roesok Startet 12.August.2021 Link til dette innlegget Startet 12.August.2021 (redigert) Har på diverse motorer opp gjennom årene alltid kjørt ferskvannspyling ved sesongslutt. Og da med en sånn «spylemuffe» som settes over vanninntaket. Lar så motor gå en stund slik at vann sirkulerer gjennom motor. Har nå en 2012 mod Honda BF115, og på den er det en ferskvannstilkobling der hageslangen kan monteres rett på. Men da skal det visst bare settes på trykk; altså motor ikke startes. Mener også å ha lest et sted at oppstart av motor ved denne løsningen kan skade motor. Stemmer det; og hvorfor? Og er dette en like god måte for ferskvannspyling som å bruke en spylemuffe og der motor går? Redigert 12.August.2021 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
krabbelars Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 (redigert) Tipper det er skadelig å starte motoren da fordi det ikke suges vann i rette kanaler inne i motor og / eller undervannshus. Motor er avhengig av vann-inntak nede ved kavitasjonsplata når den startes , og ikke der hageslangen monteres. Også fordi impelleren ikke vil snurre i vann , (troligvis) og kan ødelegges på få sekunder om man er riktig uheldig.... Vil også anbefale deg å kjøre motoren i et kar med vann med frostvæske - helst til motoren begynner å bli litt varm....(type 15-20min). Har du 100l kar med vann med frostvæske , så skal du også kjenne at pilotstråla blir litt lunken før du stanser rensinga / stopper motoren igjen ... Redigert 12.August.2021 av krabbelars (see edit history) Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
LM 605 Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 (redigert) Har selv en Honda som jeg pleier å gjennomspyle med ferskvann (nesten) etter hver tur. Kobler bare vannslangen (med gardena kopling) på brygga, rett til koplingen på motoren, og lar denne stå og spyle 10-15 minutter. Motoren skal stå nedtiltet i sjøen, men ikke startes. Har hatt mange påhengsmotorer opp i gjennom årene, men aldri praktisert dette før, men det skader vel ikke uansett og foreta denne gjennomspylingen med ferskvann. Nå er det ikke selve blokka man får spylt, men kun i fra termostaten og ned. Redigert 12.August.2021 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 (redigert) Ferskvannstilkoblingen på motoren er beregnet til spyling mens båten ligger på sjøen. Primært med varm motor umiddelbart etter at den er stoppet, slik at termostaten kanskje/helst er åpen. Motor må naturligvis ikke være igang, da suger den jo inn saltvann også. Motorens instruksjonsbok bør forklare dette. På land bruker man muffe eller balje på vanlig måte. Kjøres i 15-20 minutter på rundt 1500 rpm så den blir god og varm. Redigert 12.August.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Hvorfor ikke bruke muffe når motoren er nedsenket og la motoren gå? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Mouche skrev 27 minutter siden: Hvorfor ikke bruke muffe når motoren er nedsenket og la motoren gå? Ja, det enkleste er jo ikke alltid det beste Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
LM 605 Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Teerex skrev 11 minutter siden: Ja, det enkleste er jo ikke alltid det beste Hadde vel blitt sånn 50/50 sjø/ferskvann ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 12.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Mange oppklarende svar her. Ser ut som den gode, gamle metoden med muffe blir løsningen når båt tas opp. Ser Teerex skriver at "Ferskvannstilkoblingen på motoren er beregnet til spyling mens båten ligger på sjøen." Har båt på Tøndergård småbåthavn i Molde. Ser de på sin hjemmeside skriver de har 916 båtplasser. Det er også ordnet mange kraner med ferskvann og spyleslange på utliggerne. Mange spyler båtene (og motorer utvendig) etter bruk, men har ennå til gode å se noen ferskvannskjøre motor. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
LM 605 Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 roesok skrev 3 minutter siden: Mange oppklarende svar her. Ser ut som den gode, gamle metoden med muffe blir løsningen når båt tas opp. Ser Teerex skriver at "Ferskvannstilkoblingen på motoren er beregnet til spyling mens båten ligger på sjøen." Har båt på Tøndergård småbåthavn i Molde. Ser de på sin hjemmeside skriver de har 916 båtplasser. Det er også ordnet mange kraner med ferskvann og spyleslange på utliggerne. Mange spyler båtene (og motorer utvendig) etter bruk, men har ennå til gode å se noen ferskvannskjøre motor. Når først du har slangen borte til båten til f.eks. båtspyling, er det jo raskt å kople slangen til motoren for en rask gjennomspyling av ferskvann på denne også. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 roesok skrev 50 minutter siden: Mange spyler båtene (og motorer utvendig) etter bruk, men har ennå til gode å se noen ferskvannskjøre motor. Ikke ferskvannskjøre, men gjennomspyle. Har ikke gjort det selv heller, da det var så langt til vannslangen før. Men for tiden ligger jeg like ved vannslangen så kunne jo ha spylt etter hver tur. Men gammel uvane er vond og vende. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
HiWard Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Jeg kjenner ikke til denne motoren spesifikt, men et argument jeg aldri kommer forbi i disse «muffe kontra slangekobling for gjennomspyling» diskusjonene er: Hvorfor har produsenten laget denne muligheten (slangekobling) dersom den ikke gir tilstrekkelig gjennomspyling? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Teerex Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 HiWard skrev 14 minutter siden: Jeg kjenner ikke til denne motoren spesifikt, men et argument jeg aldri kommer forbi i disse «muffe kontra slangekobling for gjennomspyling» diskusjonene er: Hvorfor har produsenten laget denne muligheten (slangekobling) dersom den ikke gir tilstrekkelig gjennomspyling? Antagelig fordi den er et bedre alternativ enn å ikke spyle i det hele tatt. Men om man spyler umiddelbart etter turen, mens termostaten fortsatt er noe åpen så får man jo spylt det meste. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
VegJoh Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Alle manualer/servicebøker jeg har lest til påhengsmotorer har et «forbehold» om at motoren alltid skal gjennomskyldes med ferskvann etter bruk i saltvann (Det kan nesten se ut til at ingen av de er beregnet for å brukes i saltvann). Grunnen er vel at produsentene er kjent med problematikken med høy tempratur på saltvann og utsalting med påfølgende restriksjoner i kjølevannskretsen. Men dette er nok en prosedyre som de fleste påhengsmotor eiere ikke etterfølger. Her er et eksempel fra manualen til en Mercury 5hk. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Teerex Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Og en normalt brukt påhengsmotor varer i veldig mange år selv uten ferskvannsspyling etter hver tur. Så lenge man varmkjører og ferskvannskjører skikkelig før hvert vinteropplag iallefall bør motoren holde fint i 15-20 år uten totalhavari relatert til akkurat dette. Men antagelig vesentlig lengre. Tipper dagens motorer (nyere enn 2008) holder litt høyere nivå enn de 4-takterne som ble solgt rundt år 1997-2007. Vil iallefall like å tro det, men om 10 år vet vi jo fasiten. Om båthavna er i brakkvann nært elveutløp o.l. er det naturligvis en fordel, da får man jo kjørt litt i ferskvann automatisk før man stopper motoren. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 LM 605 skrev for 13 timer siden: Hadde vel blitt sånn 50/50 sjø/ferskvann ut av det. Betviler ikke at det vil være et visst innslag av saltvann, men tviler på 50% uten at jeg har noe konkret belegg for å hevde et spesifikt tall/prosentandel. Vil tro at ferskvann som kommer med trykk vil være langt "sterkere" enn saltvannet som "står stille"? Og hva med en drevpose som vel kan "legges" rundt undervannshuset når motoren tiltes opp, motoren tiltes ned og posen fylles/holdes full med ferskvann. Burde vel også være nokså enkelt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 605 Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Vil tro at å bruke øreklokker, drevpose, tilte opp/ned, av/på, dette gidder vel de fleste ikke å styre med etter båten er fortøyd,, tror nå jeg. Er nå mye raskere å bare klikke på vannslangen på motorsiden og la den stå å spyle, mens man ellers pakker sammen, tar opp kalesjen osv. Det er nå min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 LM 605 skrev 2 minutter siden: Er nå mye raskere å bare klikke på vannslangen på motorsiden og la den stå å spyle, mens man ellers pakker sammen, tar opp kalesjen osv. Enig, men er effekten av den jobben den samme som om man hadde gjennomspylt med ferskvann med motoren i gang? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 605 Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Det er klart at full gjennomspyling av motoren gjør vel 95% av påhengs eierne kun den ene gang når båten er tatt opp om høsten, og gjøres klar til vinteropplag. Da går det vel på "øreklokker", for de fleste, i alle fall de som har større motorer. Bruker jo selv dette opplegget med å kjøre motoren god og varm slik at termostaten åpner, så hele kjølekretsen, inkl. blokka blir godt spylt. Blir jo også lettere å tappe motorolja etterpå, når motoren er godt varmkjørt. Så derfor en slik hurtig- flushing med "gardena-koplingen etter hver tur blir jo naturligvis bare noe "halv-veis" , men det skader jo ikke uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 LM 605 skrev 3 minutter siden: Så derfor en slik hurtig- flushing med "gardena-koplingen etter hver tur blir jo naturligvis bare noe "halv-veis" , men det skader jo ikke uansett. Det er hva jeg også trodde, bedre enn ingenting og skader ikke, men kanskje ikke så viktig, tross alt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 605 Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Det har nok en misjon å gjøre dette, siden det står nevnt i alle motor-manualer jeg har hatt, når det gjelder outboards. Får jo tross alt spylt ut saltet av stammen på motoren. Spurte hos Honda/Tohatsu importøren Kellox (teknisk avd.), ang. dette, og fikk til svar at dette er absolutt noe man bør gjøre som et fast innslag etter båtturen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.