Jump to content

Ferskvannspyling utenbordsmotor


roesok

Recommended Posts

Har på diverse motorer opp gjennom årene alltid kjørt ferskvannspyling ved sesongslutt. Og da med en sånn «spylemuffe» som settes over vanninntaket. Lar så motor gå en stund slik at vann sirkulerer gjennom motor. Har nå en 2012 mod Honda BF115, og på den er det en ferskvannstilkobling der hageslangen kan monteres rett på. Men da skal det visst bare settes på trykk; altså motor ikke startes. 

Mener også å ha lest et sted at oppstart av motor ved denne løsningen kan skade motor. Stemmer det; og hvorfor? Og er dette en like god måte for ferskvannspyling som å bruke en spylemuffe og der motor går?

bf115.jpg

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Tipper det er skadelig å starte motoren da fordi det ikke suges vann i rette kanaler inne i motor og / eller undervannshus. Motor er avhengig av vann-inntak nede ved kavitasjonsplata når den startes , og ikke der hageslangen monteres. Også fordi impelleren ikke vil snurre i vann , (troligvis) og kan ødelegges på få sekunder om man er riktig uheldig....

Vil også anbefale deg å kjøre motoren i et kar med vann med frostvæske - helst til motoren begynner å bli litt varm....(type 15-20min). Har du 100l kar med vann med frostvæske , så skal du også kjenne at pilotstråla blir litt lunken før du stanser rensinga / stopper motoren igjen ...

Redigert av krabbelars (see edit history)

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post

Har selv en Honda som jeg pleier å gjennomspyle med ferskvann (nesten) etter hver tur. Kobler bare vannslangen (med gardena kopling) på brygga, rett til koplingen på motoren, og lar denne stå og spyle 10-15 minutter. Motoren skal stå nedtiltet i sjøen, men ikke startes. Har hatt mange påhengsmotorer opp i gjennom årene, men aldri praktisert dette før, men det skader vel ikke uansett og foreta denne gjennomspylingen med ferskvann. Nå er det ikke selve blokka man får spylt, men kun i fra termostaten og ned.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post

Ferskvannstilkoblingen på motoren er beregnet til spyling mens båten ligger på sjøen. Primært med varm motor umiddelbart etter at den er stoppet, slik at termostaten kanskje/helst er åpen. Motor må naturligvis ikke være igang, da suger den jo inn saltvann også.

Motorens instruksjonsbok bør forklare dette.

 

På land bruker man muffe eller balje på vanlig måte. Kjøres i 15-20 minutter på rundt 1500 rpm så den blir god og varm.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Mouche skrev 27 minutter siden:

Hvorfor ikke bruke muffe når motoren er nedsenket og la motoren gå?

 

Ja, det enkleste er jo ikke alltid det beste :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mange oppklarende svar her. Ser ut som den gode, gamle metoden med muffe blir løsningen når båt tas opp.

Ser Teerex skriver at "Ferskvannstilkoblingen på motoren er beregnet til spyling mens båten ligger på sjøen." Har båt på Tøndergård småbåthavn i Molde. Ser de på sin hjemmeside skriver de har 916 båtplasser. Det er også ordnet mange kraner med ferskvann og spyleslange på utliggerne. Mange spyler båtene (og motorer utvendig) etter bruk, men har ennå til gode å se noen ferskvannskjøre motor. 

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
roesok skrev 3 minutter siden:

Mange oppklarende svar her. Ser ut som den gode, gamle metoden med muffe blir løsningen når båt tas opp.

Ser Teerex skriver at "Ferskvannstilkoblingen på motoren er beregnet til spyling mens båten ligger på sjøen." Har båt på Tøndergård småbåthavn i Molde. Ser de på sin hjemmeside skriver de har 916 båtplasser. Det er også ordnet mange kraner med ferskvann og spyleslange på utliggerne. Mange spyler båtene (og motorer utvendig) etter bruk, men har ennå til gode å se noen ferskvannskjøre motor. 

Når først du har slangen borte til båten til f.eks. båtspyling, er det jo raskt å kople slangen til motoren for en rask gjennomspyling av ferskvann på denne også.

Link to post
roesok skrev 50 minutter siden:

Mange spyler båtene (og motorer utvendig) etter bruk, men har ennå til gode å se noen ferskvannskjøre motor. 

 

Ikke ferskvannskjøre, men gjennomspyle. Har ikke gjort det selv heller, da det var så langt til vannslangen før. Men for tiden ligger jeg like ved vannslangen så kunne jo ha spylt etter hver tur. Men gammel uvane er vond og vende.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
HiWard skrev 14 minutter siden:

Jeg kjenner ikke til denne motoren spesifikt, men et argument jeg aldri kommer forbi i disse «muffe kontra slangekobling for gjennomspyling» diskusjonene er: Hvorfor har produsenten laget denne muligheten (slangekobling) dersom den ikke gir tilstrekkelig gjennomspyling?

 

Antagelig fordi den er et bedre alternativ enn å ikke spyle i det hele tatt. Men om man spyler umiddelbart etter turen, mens termostaten fortsatt er noe åpen så får man jo spylt det meste.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Alle manualer/servicebøker jeg har lest til påhengsmotorer har et «forbehold» om at motoren alltid skal gjennomskyldes med ferskvann etter bruk i saltvann (Det kan nesten se ut til at ingen av de er beregnet for å brukes i saltvann). Grunnen er vel at produsentene er kjent med problematikken med høy tempratur på saltvann og utsalting med påfølgende restriksjoner i kjølevannskretsen. Men dette er nok en prosedyre som de fleste påhengsmotor eiere ikke etterfølger.

 

Her er et eksempel fra manualen til en Mercury 5hk.

 

7E4BA504-232C-4859-8A69-9EC5E6B24199.jpeg.02d6946de1b3bf16fbc6544d1e9bfd4c.jpeg

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

Og en normalt brukt påhengsmotor varer i veldig mange år selv uten ferskvannsspyling etter hver tur.

Så lenge man varmkjører og ferskvannskjører skikkelig før hvert vinteropplag iallefall bør motoren holde fint i 15-20 år uten totalhavari relatert til akkurat dette. Men antagelig vesentlig lengre. Tipper dagens motorer (nyere enn 2008) holder litt høyere nivå enn de 4-takterne som ble solgt rundt år 1997-2007. Vil iallefall like å tro det, men om 10 år vet vi jo fasiten.

Om båthavna er i brakkvann nært elveutløp o.l. er det naturligvis en fordel, da får man jo kjørt litt i ferskvann automatisk før man stopper motoren.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
LM 605 skrev for 13 timer siden:

Hadde vel blitt sånn 50/50 sjø/ferskvann ut av det. :wink:

 

Betviler ikke at det vil være et visst innslag av saltvann, men tviler på 50% uten at jeg har noe konkret belegg for å hevde et spesifikt tall/prosentandel. Vil tro at ferskvann som kommer med trykk vil være langt "sterkere" enn saltvannet som "står stille"? Og hva med en drevpose som vel kan "legges" rundt undervannshuset når motoren tiltes opp, motoren tiltes ned og posen fylles/holdes full med ferskvann. Burde vel også være nokså enkelt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det er klart at full gjennomspyling av motoren gjør vel 95% av påhengs eierne kun den ene gang når båten er tatt opp om høsten, og gjøres klar til vinteropplag. Da går det vel på "øreklokker", for de fleste, i alle fall de som har større motorer. Bruker jo selv dette opplegget med å kjøre motoren god og varm slik at termostaten åpner, så hele kjølekretsen, inkl. blokka blir godt spylt. Blir jo også lettere å tappe motorolja etterpå, når motoren er godt varmkjørt. Så derfor en slik hurtig- flushing med "gardena-koplingen etter hver tur blir jo naturligvis bare noe "halv-veis" , men det skader jo ikke uansett.

Link to post

Det har nok en misjon å gjøre dette, siden det står nevnt i alle motor-manualer jeg har hatt, når det gjelder outboards. Får jo tross alt  spylt ut saltet av stammen på motoren. Spurte hos Honda/Tohatsu importøren Kellox (teknisk avd.), ang. dette, og fikk til svar at dette er absolutt noe man bør gjøre som et fast innslag etter båtturen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...