som gir faen i hvordan de behandler mitt og ditt er ugreit, men det kan man faktisk ikke vite bare ved å kikke på folk. Selv om dårlig planlegging inn i havn kan se ut som dette, kan det like gjerne være nybegynnere som suger til seg alt du kan lære bort om takt og tone i havn.

 

Jeg har fått nok og satt skapet på plass selv. Sist var det unger som hoppet ned på båten vår fra brygga, ledning strukket over dekk som snubletråd, og sleping av vannslange på dekk kl. 07 om morgenen uten tanke på at det bråkte ganske bra nede hos oss(nei, de skulle ikke gå tidlig). Skipper far fikk en lite konstruktiv skyllebøtte fra meg (selvfølgelig uten at barna hans hørte det).

 

I en full havn hvor båter ligger utenpå hverandre longside har jeg ingen problemer med å legge med utenpå andre. Er de i båten spør jeg selvfølgelig først, men det er mer en høflighetsgest enn et reellt sprøsmål. Er det ingen i båten legger jeg til utenpå, og spør etterpå om skipperen på den andre er tilfreds med fortøyningen. 

 

At man har gnukka og polert båten sin er fint det, men ligger man innerst i gjestehavn i fellesferien får man tåle at folk ikke alltid tar av seg skoa. Om det er viktig å beskytte teaken får man legge ut en rød løper.

 

Lå forøvrig i Skagen som førstereis. Der møttes rekkene på midten, mener det var ca 15 båter i bredden. Sånn blir det i juli.


 

Enig i alt du skriver over her, du oppsummerer stort sett det jeg har uttalt, og at man selvsagt må tenke litt selv over hvor man legger til også, dersom man som meg liker å holde båten fin og ripefri. For slubberter og uvørne folk finnes det alltid blant folk der det er mest folk. Men jeg er likevel uenig at «man må tåle». 

 

I Danmark er det annerledes, har jeg skjønt og det er forståelig med tanke på at de er rett ut i havgapet og kun molo rundt havnene som beskyttelse. Selv bor jeg i Norge og ferdes mest i båt på østlandet og sørlandet. Og det er en stor skjærgård og mange steder man kan legge til. Så realiteten er at det som oftest alltid er en plass om man gidder å lete litt. Du har jo også de som ikke gidder å lete eller se litt først og bare tar «raskeste utvei» fordi det passer de godt og liker å ligge utenpå en fin båt. Da er det ikke nødvendig.

Sitter du på en relativt tom t-bane og ser at det er mange ledige seter så setter du deg litt unna de andre? Eller presser man seg rett ved siden av de få som sitter spredt rundt omkring der?



×
×
  • Create New...